دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد؛

عدم وجود مهندسی منابع انسانی در آموزش و پرورش

طی ۱۰ سال گذشته هیچ اقدامی برای نظام رتبه‌بندی انجام نشده استعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در آموزش و پرورش مهندسی منابع انسانی وجود ندارد و این یکی از اشکلات سیستم آموزش و پرورش است، اصلاح ساختار تشکیلاتی آموزش و پرورش نیاز به قانون دارد و باید تصویب شود.  
کد خبر : 582739
زاهدی

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمدمهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در  نشست مطالبه‌گران آموزش‌وپرورش با اشاره به لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: لایحه نظام رتبه‌بندی اشکالات اساسی دارد که با قالب فعلی نمی‌توان در قانون جای داد. این مسئله واضح است که با تصویب این نظام وضع معیشتی و فرهنگی معلم‌ها و فرهنگیان تغییر اساسی می‌کند اما با شرایط کنونی این نظام چیزی جز هرج‌ومرج چیزی به همراه نخواهد داشت.


در آموزش‌وپرورش مهندسی منابع انسانی وجود ندارد


وی با اشاره به این موضوع که اگر مجلس بتواند قوانین جامع‌ومانعی را در حوزه رتبه‌بندی آموزش‌وپرورش تصویب کند می‌توانیم مهندسی منابع انسانی را در آموزش‌وپرورش سازمان‌دهی کنیم. در آموزش‌وپرورش مهندسی منابع انسانی وجود ندارد و این یکی از اشکالات سیستم آموزش‌وپرورش است، اصلاح ساختار تشکیلاتی آموزش‌وپرورش نیاز به قانون دارد و باید تصویب شود.  


این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که در مجلس شورای اسلامی نماینده‌ها نسبت به حوزه آموزش و پروش عنایت ویژه‌ای دارند، گفت: آموزش‌وپرورش باید مجلس را یار و طرفدار خود بداند و برای حل مشکلات از مجلس کمک بگیرد. آموزش‌وپرورش باید از این فرصت استفاده کند و مطالبات فرهنگیان از نظر مالی و معیشتی، ارتقا منزلت اجتماعی و ارتقا کیفیت آموزشی آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.


ایران باید در نحوه آموزش خود بازنگری‌هایی انجام دهد


وی افزود: دنیا به سمت آموزش سکویی می‌رود ما از آموزش پلتفورمیک استفاده می‌کنیم. نمی‌گویم آموزش ما باید ۱۰۰ درصد آموزش سکویی باشد اما می‌توان ۵۰ درصد وارد آموزش سکویی شد که در آن بسیاری از کارها و مهارت‌ها  توسط کامپیوتر و نرم‌افزارهای پیشرفته به دانش‌آموز آموزش می‌دهد و کودک به صورت ملموس با همه مباحث که امکان مشاهده آن را ندارند آشنا می‌شوند. به صورت مجازی به موزه می‌روند، آزمایش علمی انجام می‌دهند، با سراسر کره زمین آشنا می‌شوند و ... که همه این‌ها با نظارت معلم‌ها در مدرسه انجام می‌شود.


زاهدی خاطرنشان ساخت: با شیوع ویروس کرونا آموزش‌وپرورش مجبور شد به حوزه آموزش‌های مجازی وارد شود و سامانه شاد را راه‌اندازی کرد که با مشکلات زیادی مواجه بود، اما این مسئله یکی از نقاط قوت ورود آموزش‌وپرورش به عرصه فضای مجازی است.


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: آموزش‌ها برای دانش‌آموزان با شیوه‌هایی نوین و جذاب طراحی شده است و از این طریق می‌توان قدرت ابتکار و خلاقیت دانش‌آموزان را بالا برد. در این آموزش اجزای متفاوت هواپیما برای دانش‌آموز به نمایش گذاشته می‌شود. تمام مراحل جمع کردن و تعمیر به او آموزش داده می‌شود. ورود آموزش‌وپرورش به عرصه‌های نوین آموزش از تأکیدهای سند تحول است که مجلس نیز روی آن تأکید دارد.


طی ۱۰ سال گذشته هیچ اقدامی برای نظام رتبه‌بندی انجام نشده است


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی یکی از مطالبه‌های جدی است که در سند تحول بنیادین آمده است و طی ۱۰ سال گذشته پس از تصویب هیچ اقدام جدی برای آن صورت نگرفته است و تنها به افزایش حقوق‌های موردی بسنده کرده است. به صورت موردی می‌توان گفت  سال ۹۹ و سال ۹۴ شاهد این افزایش حقوق بودیم و هر دو این‌ها را به حساب نظام رتبه‌بندی آورده شد و در هر دو مورد با موضع‌گیری مجلس مواجه شد که این‌ها نظام رتبه‌بندی نیست.  


زاهدی افزود: نظام رتبه‌بندی باید تبدیل به قانون شود و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند و بر اساس آن بودجه‌های لازم تخصیص داده و اقدامات مقتضی برای درست انجام شدن این نظام انجام شود. این‌که تنها اضافه حقوق را به‌عنوان نظام رتبه‌بندی ببینیم بی‌احترامی به فرهنگیان کشور است. این مسئله را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که می‌خواهیم با پول آن‌ها را فریب دهیم.


مجلس اجازه ورود به نظام رتبه‌بندی آموزش‌وپرورش را ندارد


این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که مجلس اجازه ورود به نظام رتبه‌بندی آموزش‌وپرورش را ندارد گفت: اگر مجلس به این مسئله وارد شود شورای نگهبان بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی اجازه این کار را به ما نمی‌دهد. مجلس برای دولت بازه زمانی مشخص کرده است که لایحه نظام رتبه‌بندی را تدوین کند.


زاهدی گفت: مهندسی فرهنگی و تأمین منابع انسانی در آموزش پرورش نیاز به اصلاح ساختار دارد. این دو مهم از مشکلات اساسی آموزش‌وپرورش کشور است. ما فاقد نظام مهندسی فرهنگی در آموزش‌وپرورش بودیم و مجبور به تصویب برخی از قوانین شدیم به‌عنوان‌مثال برخی از افراد به‌عنوان معلم صلاحیت حرفه‌ای را نداشتند ولی مجبور به استخدام در نهضت‌ها شدیم و این ساختارها باید اصلاح شود.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته