نوروز 1400/// فرید نعیمی دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر
شاخصترین فعالیت و دستاورد واحد دانشگاهی متبوع شما بهویژه در حوزه پژوهش و فناوری در سال 99 چیست؟
شاخصترین فعالیتها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر در سال ۱۳۹۹ در حوزه پژوهش و فناوری عبارتند از: سرویس و راهاندازی ماشینهای تراش و فرز CNC جهت درآمدزایی و اخذ سفارش ساخت قطعه ازجمله: پوسته گیربکس، شافت و بوش چدنی سوپاپ، تأسیس آزمایشگاه تخصصی تجهیزات دندانپزشکی، تجهیز پژوهشکده مهندسی برق و کنترل به دستگاههای جدید، برگزاری کارگاهها و سمینارها و وبینارهای توانمندسازی ازجمله: مقالهنویسی، مهندسی معکوس، پرینتر سه بعدی، روش تحقیق پیشرفته، یادگیری فعال در محیطهای آموزشی آنلاین، خودروهای الکتریکی، آینده و چالشهای پیش رو، نرمافزارهای تخصصی فنی و مهندسی، استقرار یک شرکت دانشبنیان و یک واحد فناور و دو هسته فناور در مرکز رشد واحد دانشگاهی، وبینار آشنایی با فرآیند ثبتنام، ارزیابی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان، کارگاه طرح کسبوکار (BP)، ثبت مرکز تحقیقات سنگ در گوگل اسکالر، تأسیس گروه پژوهشی انرژی و محیطزیست، تأسیس گروه پژوهشی ماشینآلات و اتوماسیون صنعتی، گروه پژوهشی دین، مشاوره و روان درمانی، دو محصول تجاریسازی شده نرمافزار جامع حسابداری و کف فرش بتنی از ضایعات گرانیت سنگ بری، برگزاری مسابقه مجازی کتابخوانی، اضافه شدن 1200 کتاب تخصصی به مجموعه کتابخانه، راهاندازی سامانه اصالتسنجی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی، اخذ مجوز تشکیل کمیته اخلاق دانشگاه، برگزاری چهارمین همایش ملی مهندسی عمران، بتن و محیطزیست، چاپ ۱۰ عنوان کتاب، مشارکت فعال ۷ دانشجو در طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری یک کرسی علمی ترویجی
در سال 1399 همچنین تمرکز بر روی توانمندسازی و کیفی سازی هستهها و واحدهای فناور مرکز رشد از طریق برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی کارآفرینی ازجمله نگارش طرح کسبوکار، نحوه ثبت شرکتهای دانشبنیان و حمایت از آنها و ... بود. همچنین سومین رویداد کارآفرینی هانا (همافزایی ایدههای نوپای آزاد) هم در حال دریافت ایدههای فناورانه و اقتصادی بوده و انشاءالله مرحله ارائه و داوری ایدهها در اسفندماه برگزار میگردد.
سال 99 را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟ تشریح فرمایید.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر یکی از پیشگامان و فعالان حوزه پژوهش دوران کرونا بوده است. این واحد دانشگاهی برگزارکننده مسابقه ملی "ایدههای نوین در مواجهه با چالشهای دوران شیوع کرونا و پسا کرونا" بوده که مورد توجه شرکتکنندگانی از سطح کشور قرار گرفت. در این مسابقه ایدههای زیادی در ارتباط با چالشهای جهان در دوران کرونا و پساکرونا مطرح و به بحث گذاشته شد. در انتها از ایدههای برتر حمایتهای مادی و معنی ویژهای به عمل آمد. همچنین این واحد دانشگاهی وبینارهایی با محوریت شیوع کرونا را برگزار نمود. از این دست میتوان به برگزاری وبینارهای "نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت و کنترل بحران شیوع کرونا" و "شناخت ویروس کرونا و مدیریت استرس در دوران قرنطینه شیوع آن" را نام برد. از آنجا که آموزش آنلاین با شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته، وبینار بینالمللی "یادگیری فعال در محیطهای آموزش آنلاین" با تدریس اساتید مطرحی از دانشگاههای خارج از کشور به همت این واحد دانشگاهی برگزار شد.
علاوه بر این ازجمله اقدامات و دستاوردهای سال ۹۹ در شرایط بحران کرونا و مبارزه با این ویروس میتوان به تشکیل کمیته فنی مبارزه با کرونا در ایام قرنطینه، طراحی و ساخت گندزدای حرارتی، طراحی و ساخت دستگاه تونل سلامت، برگزاری مسابقه ملی ایدههای نوین در مواجهه با چالشهای دوران کرونا و پساکرونا، وبینار نقش سازمان بهداشت جهانی در مدیریت بحران شروع کرونا، وبینار شناخت ویروس کرونا و مدیریت استرس در دوران قرنطینه و شیوع آن اشاره کرد.
در این سال همچنین با توجه به همهگیری ویروس کرونا، ایدههای در حوزه مقابله با این ویروس و مراقبتهای بیماران مبتلا به کوید 19 در اولویت پذیرش در مرکز رشد قرار گرفتند. بدین منظور واحد فناور سلامت کاوان نواندیش با طراحی دستگاه هندواش با قابلیتهای منحصربهفرد و همچنین هسته فناور احیاگران سلامت که نمونه اولیهای از دستگاه ونتیلاتور پرتابل ساختند در مرکز رشد مستقر شدند. دستگاه ونتیلاتور طراحی شده قابلیت استفاده در منزل جهت کمک به تنفس بیماران مبتلا به کرونا را دارد و با قیمت اقتصادی آن، پس از اخذ مجوزهای لازمه میتواند سهم بزرگی از بازار را در دست بگیرد.
با ورود به سال 1400 و تاکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد به عنوان انتخاب اول داوطلبان در سال 1404 چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم.؟
سیاست و برنامه جهت قرار گرفتن این واحد دانشگاهی در اولویت اول انتخاب داوطلبان، حرکت این دانشگاه به سمت یک دانشگاه کارآفرین و مهارت محور میباشد. در این راستا سعی و تلاش مجموعه واحد دانشگاهی ارائه خدمت دست اول آموزشی و پژوهشی به دانشجویان است.
در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال 1400 دارید؟ آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
در حوزه آموزشی و راهاندازی رشتههای جدید، برنامههای واحد به سمت رشتههای بینرشتهای است و همچنین اضافه کردن رشتههای مهارتی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته میباشد. همچنین در انتخاب رشتهها به آمایش سرزمینی دقت ویژهای شده است.
در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال 1400 رخ خواهد داد؟
در حوزه مدارس عالی مهارتی در اولین قدم با توجه به ظرفیتهای واحد دانشگاهی، طرح تجاری Business plan مدرسه عالی مهارتی مکانیک خودرو تدوین و نهایی میشود و جهت اخذ مجوزهای لازم به شورای نظارت و هماهنگی استان اصفهان ارسال خواهد شد.
در حوزه مدارس سما نیز با معرفی مناسب امکانات موجود در واحد (فضای مناسب آموزشی و فرهنگی، امکانات تربیتبدنی، و بهویژه زیرساختهای مناسب آموزش مجازی آنلاین) پیگیر جذب حداکثری دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی خواهیم بود.
سال 1400 را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟
اولویت و برنامه اصلی این واحد دانشگاهی در سال ۱۴۰۰ حرکت پرشتاب به سمت حوزه فناوری و پژوهشهای کاربردی است. همچنین با عنایت به راهاندازی سامانه مرکز آموزشهای مهارتی و کاربردی واحد دانشگاهی مسیر برای مهارت محور شدن آموزش و تحقق شعار هر دانشجو یک مهارت تخصصی فراهم شده است.
انتهای پیام/