دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1394 - 15:42
کار‌شناس بیماریهای واگیردار هشدار داد

نزدیک به ۵۰ درصدِ احتمالِ ابتلا به ویروس HIV در سنین جوانی و نوجوانی است

کار‌شناس بیماریهای واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران باهشدار به همه و بویژه جوانان و نوجوانان از خطری که در کمین آنان است در همایش پیشگیری و مبارزه با ایدز سخن گفت و هشدار داد: نزدیک به ۵۰ درصدِ احتمالِ ابتلا به ویروس HIV در سنین جوانی و نوجوانی است.
کد خبر : 57654

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسن عجم در همایش «پیشگیری و مبارزه با ایدز» که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر و با حضور جمعی از مسئولان، استادان، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی برگزار شد، ایدز را به وجود آمدن ضعف عمده در دستگاه ایمنی بدن (نقص ایمنی) تعریف کرد که این امر منجر به کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها و توانایی سرکوب سلول‌های غیر طبیعی همچون سلول‌های سرطانی می‌شود.


سخنران همایش پیشگیری و مبارزه با ایدز واحد اسلامشهر ادامه داد: ویروس ایدز سلول‌های ایمنی موجود در خون (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های ایمنی موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان، طحال، کبد و گره‌های لنفاوی را درگیر می‌سازد. این سلول‌ها در تولید پادتن برای مقابله با بیماری‌ها و سرطان‌ها نقش دارند.


کار‌شناس بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت که ایدز یک نوع نقص ایمنی ثانویه است که در سیر عفونت با ویروس ایدز ایجاد می‌شود. ویروس بیماری ایدز سندرم حاد نقص ایمنی است که مستقیم به سلول‌های ایمنی بدن حمله کرده و داخل لنفوسیت‌ها شده و ژن خود را جایگزین ژن آن می‌کند؛ که در این حالت لنفوسیت‌ها به جای تکثیر خود، این ویروس را در بدن تکثیر می‌کنند.


وی با توجهبه تاریخچه‌ای از بیماری HIV ایدز در جهان و ایران، از روش‌های انتقال این بیماری سخن گفت و خاطرنشان کرد: هوشیار باشیم و بدانیم که در این مورد ویژه، پیشگیری خیلی بهتر از درمان است چراکه برای بیماری HIV/AIDSتاکنون درمان قطعی‌ای وجود ندارد.


سخنران همایش پیشگیری و مبارزه با ایدز واحد اسلامشهر انتقال از طریق خون و فرآورده‌های آن، تزریق مشترک، مادر به جنین و نیز انتقال جنسی را راههای انتقال ویروس ایدز از فرد مبتلا به فرد سالم برشمرده و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه کرد.


عجم راه‌های عدم انتقال بیماری را اینگونه بیان کرد: ویروس ایدز از طریق تماس‌های عادی مثل کارکردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسیدن، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمی‌کند؛ ویروس ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی، استخر و توالت قابل انتقال نمی‌باشد؛ ویروس ایدز از طریق لباس، پوشاک، پتو و رختخواب قابل انتقال نمی‌باشد؛ همچنین عطسه، سرفه و نیش حشرات نمی‌تواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود.


این کار‌شناس بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با قدردانی از مسئولان واحد اسلامشهر در توجه به موضوعات اساسی در سلامت جامعه و نیز برگزاری این همایش علمی - آموزشی؛ بر ارتقای آگاهی و دانشِ آحادِ جامعه و بویژه جوانان در زمینه مسایل بهداشتی و سلامتی و نیز بیماری ایدز تاکید و از حاضرین خواست تا از رفتارهای پرخطر اجتناب ورزیده و آگاهانه رفتار کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته