دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تلاش سازمان بهداشت جهانی برای پیدا کردن منشأ کرونا/ بعید است که کووید-19 سوغات آزمایشگاه چین باشد

کارشناسان بین‌المللی که درباره منشأ کووید-19 تحقیق می‌کنند، به طور یکپارچه این نظریه را که ویروس از یک آزمایشگاه در چین آمده است رد کرده‌اند.
کد خبر : 564119
Screenshot_2021-02-14 81E949C8-8BA4-483B-9FB6-80583E558719_w1080_h608 jpg (WEBP Image, 1080 × 608 pixels).png

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بازرسان سازمان جهانی بهداشت پس از بازدید از چین در مورد منشأ ویروس به نتیجه قطعی نرسیدند اما احتمال آزمایشگاهی بودن آن را رد کردند. پیتر بن امبارک(Peter Ben Embarek)، سرگروه تیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید «بسیار بعید» است که ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان به بیرون درز کرده باشد. امبارک اظهار نظر کرده است: «برای شناسایی منبع ویروس نیاز به کار بیشتری است.» یکی دیگر از کارشناسان نیز می‌گوید اکنون تحقیقات می‌تواند بیشتر قسمت‌های جنوب شرقی آسیا متمرکز باشد. تیم تیم سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر مأموریت تحقیق خود را به پایان رسانده‌ است.


آغاز کابوس از ووهان


ووهان در استان هوبئی مرکزی چین، اولین مکانی در جهان بود که ویروس سال 2019 در آن شناسایی شد. از آن زمان، بیش از 106 میلیون مورد ابتلا و 2.3 میلیون مرگ در سراسر جهان گزارش شده است.  


دکتر امبارک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است تحقیقات ما منجر به کشف اطلاعات تازه‌ای شده اما تصویر اینکه منبع شیوع چگونه بوده را به طرز چشمگیری تغییر نداده است.


کارشناسان معتقدند این ویروس احتمالاً قبل از شیوع در بین انسان‌ها از حیوانات نشئت گرفته است اما آنها از چگونگی این اتفاق اطمینان ندارند. دکتر امبارک می‌گوید که کار برای شناسایی منشأ کووید-19 به منبع طبیعی(Natural reservoir‎) خفاش‌ها اشاره دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق دقیقاً در ووهان رخ داده باشد. وی گفته است: «شناسایی مسیر ویروس در حیوانات همچنان "کاری در حال انجام" است ، اما "به احتمال زیاد" از یک گونه واسطه به انسان منتقل شده است.»


کارشناسان همچنین گفتند «هیچ نشانه‌ای»وجود ندارد که ویروس قبل از ثبت اولین موارد رسمی در دسامبر 2019 در ووهان وجود داشته باشد.


آیا لزوماً چین منشاً ویروس است؟


لیانگ وانیان(Liang Wannian)، متخصص کمیسیون بهداشت چین می‌گوید که کووید-19 قبل از شناسایی در ووهان می‌توانست در مناطق دیگر نیز وجود باشد.


این تیم با اشاره به حمل‌ونقل و تجارت مواد غذایی منجمد، خواستار بررسی بیشتر در مورد احتمال انتقال «زنجیره سرد» شد. دکتر پیتر داسزاک(Peter Daszak)، عضو تیم سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که می‌توان تمرکز بر جایی را که ریشه‌های کووید-19 به شمار می‌آید را به جنوب شرق آسیا تغییر داد.


وی می‌گوید: «ما در چین كارهای زیادی انجام داده‌ایم و اگر نقشه ویروس را ردیابی کنید این قسمت به سمت مرز ادامه پیدا می‌کند و ما می‌دانیم كه نظارت حتی کمتری در سمت دیگر، در كل منطقه جنوب شرق آسیا وجود دارد. چین یک مکان بسیار بزرگ است و جنوب شرق آسیا هم همینطور.


 زنجیره‌های عرضه غذاهای دریایی  به بازارهای چین بسیار گسترده است، آنها از کشورهای دیگر و گهگاه از مناطق مختلف وارد می‌شدند، بنابراین ردیابی به عقب کمی طول خواهد کشید.» وی افزود که اکنون باید تمرکز بر روی زنجیره‌های تأمین باشد.


مأموریت سازمان بهداشت جهانی


مأموریت WHO در ماه ژانویه و پس از ماه‌ها مذاکره با پکن آغاز شد. مقامات چینی از نزدیک بازدید کارشناسان را زیر نظر داشتند.


بعید بود که گروه کارشناسی، در مأموریت سیاسی خود بتواند منبع بیماری همه‌گیری را در چین یک سال پس از آغاز آن مشخص کند. اما پس از بازدید از موسسه ویروس‌شناسی ووهان ، آنها پرونده جدال‌برانگیز دال براینکه ویروس کرونا از آزمایشگاه ناشی شده یا توسط دانشمندان ساخته شده است را بستند. جست‌وجوی آنها برای یافتن سرنخ‌ها همچنین شامل بازدید از بازار مرطوب مشهور هوانان شد که ماهی، گوشت و حیوانات وحشی زنده در آن عرضه می‌شود و آن مکان را به اولین موارد ابتلای انسانی مرتبط می‌دانند.



تیم WHO می‌گوید این ویروس ممکن است از حیوانات به انسان منتقل شده باشد، اما هنوز چیزی برای اثبات این ادعا ندارند.


حامل‌های احتمالی عبارتند از خفاش و پانگولین اما آزمایش‌ها تاکنون نتوانسته‌اند شواهد قانع کننده‌ای در این مورد پیدا کنند. روش تحقیق دیگر این است که آیا ویروس از طریق مواد غذایی منجمد وارداتی گسترش یافته است یا خیر. بنابراین جست‌وجوی مبدأ ادامه خواهد داشت.


فرضیه آزمایشگاه چه بود؟


گمانه‌زنی‌ها در مورد موسسه ویروس‌شناسی ووهان( یکی از برترین آزمایشگاه‌های تحقیقات ویروس در جهان) سال گذشته آغاز شد و توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بیش از همه تبلیغ شد. در ماه آوریل، بولتن‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر شد که نشان می‌داد مقامات سفارت نگران امنیت زیستی در آنجا هستند.


دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در آن زمان گفت که در حالی که ویروس ساخته دست بشر نبوده و از نظر ژنتیکی اصلاح نشده است اما مقامات در حال تحقیق در مورد این مسئله هستند که آیا شیوع بیماری از طریق تماس با حیوانات آغاز شده است یا از طریق یک حادثه آزمایشگاهی.


 امبارک می‌گوید که بازدید از آزمایشگاه در طول مأموریت نشان داد که بسیار بعید است که چیزی از آنجا به بیرون درز کرده باشد. او تصریح کرد: «نظریه آزمایشگاهی بودن ویروس در فرضیه‌هایی که ما برای مطالعات آینده مدنظر خواهیم داشت قرار نمی‌گیرد.»


انتهای پیام/4160


انتهای پیام/

برچسب ها: ویروس کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته