شهرداران و هوشمندسازی شهرها/ تجربه جدید مدیریت شهری
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شهرداریها در تمام جهان به شهروندان خدمات رفاهی عرضه میکنند. اما ممکن است از خود بپرسید که چگونه میتوانید شهروندان را در این دنیای مبتنی بر فناوری درگیر مسائل شهری کرد و شهرداری و ادارههای تابع آن چگونه میتوانند از طریق فناوری به ارائه سرویس دیجیتالی بپردازند. در این گزارش به برخی از فناوریهایی که به توسعه خدمات شهرداریها کمک میکنند خواهیم پرداخت.
همکاری آنلاین شهروندان
فناوری و رسانههای آنلاین، شرکت در بحثهای آزاد و صد البته امکان تعامل و حتی گفتوگو با مسئولان شهری را از همیشه آسانتر کرده است. اگر شهروندی بتواند به صورت آنلاین تماس بگیرد و از شخصِ شهردار سؤالی بپرسد در حالی که در منزل خود است این موضوع باعث صرفهجویی در وقت همه خواهد شد. طبیعتاً امکان اینکه مسئولان خودشان به تکتک پیامها پاسخ دهند وجود ندارد اما از طریق چتباتها میتوان ۸۰ درصد پاسخها را بدون دخالت انسان مطرح کرد تا تنها پرسشهای منحصربهفرد به مسئولان ارائه شود.
نقشههای آنلاین
به لطف خدمات آنلاین گوگل، سرویس گوگل مَپ(Google Map) از همه جا دسترسپذیر است و اصناف و اماکن و موزهها و... را میتوان در این نقشههای ماهوارهای ثبت کرد. همچنین شهرداریها در برخی از شهرها با استفاده از کد منبع گوگل، نسخهای سفارشی از برنامه نقشه را ارائه میکنند و در مورد زمان عبور و مرور اتوبوسها، تاکسیها و حتی خطوط مترو اطلاعاتی را عرضه مینمایند. شهرداری تهران نیز به ارائه برنامههایی از این دست از طریق نرمافزار «تهرانِ من» دست زده است. البته این نرمافزار طیف وسیعی از برنامههای دیجیتالی را ارائه میکند.
ثبت شکایات
در گذشته فرد برای اعتراض به یک معضل شهری باید شخصاً به شهرداری ناحیه خود مراجعه میکرد اما امروزه شهروندان از طریق ابزارهای مختلف فناوری میتوانند گلایهها و اعتراضهای خود را ارائه کنند. وقتی فرد برای مثال به طور غیرمترقبه با قطعی برق مواجه شود یا محلهاش چاله و گودال خاصی وجود داشته باشد یا به دلیل بارش باران و برف بخشی از معابر غیرقابل استفاده باشد، باید بتواند به سرعت و بدون فوت وقت این چالش را با مسئولان در میان بگذارد و مسئولان باید بتوانند شکایات در آن ناحیه را بررسی کنند. برای مثال تلفن گویا ۱۳۷ در شهرداری تهران نیز با چنین توجیهی عرضه شده است. همچنین اپلیکیشن همیاران توسط بازرسی شهرداری تهران ارائه شده است که شهروندان میتوانند از طریق تلفنهای هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید نظرات، انتقادات و شکایات خود را در رابطه با عملکرد شهرداری به همراه عکس و فیلم منعکس کنند. این خدمات ویژگیهای مختلفی دارند اما ایده پشت آنها تقریباً یکسان است: اگر شهروندی بلافاصله به چیزی پی ببرد که شهرداری باید از آن مطلع شود، از این برنامه برای هشدار استفاده خواهد کرد.
شبکههای اجتماعی
استفاده از شبکههای اجتماعی برای بهبود شفافیت شهرداری فوقالعاده مهم است. خصوصاً شهرداران مناطق مختلف بهتر است عملکرد خود و کارهایی را که انجام میدهند را از طریق رسانههای اشتراکگذاری تصویر همچون اینستاگرام با دیگران به اشتراک بگذارند. در عین حال برخی شهرداریها گمان میکنند ساخت حساب کاربری شهرداری کفایت میکند در حالی که اینطور نیست و حضور در شبکههای اجتماعی وقتی معنا پیدا میکند که بتوان با مردم ارتباط برقرار کرد و مردم را به سمت خود کشاند. بنابراین پس از حضور در فضای مجازی اینکه چگونه میتوان شهروندان را ترغیب کرد شما را دنبال کنند باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در مورد نحوه ارائه اطلاعات باید تصمیمگیری کرد. مورد دیگری که باید پیشبینی شود بازخوردهای مردمی است. وقتی شهرداری(یا هر نهاد دیگری) به صورت عمومی حساب کاربری میسازد و در شبکه اجتماعی حاضر میشود باید برنامهریزی کند تا در برابر نظرات مثبت و منفی و یا حتی اهانتها چه طور واکنشی را نشان دهد.
برنامههای آماری هوشمند
امروزه با پیشرفتهای فناوری ضروری به نظر میرسد که شهرداریها از ابزارهای فناوری برای بررسی عملکرد و تجزیهوتحلیل دادهها استفاده کنند. این برنامهها به طور روزافزونی در میان شهرداریها در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار میگیرند و مشهور است که به پیشرفت عملکرد، موفقیت و نوآوری کمک میکنند. هرچند هوش مصنوعی در نهایت نقش مشاوران را تغییر خواهد داد و هر چند فاقد بصیرت انسانی است اما تجربه نشان داده است در تصمیمگیریهای کلان به طریق بهتری میتواند اطلاعات را تجمیع و محاسبه کند.
رابط کاربری
شهرداریها باید از فناوریهای گذشته(حتی یک دهه پیش نیز گذشته محسوب میشود) دوری کنند و برای مثال راهکارهای تعاملی تر همچون وب ۳ را اتخاذ کنند. بسیاری از وبسایتهای شهرداری در اقصی نقاط جهان منسوخ شده است و حالت تعاملی ندارند. اغلب روی ظاهر و احساس پشت رابط کاربری (UI) به خوبی تفکر نشده است. در کنار این بحث، شما واضح است سازوکارهای سنتی از نظر شفافیت مشکل دارد. ضمناً اگر یک شهروند مجبور باشد بخش زیادی از وقت خود را برای جستوجوی مطلب مورد نظر خود در وبسایت شهرها صرف کند تا آنچه را که به دنبال آن است پیدا کند، احساس میکند باید از پیگیری خواسته خود دست بکشد. اما شهروندان باید باور پیدا کنند که شما در تلاش هستید دسترسی اطلاعات به آنها را تسهیل کنید.
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/