تمایل کم دانشجویان برای همکاری با انجمن علمی/ تشکلهای علمی نیروی محرک در تولید علم هستند
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند بهطور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتوگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
خبرگزاری آنا در این گفتوگو میزبان رضوانه یوسفی، دبیر انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س) است که مشروح آن را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
نقش کلیدی دانشگاهیان در تولید علم
آنا: دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
یوسفی: در دنیای امروز تولید علم به دلیل پیشرفتهای موجود به سرعت رو به افزایش است و دانشگاهیان در تولید علم نقش کلیدی دارند. برای این امر ابتدا باید مباحث پایه و بنیادی را به درستی درک کنند که اساتید، نقش اصلی را در این زمینه دارند تا بتوانند در پرورش دانشجویان موثر واقع شوند.
در گام بعدی، تمامی دانشگاهیان که شامل هم اساتید و هم دانشجویان است، باید با توجه به علم روز سعی کنند که خود را همگام کرده و با تحقیقات، پژوهشها و اختراعات خود گامی مهم در این راستا داشته باشند.
انجمن علمی نیروی محرک در تولید علم است
یکی از جریاناتی که نیروی محرک در تولید علم برای تمامی دانشگاهیان بوده، انجمنها و تشکلهای علمی هستند که به دنبال کشف و شهود علم بوده و سعی بر این دارند که با علم روز پیش بروند و علاوه بر تولید علم به صنعت نیز کمک کنند.
لزوم استفاده از تجربه اساتید و استعداد دانشجویان برای پیشرفت علمی کشور
آنا: نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چقدر است؟
یوسفی: انجمنهای علمی، تحقیقات و پژوهشهای مؤثر در زمینههای تخصصی خود انجام داده و علوم مختلف را در اختیار دانشگاهیان قرار میدهند و به همین دلیل در پیشرفت علم و صنعت نقش بسزایی دارند.
همچنین با برگزاری کارگاهها، سمینارها و رویدادهای مورد نیاز دانشجویان و رسیدگی به مسائل علمی با ارائه راهحلهایی که با بهکارگیری دانش و تجربه اساتید و استعداد و توانمندی دانشجویان مطرح میشود، میتوانند گامی در پیشرفت علمی کشور بردارند.
ضرورت توجه بیشتر وزارت علوم به انجمنهای علمی
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
یوسفی: یکی از کارکردهای انجمنهای علمی، تولید علم است که منجر به پیشرفت در صنعت میشود، پس اگر وزارت علوم نگاهی خاصتر به انجمنهای علمی دانشگاهی داشته باشد کمکی بزرگ برای این انجمنها و پیشرفت علمی کشور است.
تمایل کم دانشجویان برای همکاری با انجمن علمی
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
یوسفی: یکی از چالشهای انجمن علمی تمایل کم دانشجویان برای همکاری با انجمن است و فقط دانشجویان بسیار علاقهمند به علم و دانش و بدون چشمداشت به مسائل مادی و معنوی در این حوزه فعالیت میکنند.
لزوم توجه بیشتر اساتید و دانشجویان به انجمنهای علمی
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
یوسفی: انجمنهای علمی وقتی میتوانند با موفقیت بیشتر جلو بروند که اساتید و دانشجویان تأکید ویژه بر آنها داشته باشند و در نتیجه هر چه اهمیت انجمنهای علمی بالا برود، دانشجویان و نیروهای اجرایی در این زمینه فعالیت بیشتری خواهند داشت.
در واقع میتوان گفت جذب دانشجویان در ابتدای ورودشان به دانشگاه برعهده انجمنها نیز است که لازمه آن تبلیغات درست، کامل و توضیح اهداف اصلی انجمن است. همچنین اگر حمایتهای معنوی و مادی حوزههای مختلف بیشتر شود، شاهد استقبال بیشتر دانشجویان از انجمنها هستیم و با کمک استعدادها و تواناییهای تازهتر میتوان نتایج بهتری را رقم زد.
اعطای لوح تقدیر و جوایز به دانشجویانی که افتخارآفرین بودند و معرفی افراد نخبهای که در زمینه علمی فعالیت میکنند، میتواند برای افزایش اشتیاق دانشجویان برای همکاریهای بیشتر و مؤثرتر کمک کند.
تأکید بر رقابت ایدهها جهت کشف استعدادها/ لزوم ایجاد اتاقهای فکر برای حل مسائل
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
یوسفی: بدون شک برگزاری کارگاهها و سمینارها در همافزایی علمی تأثیر بسزایی دارد اما این رویدادها به تنهایی کافی نیست. باید در کنار رویدادهای علمی، ارزیابی، برگزاری مسابقات و رقابت ایدهها برای کشف استعدادها و ایجاد اتاقهای فکر برای حل مسائل صورت بگیرد تا افراد از دانشی که توسط انجمنها به اشتراک گذاشته میشود، بهره بیشتری برای حل مسائل کشور به کار بگیرند.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
یوسفی: بنده از ابتدای ورود به دانشگاه به فعالیتهای علمی و پژوهشی انجمن علمی علاقهمند شدم و در شورای مرکزی انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی عضو شدم و سپس شروع به فعالیت کردم.
اقدامات انجمن علمی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س)
آنا: درباره انجمن علمی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س) توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری این انجمن تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
یوسفی: انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشگاه الزهرا (س) یکی از قدیمیترین انجمنهای دانشجویی بیوتکنولوژی کشور است و نشریهای با نام DNA میراث ارزشمندی از ۱۵ سال تجربه و همکاری است. تاکنون فعالیتهای بسیاری در انجمن صورت گرفته و به برگزاری دورههای مطالعاتی، دورههای آموزشی بیوتکنولوژی، علوم زیستی و حوزههای دیگر مهارتافزایی پرداخته است.
همچنین همایشها و سمینارهای موفقی برگزار شده و همکاریهای متعددی با دانشگاهها، انجمنهای علمی دیگر و شرکتهای دانشبنیان انجام شده است. انجمن بیوتکنولوژی با وجود شرایط موجود به دلیل ویروس کرونا از تلاش دست برنداشته و به فعالیتهای خود بهصورت مجازی ادامه میدهد. در پایان از همه دوستان و همکاران در این راه تشکر میکنم. امیدوارم بتوانیم انجمنهای علمی موفقتر با نتایج اثربخشتری داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/