دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1399 - 18:55
کوکرم:

اگر انرژی کائنات در زندگی ما اثرگذار است؛ باید بتوانیم آن را بسنجیم

یک کارشناس نجوم گفت: اگر گفته می‌شود که انرژی کائنات در زندگی ما اثرگذار است باید بتوانیم آن را بسنجیم. انرژی در فیزیک یک مفهوم کمی و قابل سنجش با ابزارهای آزمایشگاهی است. این در حالی است که طالع‌بینان معمولا چند کلمه عجیب و غریب را کنار هم می‌گذارند و از در هم آمیختن آنها با مفاهیمی مثل انرژی، جملات جدیدی خلق می‌کنند.
کد خبر : 552590
15042353841817146953.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  کاظم کوکرم در گفت و‌ گو با برنامه رادیوم رادیو جوان درباره انتشار گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ورود به «عصر طلایی آکواریوس» اظهار کرد: برخی معتقدند ما وارد عصر طلایی آکواریوس شده‌ایم که این اصطلاح نام دیگری برای صورت فلکی دَلو است که یکی از ۱۲ صورت فلکی است که ماه، خورشید و سیاره‌های دیگر زمانی که از نظر ظاهری بین ستاره‌ها جابه‌جا می‌شوند، از بین ستاره‌های این صورت فلکی نیز عبور می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه زمین به دور خورشید می‌چرخد بیان کرد: ما حرکت زمین در گردش به دور خورشید را احساس نمی‌کنیم و از این رو وقتی به تغییر موقعیت خورشید در میان ستاره‌های زمینه آسمان توجه می‌کنیم، به نظرمان می‌آید این خورشید است که بین ستاره‌ها جا‌به‌جا می‌شود. از گذشته‌های دور بشر برای اینکه بتواند موقعیت ستاره‌ها و جابه‌جایی‌های سیارات را برای خود قابل فهم کند، آسمان را در قالب صور فلکی منطقه‌بندی کرده و به این ترتیب هر چند ستاره را با خطوط فرضی به یکدیگر متصل می‌کنیم که به هرکدام از آن‌ها صورت فلکی گفته می‌شود؛ مانند دب اکبر و عقرب و ...


کوکرم ادامه داد: در سه چهار هزار سال گذشته هیچ ابزاری برای شناخت ستاره‌ها وجود نداشت به همین علت امکان رمزگشایی از آن‌ها میسر نبود. بنابراین به افسانه‌ها و اساطیر برای رمزگشایی از پیچیدگی‌های رخدادهای آسمان شب پناه برده می‌بردیم. بنا به مشاهدات ظاهری در نجوم، در یکی از ماه‌های سال خورشید از بین ستاره‌های صورت فلکی دلو (آکواریوس) عبور می‌کند. در آن زمان از سمت طالع بینان گفته می‌شد که برای بشریت حال و احوالی اتفاق می‌افتد.


وی با اشاره به اینکه جمعیت اختربینان و طرفداران آن ها بسیار زیاد است گفت: واقعیت این است که  چنین ادعاهایی را می‌توان از نظر علمی و با ابزارها و شیوه‌های روشمند بررسی کرد. اما در این صورت خواهیم دید از لحاظ علمی هیچ روش آزمایش‌پذیر، تکرارپذیر و ابطال‌پذیری برای آن وجود ندارد. جدا از اینکه خیلی از پدیده‌های ادعایی، کاملا ساختگی و جدید است.


کوکرم افزود: اگر گفته می‌شود که انرژی کائنات در زندگی ما اثرگذار است باید بتوانیم آن را بسنجیم. انرژی در فیزیک یک مفهوم کمی و قابل سنجش با ابزارهای آزمایشگاهی است. این در حالی است که طالع‌بینان معمولا چند کلمه عجیب و غریب را کنار هم می‌گذارند و از در هم آمیختن آنها با مفاهیمی مثل انرژی، جملات جدیدی خلق می‌کنند که مفهوم قابل درکی برای اهالی علم ندارد.


وی درباره طالع بینی و تمایل افراد به آن تشریح کرد: مغز انسان تمایل دارد تا مسائل را به‌صورت ساده شده متوجه شود. طالع بینی کمک می‌کند تا برای اتفاقاتی که ممکن است دلایل پیچیده‌ای داشته باشد، آدرس سرراست ارائه دهد. برای مثال هنگامی که یک سال است از دست کرونا خسته شده‌ایم اگر کسی از آینده خبر دهد و بگوید دیگر عصر طلایی آکواریوم آغاز شده و وارد دوران نور شده‌ایم، حرفی خوشایند برای ما زده و انگار خیال ما را راحت می‌کند.


کوکرم در پایان تصریح کرد: مغز انسان ذاتا تمایل دارد تا برای مسائل پیچیده علت سرراست پیدا کنند. این ویژگی مغز ما در طول تکامل انسان‌ها بارها به نفع ما عمل کرده. اما همیشه این ویژگی مغز لزوما مسیر درست را به ما نشان نمی‌دهد. بنابراین چون طالع‌بینی کار ساده‌سازی علت یابی برای موضوعات پیچیده را انجام می‌دهد به آن تمایل داریم. اما واقعیت این‌است که چیزی در طبیعت به نام آکواریوس، وجود خارجی ندارد و آنچه آن را دلو یا آکواریومی می‌نامیم ساخته منجمان و مفاهیم متصل به آن ساخته خیال طالع‌بینان است. واقعیت این است که اگر از طالع‌بینان بخواهیم این ادعاهای به ظاهر علمی و نجومی را در قالب علوم تجربی برایش شواهد ارائه کنند  و روش مطالعه خود را به شیوه‌ای تکرارپذیر و قابل اندازه‌گیری با ابزارهای رصدخانه‌ای تشریح کنند، دستشان کاملا خالی نیست. شما راهی ندارید برای بررسی صحت ادعاهایشان ندارید جز اینکه فقط حرف هایشان را «باور» کنید.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته