دعای افتتاح تجلی حمد الهی است/ تبیین حمد بر مالکیت و حلم خدا
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به شرح دعای افتتاح در یازدهمین روز ماه مبارک رمضان پرداخت.
حمد بر مالکیت خدا
وی عنوان کرد: در فراز یازدهم دعای افتتاح به عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ مَالِکِ الْمُلْکِ، مُجْرِی الْفُلْکِ، مُسَخِّرِ الرِّیَاحِ، فَالِقِ الْإِصْبَاحِ، دَیَّانِ الدِّینِ، رَبِّ الْعَالَمِینَ.
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ» میرسیم. سپاس خدای مالک سلطنت، روانکننده کشتی، تسخیرکننده بادها، شکافنده سپیده، حکمفرمای روز جزا، پروردگار جهانیان. سپاس خدای را بر بردباریاش پس از دانشش به نافرمانی بنده. در واقع دعای افتتاح تجلی حمد الهی و سپاس خداوند بر مظاهر و انواع نعمتهای خداست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: خدای متعال را بر مالکیت خود حمد میکنیم. از جلوههای مالکیت خدا، جریان کشتی بر روی دریا، تسخیر بادها و... است. اینکه گفته میشود خدا در روز قیامت به پاداش و کیفر افراد رسیدگی میکند، مظهری از مالکیت خدا بوده و از همه مهمتر ربوبیت و مدیریت جهان هستی است. پیچیدهترین کار در این عالم، مدیریت این عالم با این همه گستردگی کمّی، کیفی، عمقی و وسعت پدیدههای جهان است. به همین دلیل به خدا میگوییم رب العالمین. در واقع توجه به مالکیت خدای متعال با این عظمت، جای حمد و سپاس دارد که میتواند در محبت ما نسبت به خدا تأثیرگذار باشد.
حمد بر حلم الهی
شریفانی خاطرنشان کرد: حمد بر حلم الهی نیز در دعای افتتاح اشاره شده است. ما از عالم و بسیاری از حوادث بیخبریم، اما با اینکه بیخبریم، تحمل همدیگر را نمیکنیم. مثلاً در یک جریانی اینکه یک اختلافی بین من و شما به وجود میآید، من تحمل نمیکنم و به هر حال حلم و بردباری از خودم نشان نمیدهم. این جایگاه بشر است. بشر به دلیل ظرفیت کمش هیچوقت نمیتواند نسبت به حوادث روزمره آن حلم بایسته را داشته باشد. در حالی که خدای متعال از خطا، آینده، ناسپاسی و کفران نعمتهای انسانها مطلع است، اما دست از حلم و لطف خود برنمیدارد.
وی ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه بقره میفرماید «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلًا» و (به یاد آر) هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا، این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آوردهاند از انواع روزیها بهرهمند ساز، خدا فرمود: و هر که (با وجود این نعمت) سپاس نگزارد و راه کفر پیماید گر چه در دنیا او را اندکی بهرهمند کنم. در دعای ماه رجب میخوانیم که اگر بندهای در خانه خدا نرود و آن آداب بندگی را رعایت نکند، باز هم خدا به عنایت میکند.
حمد بر عفو خدا
این استاد دانشگاه گفت: در ادامه دعای افتتاح به عبارت «الْحَمْدُلِلَّهِ عَلَی عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ» میرسیم. سپاس خدای را بر عفوش پس از قدرتش بر عقاب. منشأ عفو افراد، مختلف و متنوع است. مثلاً ممکن است که من، شما را میبخشم به خاطر اینکه از عمق جنایت مطلع نیستم یا به خاطر ضعف از خود و ترس از انتقام میبخشم. اما خدای متعال علیرغم اینکه بر همه امور آگاه و مطلع است و قدرت دارد، عفو میکند.
شریفانی افزود: عفو خدا، عفو ارزشمندی است. تاریخ پر است از جنایت فراعنه، نمرودها، داعشها، وهابیهای امروز و... اما خدا همیشه صبوری کرده و به موقع انتقام خود را گرفته است. موسی (ع) را در دامن فرعون بزرگ کرد، ابراهیم (ع) را در دل آتش، یونس (ع) را در شکم ماهی، یوسف (ع) را در ته چاه و پیغمبر (ص) را در میان مشرکان حفظ کرد و همه اینها مظهر حلم خدا بود که بهموقع خود را نشان داد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/