رئیس کمیته بانوان مؤسسه حفظ و نشر آثار امام(ره): حاکمیت عقل و اعتدال در کشور باید تقویت شود
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به رسالت پیامبر (ص) اظهار کرد: با پایان محرم و صفر، دو ماه عزاداری و راز و نیاز را به پایان رسانده ایم، حال باید بیاندیشیم که هدف نهایی پیامبر گرامی ما از بعثت و رسالتشان چه بوده است؟، چرا نهضت عاشورا سالیان سال، زنده و پر جوش و خروش حرکت میکند. چه چیزی باعث شده است اسلام پس از این همه تلاطم همچنان سالم و پایدار بماند. پیامبر(ص) هدف از انجام رسالت را اینگونه بیان نمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ.» یعنی پیغمبر (ص) هدف نهایی رسالتشان را گسترش و تعمیق ارزشها در عرصه زندگی فردی و اجتماعی انسانها معرفی کردند. ارزشهایی که پیامبر بخاطر آنها مبعوث شدند پنج دسته هستند: ارزشهای اجتماعی- اخلاقی، ارزشهای اجتماعی-عبادی، ارزشهای اجتماعی-سیاسی، ارزشهای اجتماعی انسانی و عاطفی و در نهایت ارزشهای اجتماعی-اقتصادی.
وی افزود: ارزشهای اجتماعی-اخلاقی در مکتب پیامبر؛ پنج دسته مهم و شاخص دارد که میشود مومن را از غیر مومن شناخت. این پنج ارزش عبارتد از: امانتداری، تواضع، وفای به عهد، راز داری و احسان .
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر حفظ امانت و امانت داری پیامبر(ص)، امانتداری را گوهر گرانبهایی خواند که در حفظ اعتماد آحاد جامعه بسیار با اهمیت بوده و از خزانه الهی خارج و به امانت دار تحویل میشود و اضافه کرد: امانتداری معنایش روشن است، اما امانتها چه چیزهایی هستند؟ قرآن امانت است، امانت الهی به ما. پیامبران، اولیای خدا، امامان، ولایت علی ابن ابی طالب و ... امانت الهی بر ما هستند؛ عبادات ما نیز امانت هستند.
مافی گفت: در حوزه اجتماعی رهبر معظم انقلاب بار ها بر این مسئله اشاره و تاکید داشتند و در ایام انتخابات همواره می فرمایند:«رای مردم امانت است» پس معلوم میشود که امانت مسئله بسیار مهمی است؛ امانت یک گوهر گرانبها و با ارزشی است که از خزانه الهی خارج و تحویل امانتدار میگردد. خداوند می فرماید :«اگر انسانها امانت را خوب نگهداری نمایند و از شر حسودان حفظ کنند من با لشگر خودم از آن مراقبت میکنم.» همچنین امام صادق (ع) میفرمایند، اگر میخواهی مومن را بشناسی به نماز، روزه، حج رفتنهای زیاد و کارهای نیک او نگاه نکن. ببین امانتدار و راستگو هست یا خیر؟ اینها شاخصههایی است که مومن را از غیر مومن جدا میکند.
وی ادامه داد: یکی از اوصاف مومن این است که امانتدار باشد. رسولان در همه تاریخ امین بودند، وقتی میخواستنتد خودشان را معرفی کنند میگفتند: «إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»، فرشتگان الهی امانتدار وحیاند. حفظ امانت از ارزشهای دینی و اخلاقی و اجتماعی بسیار مهمی است که، با نهادینه شدن آن موجب تقویت اعتماد مردم به یکدیگر در صحنه اجتماع میشود.
وفای به عهد برای مردم آرامش به ارمغان میآورد
رئیس کمیته بانوان مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره)، وفای به عهد را شیرازه اتصال گسستگی جامعه خواند و از کم رنگ شدن این موضوع به شدت انتقاد کرد و افزود: دومین موضوعی که در میان ارزشهای اجتماعی-اخلاقی میشود ذکر کرد وفای بعهد است. وفاداری یعنی پایدار ماندان در عهد بین دو نفر یا گاهی بین چند نفر و بین یک گروه؛ وفای بعهد چه میکند؟، روابط اجتماعی را محکم میکند، دیوار اعتماد را بلند میکند. برای مردم آرامش میآورد؛ ولی متاسفانه این اصل خیلی کم رنگ شده است؛ براحتی برخی از مردم عهد میشکنند.
وی گفت: عهد و پیمانها به مانند اتصالاتی هستند که ارکان یک جامعه را بخوبی به هم مرتبط میکنند. در قرآن و روایات به وفای به عهد بسیار تاکید شده است. پیامبر (ص) میفرمایند: «روز قیامت نزدیک ترین شما به من راستگو ترین شما و ادا کنندگان امانت و وفاداران به عهد و پیمان هستند»، اینها نکات قابل تاملیاند. چه کسانی به پیامبر نزدیک ترند؟ آنهایی که ارزشهای اجتماعی و اخلاقی را رعایت میکنند.
وی افزود: آحاد مردم همواره به دلیل رعایت نشدن ارزشهای اجتماعی و اخلاقی نگران ضعیف و کم رنگ شدن این مهم در جامعه هستند . به عنوان مثال چقدر ما سعی میکنیم عیوب یکدیگر را بپوشانیم؟ متاسفانه برخی افراد از برملا کردن عیوب دیگران ذوق زده میشوند در حالی که رازداری اجتماعی و پوشاندن عیب دیگران و داشتن تواضع از واجبات اخلاقی بوده و بدان تاکید شده است.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی نداشتن تواضع در رفتار و کردار و تمایل به خود نمایی و شهرت طلبی را از آفاتی عنوان کرد که در دراز مدت به سقوط ارزشهای ساختاری جامعه سالم و متدین منجر خواهد شد و گفت: گاهی بخاطر خود نمایی، شهرت طلبی و نداشتن تواضع حرف میزنیم. سخنی را به زبان می آوریم تا بگوییم، این مساله را میدانیم و این دانستن برای ما یک امتیاز محسوب میشود. کم ظرفیت بودن و لج بازی. اینها باعث میشوند که ما رازدار نباشیم. رازداری یکی از ارکان و شاخصه هایی است که پیامبر (ص) و انبیاء بارها بدان اشاره فرموده اند. امام صادق (ع) میفرمایند: کسی که اسرار ما را فاش کند خداوند ایمان را از او سلب میکند. خیلی قابل تامل است، رابطه محکمی بین ایمان، زبان و سخن وجود دارد بطوری که حتی گاهی این عدم رازداری و کنترل زبان موجب میشود انسان از ایمان خارج شود، در عین حال انسان اگر رازدار باشد عظمت و شکوه و هیبت پیدا میکند. در حقیقت تاثیرات زبان خیلی زیاد است ولی ما میاندیشیم در مجلسی، صحبت میکنیم و تمام میشود، خیر اینطور نیست اثرات باقی میماند. گفته شده تاثیرات زبان یکی از ماندگارترین پدیدهها است. حفظ کلام عقل را به کمال میرساند، راحتی جسم و روح می آورد، شخصیت انسان را متعالی کرده و دوری از گناه را به دنبال خواهد داشت.
مافی ادامه داد: نکته بعدی تواضع و فروتنی است. تواضع یعنی دیگران را اکرام کردن، اینها ویژگی است که خداوند در پیامبران، امامان و مومنین قرار داده است، لذا معلوم میشود کار ساده ای نیست که انسان در ظاهر و باطن همواره متواضع باشد. البته فراموش نکنیم اکرام و تعظیم در برابر مستکبران و کافران امری نکوهیده است.
وی تأکید کرد: شناخت انسان متواضع بسیار ساده است. گفتهاند متواضع کسی است که در سلام کردن بر دیگران پیشی بگیرد ، وقتی وارد مجلسی میشود پایین مجلس بنشیند و از مجادله و بحث بیخود حتی زمانی که حق با اوست پرهیز کند. اینها صفات انسان متواضع است. هدف نهایی پیامبر (ص) تربیت انسانها با این ویژگیها بوده است.
خداوند از ما اکثرالعمل نمیخواهد اما احسن العمل میخواهد
وی همچنین عدل و احسان را نیز دو رکن اساسی بسیار مهم در تعالی جامعه انسانی عنوان کرد و گفت: پنجمین مورد از موارد ارزشهای اجتماعی و اخلاقی احسان است. احسان یعنی انجام کارها آنطور که شایسته است یعنی هر کسی در هر جایی، هر کاری انجام میدهد شایسته ونیکو انجام دهد ما گاهی احسان را محدود و کوچک میشماریم و فکر میکنیم احسان نیکوکاری سنتی است و بیشتر ابعاد مالی را برای احسان در نظر میگیریم. در حالی که دامنه احسان را نباید محدود کرد.
خداوند در قرآن می فرماید: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان» که این آیهای فراگیر و اجتماعی است یعنی همه خوبیها در عدل و احسان است، خداوند از انسانها همین دو چیز را خواسته است اگر شما عدل و احسان را بتوانید رعایت کنید کفایت میکند و نظام اجتماعی و اخلاقی ما با توجه به عدل و احسان کاملا غنی میشود عبادات شریعتاند و خداوند از ما شریعت را در حد توانمان خواسته است. ولی عدل و احسان را پایههای اساسی نظام اجتماعی و اخلاقی میداند. لذا از ما اکثرالعمل نمیخواهد اما احسن العمل میخواهد.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران در خاتمه توجه به ارزشهایی اخلاقی را از ضروریاتی عنوان کرد که با نهادینه شدن آنها می توان به تقویت حاکمیت اعتدال و عقلانیت کمک شایانی نمود و خاطر نشان کرد: حاکمیت اعتدال و عقلانیت مسئله ای است که کشور در این برهه بدان نیاز اساسی دارد، ارزشهای اخلاقی و اجتماعی که پیامبر (ص) بارها بدان تاکید داشته اند برای شناخت افراد اصلح و شایسته ای است که با بهره بردن از صفات عالیه و شناخت از نقاط قوت و ضعف و تجربه و بینش سیاسی و اجتماعی در حفظ و اشاعه حاکمیت اعتدال و عقل کوشا باشند.
انتهای پیام/