سازمان بسیج اساتید به دنبال علم نافع است/ تشکیل گروههای مسئلهمحور برای حل مشکلات جامعه
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا ابنالدین حمیدی، جانشین بسیج اساتید کشور درباره آخرین فعالیتهای این سازمان جهت تقویت سیاست تولید علم بین استادان بسیجی گفت: سیاست راهبردی بسیج اساتید، تولید علم نافع است.
ابنالدین حمیدی در توضیح علم نافع گفت: مشکل اینجا است که نظام دانشگاهی کشور، نظام دانشپایه است و در دانشگاهها علم فقط آموزش داده میشود اما این علم به منفعت و ثروت و ابزاری برای رفع مشکلات جامعه تبدیل نمیشود.
جانشین بسیج اساتید کشور افزود: به عنوان مثال اگر قرار است کسی کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری برق بگیرد، باید بتواند در حوزه برق تحولی ایجاد کند وگرنه اینکه رشته برق بخواند تا دوباره همان متون را سر کلاسهای دانشگاه تدریس کند، همان مسئله دانشگاه و علم آموزشپایه تکرار میشود، در چنین سیستمی فقط میخوانیم و به همدیگر یاد میدهیم اما از مسائل جامعه غافلیم، لذا مقالات، پایاننامهها، تزهای دکتری و کتابهایی که نوشته میشود هیچ کدام منجر به علم نافع نمیشود.
ابنالدین حمیدی گفت: سیاست راهبردی سازمان بسیج اساتید پیدا کردن راههای میانبر و کوتاه مدت و زودبازده برای تولید علم نافع است، به همین علت در سازمان بسیج اساتید مشابه سازمان علمی دانشگاه گروههای مسئلهمحور متشکل از اساتید بسیجی تعریف شدهاند که هر گروه شامل سه استاد بسیجی است.
وی گفت: این گروههای سه نفره استادان بسیجی، مشکلات زیستبوم خودشان را در ارتباط با نوع تخصصشان مورد مطالعه قرار میدهند به عنوان مثال سه استاد بسیجی که در زمینه زمینشناسی کار کردهاند گروه سه نفر در شهر محل خدمت خود تشکیل میدهند و راجع به موضوع زمین، مشکلات زمین و راههای برون رفت از آن مطالعه و فعالیت میکنند.
جانشین بسیج اساتید کشور گفت: به عنوان مثال در شهر اصفهان اندیشکده شهر اسلامی راهاندازی شده و موظف است مولفههای شهر اسلامی را مطالعه و استخراج و ارائه کند.
ابنالدین حمیدی گفت: این گروههای سه نفره و اندیشکدههای بسیج اساتید در همه شهرها مسائل، مشکلات و راهحل آنها را استخراج و در اختیار دستگاههای اجرایی چون استانداریها و فرمانداریها قرار میدهند.
وی درباره ضمانت اجرایی راهکارهای استادان بسیجی برای رفع مشکلات شهر یا منطقه خدمت گفت: البته ممکن است دستگاههای اجرایی اهمیتی برای این دستاوردها قائل نشوند اما در مقام اساتید فعال بسیجی میتوانیم مطالبهگر و تسهیل کننده رفع مشکلات کشور باشیم. چرا که علمی که توسط این مجموعهها تولید میشود یک علم قابل استفاده است و مدیریت دستگاه اجرایی هوشمند نسبت به یافتههای علمی و متقن مقاومت نمیکند.
جانشین بسیج اساتید کشور در مورد نحوه مطالبهگری استادان بسیجی گفت: مطالبهگری علمی اساتید بسیجی در سخنرانیها، مقالات و درسگفتارهای آنها میتواند نمود پیدا کند.
وی در ادامه گفت: در حوزه تخصص اساتید بسیجی ترکیبی از همه اساتید و رشتههای موجود دانشگاهی کشور را در سازمان بسیج اساتید داریم بیش از 400 مورد از این جمعهای سه نفره اساتید بسیجی در ایران تشکیل شده است .
ابنالدین حمیدی در پاسخ به این سوال که آیا گروههای سه نفره شامل اساتید و رشتههای علوم انسانی هم میشود گفت: گروههای سه نفره شامل اساتید و رشتههای علوم انسانی هم میشود به عنوا ن مثال سال گذشته در رشته علوم سیاسی یک استارتآپ انتخاباتی برگزار کردیم، یعنی آزمون رقابتی بین همه کسانی که در حوزه علوم سیاسی کار کردهاند، تا در چنین فضایی این استادان بگویند بهترین روشهای برگزاری انتخابات و تبلیغات انتخاباتی چیست.
انتهای پیام/ 4107/
انتهای پیام/