دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1394 - 14:32
نشست فعالان محیط زیست در واحد نورآباد ممسنی؛

درویش: مردم متوجه نیستند که در چه شرایط بحرانی به سر می‌برند/ مهم‌ترین خطراتی که نفس زاگرس را به شماره می‌اندازد

نشست علمی «مهم‌ترین خطراتی که نفس زاگرس را به شماره می‌اندازد» با حضور محمد درویش فعال محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی برگزار شد.
کد خبر : 58108

به گزارش خبرنگار آنا، مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی سازمان محیط زیست کشور در این نشست آمارهای تکان دهنده‌ای از تخریب محیط زیست در سراسر کشور ارائه داد و با مروری بر وضعیت محیط زیست و به‌ویژه زاگرس، هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را این گونه عنوان کرد که چه اقدامی باید صورت گیرد که هم نیازهای معیشتی مردم تامین شود و هم منابع محیط زیستی آسیب نبیند.


محمد درویش افزود: مردم متوجه نیستند که در چه شرایط بحرانی به سر می‌برند والا این‌گونه بی‌تفاوت از کنار تغییرات فاحش اراضی در زیبا‌ترین مناطق زاگرس عبور نمی‌کردند.


وی تخریب محیط زیست در شهرستان ممسنی را شگفت‌آور توصیف کرد و گفت: هیچ نهاد و سازمانی به تنهایی توان جان‌بخشی به محیط زیست کشور را ندارد. فقط با مشارکت مردم و حساس کردن آنان از طریق اطلاع رسانی مستمر و حضور پررنگ در قالب تشکل‌های مردم نهاد می‌توان جلوی بحران محیط زیست را گرفت.


درویش، زاگرس را قلب ایران بیان کرد و گفت: قلب زاگرس نیز منطقه جنوبی آن «ممسنی و کازرون» است که باید مانند یک موزه از آن محافظت کنیم.


وی اظهار کرد که شاید ما آخرین نسلی باشیم که بتواند آینده محیط زیست ایران را از نابودی به جان بخشی دوباره تغییر دهد.


این فعال محیط‌ زیست گفت: برای جان بخشی به زاگرس باید راه‌های جایگزین اقتصادی به مردم ارائه دهیم تا مردم مجبور نباشند برای تامین زندگی به طبیعت فشار بیاورند.


درویش: برای جان بخشی به زاگرس باید راه‌های جایگزین اقتصادی به مردم ارائه دهیم تا مردم مجبور نباشند برای تامین زندگی به طبیعت فشار بیاورند

وی با توجه به عشق ورزی به طبیعت در بین مردم و کهن بودن این فرهنگ افزود: ۲۵۰۰ سال قبل کوروش بزرگ،‌ زاده همین زاگرس می‌گوید: به فهم آب رسیدن و گندم را گرامی داشتن... این آیین من است. پس هر که رونده‌ای را بیازارد جهان را آزرده است. او که درختی را بیفکند بی‌اجاق خواهد مرد. او که آب را بیالاید روان خویش را آلوده است.


درویش بیان کرد: در هر کجای دنیا که بگردیم جمله‌ای هشداردهنده‌تر از این نیست که پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس شاخه درختی را بشکند مانند آن است که بال فرشتگان را شکسته است.


اسماعیل شمس الدینی رئیس واحد نورآباد ممسنی هم، توسعه پایدار را در گرو توجه ویژه به مسائل محیط زیستی عنوان کرد و گفت: اگر به دنبال دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه هستیم توجه به مسائل محیط زیستی و در نظر گرفتن مولفه‌های علمی آن، از اهم واجبات است.


پرویز غلامی مسئول گروه مردم نهاد کانون مهرورزان طبیعت نیز گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این کانون ارائه داد.


اسحاق فرجی مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد ممسنی سخنران بعدی جلسه بود که به تشریح روند برگزاری نشست و رسالت‌های باشگاه پرداخت.


محمدی معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست استان فارس هم مواردی را در باب اهمیت و جایگاه مسائل محیط زیستی بیان کرد.


این برنامه به همت گروه مردم نهاد کانون مهرورزان طبیعت و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد ممسنی و با دعوت عمومی از مردم با توجه به رسالت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب