بازار داغ کسبوکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران/ نقش شتابدهندهها در زیستبوم دانشبنیان
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شتابدهندهها یکی از بازیگران اصلی زیستبوم دانشبنیان به شمار میروند که در تبدیل ایده به محصول و ایجاد کسبوکار به فناوران و نوآوران کمک میکند. بسیاری از صاحبان ایده نمیدانند که چگونه طرح خود را به محصول یا خدمت تبدیل کنند، شتابدهندهها با ارائه خدماتی چون آموزش اصول تجارت و بازار، مربیگری، فضای کار و سرمایه اولیه فرصتی برای رشد، تبدیل ایده به محصول اولیه و ایجاد یک کسبوکار نوپا را به فناوران میدهند.
در مرحله بعدی شتابدهندهها به این استارتآپها در جذب سرمایهگذار و توسعه کسبوکارشان کمک میکنند. یکی از شتابدهندههای فعال در حوزه ارتباطات هوشمند که در دانشکده مکانیک پردیس فنی دانشگاه تهران مستقر است، علاوه بر شتابدهی به کسبوکارهای نوپا شبکه قدرتمندی از افراد و گروههای سرمایهگذاری خطرپذیر را دور هم جمع کرده تا فرصت جذب سرمایه را در اختیار استارتآپها قرار داده و مسیر رشد آنها در مراحل اولیه را هموار کند.
توسعه حوزه ارتباطات هوشمند شتاب میگیرد
به گفته مریم بهاری، مدیر توسعه محصول این شتابدهنده؛ روال کار شامل سه بخش شتابدهی، فضای کار اشتراکی و استارتآپ استودیو میشود. در مرحله شتابدهی تیمهای فعال در حوزههای تخصصی مورد نظر این شتابدهنده درخواست خود را ثبت میکنند. پس از بررسی درخواستها، تیمهای مورد نظر انتخاب شده و وارد مرحله پیششتابدهی و سپس شتابدهی میشوند.
فضای کار اشتراکی این شتابدهنده ۲۵۰ مترمربع وسعت دارد و شامل ارائه خدماتی چون میز اشتراکی، اینترنت، محیط کار و... میشود که در اختیار تیمها قرار میگیرد. در بخش استارتآپ استودیو نیز چالشهای سازمانها و نهادهای بزرگ شناسایی شده و سپس از تیمها و صاحبان ایده خواسته میشود راهکاری برای رفع این مشکلات ارائه کنند.
پروژه به تیمی که بهترین ایده را داشته باشد، واگذار میشود تا روی آن کار کرده و به مرحله عملیاتی برساند. این شتابدهنده در پنج حوزه شامل اینترنت اشیا، مخابرات، شهر هوشمند، بلاکچین و امنیت سایبری فعالیت میکند و به عبارت دیگر تنها از تیمها و استارتآپهایی حمایت میکند که طرح یا پروژهشان در این پنج حوزه تخصصی جا بگیرد.
از پیششتابدهی تا شتابدهی
بهاری میگوید؛ در هر دوره ۱۰ تا ۱۲ تیم جذب شده و وارد مرحله پیششتابدهی میشوند. این دوره دو ماه طول میکشد و در این مدت منتورها به فناوران و نوآوران اصول بازار و فوت و فن کسبوکار را یاد میدهند. همچنین در این زمان تیمها فرصت دارند تا روی ایده، نحوه ارائه آن و تولید محصول اولیه کار کنند.
پس از اتمام دوره پیششتابدهی، تمام استارتآپها ایده و کسبوکار خود را در «روز نمایش» («Demo Day») به سرمایهگذاران معرفی میکنند. این شتابدهنده در «روز نمایش» از سرمایهگذاران دعوت میکند تا با کسبوکارهای نوپا و ایدههای نوینشان آشنا شوند. این امر به استارتآپها کمک میکند تا سرمایه مورد نیاز برای گام بعدی را جذب کنند و محصول یا خدمت خود را به بازار عرضه کنند. تاکنون سه تیم استارتآپی در این شتابدهنده موفق به جذب سرمایه شده و به طور رسمی فعالیت تجاری خود را آغاز کردهاند.
معرفی استارتآپهای موفق
یکی از این استارتآپها از هوش مصنوعی برای طراحی و پوشش لباس استفاده میکند و در حال حاضر با یکی از فروشگاههای آنلاین بزرگ کشور همکاری میکند. هدف این استارتآپ هوشمندسازی فروشگاههای آنلاین لباس است. این سرویس شامل پرو مجازی لباس، جستوجوی تصویری و پیشنهاد ست لباس برای خوشپوشی کاربر میشود.
استارتآپ موفق بعدی سعی در بهبود ارائه خدمات ترجمه رسمی دارد و به نوعی دارالترجمه رسمی آنلاین به شمار میرود. این سرویس به کاربران کمک میکند بدون نیاز به مراجعه حضوری، سفارش خود را به یک دارالترجمه رسمی که مورد تأیید قوه قضاییه است، ارسال کنند.
یکی از این استارتآپها نیز پلتفرمی برای هوشمندسازی مراکز داده و مدیریت تمامی بخشهای مربوط به زیرساخت و شبکه ارائه کرده است. این تیم متشکل از متخصصان حوزه زیرساخت و شبکه است که توانستهاند از الگوریتمهای هوش مصنوعی برای افزایش کارایی مراکز داده استفاده کنند.
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ
انتهای پیام/