دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1394 - 14:00

کشف توفان‌هایی سهمگین‌تر از مشتری در ستاره‌ای دور

ستاره‌شناسان به تازگی کشف کردند که یکی از لکه‌های عظیم مشاهده‌شده در ستاره‌ای شناخته‌شده، درواقع یک ابر توفان است که ابعادی وهم‌انگیز دارد.
کد خبر : 55484

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، مشتری یک غول گازی در منظومه شمسی است که به‌خاطر ابعاد و توفان‌های سهمگینش معروف است. این سیاره که بخش عمده‌اش از گاز تشکیل شده، توفان‌هایی بسیار شدید و با سرعت بالا دارد که هنوز هم در حال ترکیب عناصر و شکل دادن به این سیاره هستند؛ اما به تازگی ستاره‌شناسان یک واقعه شگفت‌انگیز را در ستاره‌ای رصد کرده‌‌اند که توفان‌های مشتری را کمرنگ می‌کند.


ستاره‌شناسان با استفاده از تصاویری که از تلسکوپ‌های کپلر و اسپیتزر به دست آوردند توانستند ماهیت یکی از نقاط روی ستاره W1906+40 را مشخص کنند.


ستاره‌شناسان با استفاده از تصاویر مادون قرمزی که از ستاره کوتوله و سرد (دمای آن 1926 درجه سانتیگراد است) به دست آوردند، متوجه شدند لکه روی آن درواقع یک ابر توفان است که ابعادش معادل سه برابر کره زمین است و چند سال است که ادامه دارد. این توفان به اندازه کافی سرد شده است تا ابرهایی از برخی مواد معدنی در آن با سرعت اعجاب‌آور در حرکت باشند.


دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند مشخص کنند که توفانی به بزرگی سه‌ برابر زمین یک پدیده نادر است یا قبلا و بعدا هم در این ستاره رخ می‌دهد، همچنین نمی‌دانند دلیل اصلی و نتایج آن چیست اما هنوز هم تلسکوپ‌های ناسا و اروپا روی این ستاره متمرکز است تا از این پدیده رمزگشایی کنند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته