دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1399 - 17:45

بتن چاپ سه‌بعدی می‌شود

دانشمندان با الهام از پوسته خرچنگ موفق به چاپ سه‌بعدی بتن با مقاومت بیشتر شده‌اند.
کد خبر : 557818
lmlm.PNG

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، چاپ سه‌بعدی یکی از ابزارهای مفید در صنعت ساخت‌وساز مدرن به شمار می‌رود. از این تکنولوژی در ساخت ساختمان‌های اداری در دبی، پل‌هایی در هلند و مسکن ارزان‌قیمت در آمریکای لاتین استفاده شده و حال کاربرد نوینی برای تولید بتن مقاوم‌تر با استفاده از چاپ سه‌بعدی پیدا شده است.


 دانشمندان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن با الهام از الگوهای منحنی روی پوسته خرچنگ تکنیک چاپ سه‌بعدی جدیدی برای بتن توسعه داده‌اند که نسبت به بتن معمولی مقاومت بیشتری دارد. گروه تحقیقاتی در حال مطالعه رویکردهای جدیدی برای تولید بتن به روش چاپ سه‌بعدی بودند تا نوآوری دیگری در صنعت معماری ایجاد کنند. در حال حاضر سازه‌های بتنی با استفاده از ریخته‌گری و قالب‌گیری شکل می‌گیرند، دانشمندان به دنبال راهی هستند تا سازه‌های بتنی را با استفاده از چاپ سه‌بعدی تولید کنند. بدین‌ترتیب بتن لایه لایه روی خطوط موازی چاپ می‌شود و سازه شکل می‌گیرد.


محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن در مخلوط بتن خود از یک تا دو درصد الیافت فولادی استفاده کرده‌اند. نتایج تحقیقات بیشتر در خصوص الگوهای معمول مورد استفاده در چاپ سه‌بعدی نشان داد که الگوهای مارپیچ موفقیت بیشتری به ارمغان می‌آورند. این الگوهای مارپیچ از ساختار درونی پوسته خرچنگ دریایی الهام گرفته شده است.  به گفته گروه تحقیقاتی، الگوهای چاپی تأثیر بسزایی در یکپارچگی بتن سه‌بعدی می‌گذارند. درواقع الگوهای مارپیچ الهام گرفته شده از طبیعت باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود، بنابراین می‌توان سازه‌های بلندتر و پیچیده‌تری با استفاده از بتن چاپ سه‌بعدی ساخت.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته