تشکلهای دانشجویی برای تحقق تحولخواهی تلاش کنند/ ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانهای
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب یکی از جلساتی بوده که بیش از ۳۰ سال است که در ماه مبارک رمضان برگزار میشود و نمایندگان تشکلهای دانشجویی بهصورت صریح و صمیمی دیدگاهها و نظرات خود را با نفر اول کشور در میان میگذارند.
ارائه پیشنهادهای اثرگذار در نظام حکمرانی کشور، انتقاد به سران قوا و مسئولان کشور، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات مردم و کشور، مطالبهگری در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و... از جمله مطالبی است که هر ساله توسط دانشجویان به امام خامنهای گفته میشود. ایشان در دیدارهای دانشجویی چند ساعت به سخنان دانشجویان گوش میدهند، پس از نظرات آنان به سخنرانی میپردازند و در خلال صحبتهای خود به برخی از نکات و نظرات دانشجویان اشاره میکنند و سؤالات آنان را پاسخ میدهند.
البته دو سال است که به دلیل ویروس منحوس کرونا، دیدار رمضانی دانشجویان با مقام معظم رهبری بهصورت ارتباط تصویری و مجازی برگزار میشود و گرچه آن شور و هیجان دیدار حضوری را ندارد اما برگزاری همین دیدار مجازی در ایام کرونایی، فرصت مغتنمی است که دانشجویان درددل خود را با رهبر انقلاب در میان بگذارند. کما اینکه برخی از دیدارهای رهبر انقلاب با اقشار مختلف به دلیل کرونا لغو شده اما دیدار دانشجویان از جمله دیدارهایی است که با قوت سر جای خود باقی است.
امسال نمایندگان اتحادیهها و تشکلهای دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور یافتند تا بهصورت مجازی با رهبر انقلاب دیدار کنند.
رهبر انقلاب: مشارکت بالا برای دولت تحولآفرین
امام خامنهای در دیدار تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی با اشاره به راهبرد اساسی تحولخواهی و تحولگرایی، ایجاد حرکت جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روشها و کارکردها در همه عرصههای حکمرانی و بخشهایی از سبک زندگی عمومی را ضروری خواندند.
ایشان در تبیین بحث اصلی خود یعنی مسئله تحولخواهی و تحولگرایی افزودند: مقصود و هدف تحول، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب است البته با نوآوری در شیوهها و روشها.
رهبر انقلاب با اشاره به استفاده از مفهوم تحول در ادبیات کشورهای غربی مخالف ایران و سخنان کسانی که در داخل عمدتاً به غرب گرایش دارند، افزودند: مقصود آنها بر خلاف مقصود و منطق ما، تحول در اصل و مبانی انقلاب است که در واقع نفی انقلاب، برگشت به عقب و ارتجاع محسوب میشود، بنابراین باید در مفهوم کلمه تحول دقت کرد.
امام خامنهای در تبیین علت نیاز کشور به تحولخواهی و تحولگرایی گفتند: در کنار پیشرفتها و موفقیتهای فراوان در دهههای اخیر، در زمینههایی دچار عقبماندگی و مشکلات مزمن هستیم که با حرکتهای معمولی علاج نمیشوند و نیاز به تحول و حرکتی فوقالعاده دارند که این نیاز جزو مسلمات این دوره از انقلاب برای برای تحقق گام دوم است.
ایشان افزودند: دانشگاه در کشور ما در دوران تسلط و حاکمیت سیاستهای غربی و به دست عوامل دلباخته غرب و با هدف تربیت نخبگان مطیع و مصرفکننده محصولات و دانش کهنهشده غرب پایهگذاری شد و تبدیل مجموعهای با چنین مختصاتی، به یک دانشگاه اسلامی دارای پیچیدگیهایی است که تحقق آن جز با تحول امکانپذیر نیست.
رهبر انقلاب ایجاد تحول در بحثهایی همچون جریان اقتصادی و همچنین حرکت علمی کشور را منوط به نگاهی دقیق و جامع دانستند و تأکید کردند: امروز نخبگان متدین و انقلابی کشور دارای تجربههای فراوان هستند و میتوانند با تولید فکر و ابتکار، زمینهساز تحول و همچنین مواجهه صحیح با مسائل جدید همچون فضای مجازی باشند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: اولاً تحول لازم است، ثانیاً تحول ممکن است و ثالثاً راه تحقق تحول، تشکیل یک دولت معتقد به تحول و عنصر تحولآفرین یعنی جوان مؤمن و انقلابی است.
همچنین در این مراسم محسن خزایی (نماینده بسیج دانشجویی)، حمید محمدپور (دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی)، ریحانه السادات میرحسنی (نخبه علمی و مسئول پروژه واکسن آنفولانزای فصلی انسانی)، سید ایمان احمدی (دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل)، فاطمه صحرانشین (نماینده نشریات دانشجویی وزارت بهداشت)، توحید تقیزاده (دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان)، میرآرمان عدنانی (دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس)، فاطمه راوند (نماینده گروههای جهادی دانشجویی) و محمد گودرزی (دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت) به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص مسائل کشور و جنبش دانشجویی پرداختند.
از جمله نکاتی که دانشجویان با رهبر انقلاب در میان گذاشتند میتوان به بازطراحی ساختار اداری- اجرایی کشور، تعمیق نظریهپردازی در زمینه عدالت و آزادی، روشن شدن منطق خصوصیسازیها، بازنگری ساختارها و کارکردهای شوراهای عالی، پیشنهاد نامگذاری دهه پنجم انقلاب به نام تحول و نوگرایی، ضرورت تشکلیابی مستقل کارگران و اصناف، لزوم حمایت و عدم رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن، ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانهای، بازنگری در اجرای برخی از قوانین از جمله قانون خدمت سربازی، لزوم زدودن محافظهکاری و خبررسانی دقیق و اعتمادآفرین در صداوسیما، ایجاد شفافیت در زمینه ضوابط گزینش و جذب نیروهای متخصص و انتقاد از برخی برخوردها با دانشجویان منتقد اشاره کرد.
در واقع جریان دانشجویی نشان دادهاند که در عرصههای مختلفی مانند مبارزه با کرونا توسط گروههای جهادی، حضور فعال در قبال مسائل بینالمللی مانند قضیه نشریه موهن فرانسوی، موضعگیری در قضیه افاِیتیاف»، واکنش به مشکلات خصوصیسازیها و... رویکرد تحولی و اثرگذاری از خود به جای گذاشتهاند.
در ادامه به خلاصهای از نکات دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب اشاره میکنیم.
خزایی: پرداخت مسئلهمحورانه بسیج دانشجویی به مسائل و چالشهای کشور/ آقایان نباید از پشت شیشههای خودروهایشان برای حل مسائل اقتصادی، مردم را به تماشا بنشینند
محسن خزایی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان در این مراسم گفت: پرداخت مسئلهمحورانه به مسائل و چالشهای کشور بدین صورت که دانشجو مسئله را باید بشناسد، راهحل آن را کشف کند، مردم را همراه سازد، مطالبه منطقی و درست از مسئولان داشته باشد و البته به اندازه وسع و توان خویش در میدان عمل و حل مشکل تلاش کند، همان انتظار ارزشمند حضرتعالی بود که با احصای اولیه مسائل و اولویتبندی آن تلاش کردهایم تا نقشآفرینی مسئلهمحور را به استخدام حل مشکلات مردم درآوریم و صدالبته طعم شیرین این مسیر بر کام ما مزه کرده است.
وی میافزاید: متأسفانه این روزها «جریان تحریف» تمامقد به میدان آمده تا دیپلماسی که ابزار روزهای صلح است را در برابر سختافزار میدانهای مبارزه قرار دهد و خط تحریم را در کشور پررنگتر کند و مردم را بیشتر در تنگنا قرار دهد و مقاومت عظیم مردم ایران را بشکند. این موضوع بهخوبی برای مردم تبیین کرد که کدام تفکر است که از تحریم مردم برای در قدرت ماندن خود ارتزاق میکند. همچنین آقایان نمیدانند برای حل مشکل اقتصاد بیمار باید دل از صندلیهای نرم و راحت خود بکنند و همراه و همسفره مردم شوند نه اینکه از پشت شیشههای خودروهایشان مردم را به تماشا بنشینند.
تقیزاده: تببین تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب
همچنین توحید تقیزاده، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز گفت: امسال در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به موقعیت خاص تاریخی، یعنی شروع قرن پانزدهم و زیست در سالیان آغازین گام دوم، گفتمانی انتخاب و تلاش کردیم این گفتمان به باوری عمومی و اثرگذار حداقل در محیط دانشگاهی تبدیل شود. از دید ما آنچه کشور را در گام اول انقلاب فارغ از رفتوآمد انسانها با سلایق سیاسی مختلف دچار فراز و فرود کرده، قدیمی بودن نرمافزار حکمرانی در کشور و عقب افتادن از تحولات است و در این مسیر معتقدیم اگر حکمرانی در کشور مبتنی بر همه نظریههای مترقی مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و جهاد علمی در تمام شئون نهادهای اداری کشور تئوریزه و بسط پیدا میکرد، خیلی زودتر از مرحله تشکیل دولت اسلامی گذشته و جامعه نمونه اسلامی را تشکیل میدادیم و بهعنوانامالقرای جهان اسلام به تمدن نوین اسلامی دست پیدا میکردیم.
وی میافزاید: اما چه کنیم که حکمرانی مبتنی بر تئوریهای لیبرالیستی و حکمرانان غربگرا، درطول این ۴۳ سال در بدنه اجرایی کشور با ظاهر اسلامی بر سر کار بوده و مانع تحول حکمرانی در گام اول شدند، پس با توجه به خوانش منویات امام و حضرتعالی گفتمانی انتخاب کردیم تحت عنوان (تحول حکمرانی در گام دوم انقلاب) و معتقدیم در ادامه مسیر برای پویایی و چابک شدن سیستم اداری کشور باید یک بازطراحی عملی صورت پذیرد و با اعتماد به ظرفیت جوانانی که روزی با تولید موشک یا روز دیگر با تولید واکسن بومی کرونا بهدنبال حفظ جان مردم هستند، نقشهای نو درانداخت.
احمدی: سادهانگاری حکمرانی؛ ریشه بسیاری از اختلالات امروز
همچنین سید ایمان احمدی، دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به زعم ما، ریشه بسیاری از اختلالات نظام، «سادهانگاری حکمرانی» است. اینکه نخبگان و صاحبمنصبان، پیچیدگیهای ذاتی حکمرانی را درک نمیکنند. آسیبهای این مسئله را در چهار بخش «نظری»، «سیاستگذاری»، «اجرا» و «ساختارهای اقناعی» ایجاد کرده است. در ۴۲ سال گذشته حوزههای علمیه، دانشگاهها، اندیشکدههای متعدد حاکمیتی و مجموعه نخبگان، در حوزه شعارها و آرمانهای اساسی انقلاب، خصوصاً عدالت و آزادی توفیقی در نظریهپردازی نداشتهاند. در نتیجه هنوز هم تکلیف ما با بسیاری از پدیدههای پیچیده در اداره کشور معلوم نیست. تا حدی که شاهد عملکرد متناقض نظام در پیادهسازی سیاستهای کلی هستیم.
وی میافزاید: فیالمثل در اصل ۳۰ قانون اساسی بر آموزش عمومی رایگان و عدالت آموزشی تأکید شده است. حال آنکه در همین نظام به برخی صاحبمنصبان، اجازه استفاده از اموال بیتالمال برای تأسیس مدرسه خصوصی داده میشود. ادارهکنندگان مدارس پولی از هر دو جناح سیاسی کشور برای رفتار غلط خود توجیهات تئوریک دارند!
گودرزی: برخی از مسئولان تا کی میخواهند مطالبات کارگران، معلمان و آحاد مردم را با سیاسیکاری مورد استفاده قرار دهند؟
محمد گودرزی، دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: شاخه دانشجویی احزاب درگیر در پدرخواندهها و سرگردان در تناقض بیانیههای خود را خواندند؛ پدرخواندههایی که توئیتهای اخیرشان را در این تریبون برای ما تَکرار کردند و چه تَکرار مشمئزکنندهای! کسانی که اجازه حقوق بشر داخلی به شما نمیدهند، چگونه مدعی حقوق بشر آزاد شهروندی هستند؟ فلان فرد بیسواد و محکوم امنیتی را میگویند باید حق ثبتنام در انتخابات داشته باشد، ولی فلان شاغل نیروی مسلح را برای ثبتنام تکفیر میکنند.
وی میافزاید: تا کی میخواهید شعرسرایی محصوران در ویلا و استخر را تکرار کنید؟ همانها که هر روز عکسهای گل از رویشان شکفته بیرون میآید و با این و آن تماس میگیرند؛ همانها که کابینه دیروزشان امروز کشور را به این نقطهای رسانده که حتی از پذیرفتن مسئولیت یارانشان اعلام برائت و انزجار میکنند. تا کی میخواهید مطالبات کارگران، معلمان و آحاد مردم را با سیاسیکاری مورد استفاده قرار دهید؟ شما در هر کاری بهدنبال ماهیگیری سیاسی هستید، میدان و انتخابات هم برایتان فرقی ندارد. سیاسیکاری عادتتان شده، برای همین گاه و بیگاه شورای نگهبان را مورد هجمه قرار میدهید.
محمدپور: مانعی به نام اصالت ثبات!
همچنین حمید محمدپور، دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه در این مراسم گفت: امروز نهتنها تغییر و انقلابِ دائمی اصالت ندارد بلکه حفظ وضع موجود در برخی مسئولان مشاهده میشود؛ هرچند رهبری و بعضی دیگر، اصلیترین مدافعان نظریه نظام انقلابی باشند. این موضوع در دو ساحتِ اصالت افراد و اصالت ساختارها مطرح است. در وضعی که برخلاف رویه نظام انقلابی، ثبات، اصالت مییابد، آرمانها به پای مصلحت افراد ذبح میشوند. مبنای کارها صرفا بر اعتمادِ به افراد و گزارشهایشان گذاشته میشود. افراد هر کاری میخواهند میکنند، اما هیچ برخوردی با آنها نمیشود؛ درصورتیکه مدیران صرفاً ابزاری برای پیشروی به سوی آرمانها هستند.
وی میافزاید: در وضعیت اصالت ثبات، قانون نانوشته بقای مدیر برقرار است، هیچ مدیری از صندلیاش برنمیخیزد مگر به قصد جلوس بر صندلی دیگر! ما امروز با پدیدهای مواجهیم که میتوان آن را «کاپیتولاسیون مدیران نالایق نظام» نامید! گویی اینان همواره در مصونیت قضایی و سیاسیاند!
راوند: اگر دولتمردان مردانه در میدان بودند شاهد گسترش روزافزون فقر در کشور نبودیم
فاطمه راوند، نماینده جهادگران عرصه سلامت نیز گفت: راستی این روزها چقدر جای مرد میدان، حاجقاسم عزیزمان، خالی است که علاوهبر حضور پرتلاش در حفظ امنیت کشور برای حل مشکلات معیشتی مردم و مکافات کرونا مثل سیل خوزستان، به خط بزند و نشان دهد که حل مشکلات مردم از پشت وبکمهای ستاد ملی کرونا و هیئتدولت رقم نمیخورد. البته اگر عملکرد دولت در هر زمینهای مورد نقد باشد، شکرخدا در زمینه محرومیتزایی عملکرد درخشانی داشته و عرصه را برای فعالیت روزافزون و بدون پایان گروههای جهادی فراهم آورده است.
وی میافزاید: فارغ از این مزاح، ایکاش متوجه بودیم که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال این فخر نیست که ما هر روز از آمار اردوهای جهادی برای حل مشکلات بشاگردها در رسانهها صحبت میکنیم. درحالیکه اگر دولتمردانمان، مردانه در میدان بودند و با تأسی از مکتب مولایمان امیرالمومنین (ع) کمر همتشان را محکمتر میبستند و با تدبیر و عمل منصفانهتری، برای حال روزگار محرومان چارهای میکردند، ما امروز در جامعه اسلامی شاهد گسترش روزافزون فقر در شهرهای بزرگ و کوچک کشور عزیزمان نبودیم.
صحرانشین: ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانهای
همچنین فاطمه صحرانشین، نماینده نشریات دانشجویی گفت: امروز ما با یک انقلاب عظیم رسانهای مواجه هستیم که باعث تقلیل جایگاه مراجع اصلی آگاهیبخش شده است. آقایان حتی نمیخواهند این حقیقت آشکار را بپذیرند همین که امروز بهجای ارائه ادبیات مردمی از سوی رسانههای منتسب به حاکمیت شاهد قشریگری در رسانه شدهایم و همچنان شاهد تخصیص بودجههای هنگفت به بخشهای عریض و طویل بیاثر و منفعل هستیم، نشان از این دارد که حکمرانی رسانهای در جمهوری اسلامی دچار ضعف جدی است.
وی میافزاید: حضور مردم در فضای مجازی فرصتی است تهدیدآمیز که باید آن را با تدبیر درست غنیمت شمرد، بمباران اخبار جعلی و شبههافکنی عدهای معلومالحال علیه منافع ملی اراده مردم را نشانه رفته و میدان را برای یک جنگ تمامعیار مهیا کرده است. حال وقت آن رسیده که آقایان در شورایعالی فضای مجازی سند سواد رسانهای را تنظیم کنند که از امنیت فکری مردم صیانت شود.
بنابراین رویکرد تحولخواهی و تحولگرایی باید در جنبش دانشجویی به یک مطالبه تبدیل شود و در این زمینه تشکلهای دانشجویی باید بهعنوان مراکز تولید فکر و پیشران حرکتهای تحولی و جهادی در مسائل مختلف تلاش مضاعفی کنند. باید منتظر ماند و دید که تا پایان سال ۱۴۰۰ چقدر در تحولخواهی موفق بودهایم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/