گوش شنوایی برای رفع مشکلات دانشجویان پرستاری بین مسئولان وجود ندارد/ گلایه از تقسیم ناعادلانه امکانات آموزشی بین دانشجویان پرستاری و پزشکی
به گزارش خبرنگار صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پرستاری یکی از مهمترین رشتههای دانشگاهی و بخش مهمی از فرآیند درمان و سلامت در کشور است. در توصیف اهمیت پرستاری میتوان گفت این رشته بازوی مهمی برای کادر درمان به شمار میرود. در نتیجه این رشته از ابتدای تدریس تا انتهای فارغالتحصیلی و جذب در بیمارستان، نیازمند توجه ویژه است.
اما آیا مسئولان وزارت بهداشت و متولیان دانشگاههای علوم پزشکی توانستهاند به نحوی که شایسته است چالشها و دغدغههای دانشجویان را در دانشگاهها و بیمارستانها حل کنند و به این رشته به آن میزان اهمیتی که دارد توجه کنند.
صحبتهای عدهای از دانشجویان پرستاری که با خبرنگار آنا در این زمینه مطرح شده است را در زیر میخوانید.
مهمترین چالش دانشجویان پرستاری عدم اطمینان به آینده شغلی است
سعادتی، دانشجوی ترم آخر پرستاری با اشاره به اینکه مهمترین مشکل دانشجویان پرستاریعدم اطمینان به آینده شغلی است، اظهار میکند: بسیاری از پرستاران اکنون در انتظار جذب هستند و حضور دانشجویان به طور موقتی بر بالین با دریافتی بسیار پایین، اقدامی ناروا در جهت نادیده گرفتن پرستاران و دانشجویان است.
وی ادامه میدهد: دریافتیهای پایین دانشجویان ظلم بزرگی در حق همکارانشان است و پرداختهای ناچیز توهین آشکار به حرفه پرستاری است و حاصلی جز کاهش کیفیت خدمات پرستاری و ضعف کادر درمان در پی ندارد.
این دانشجوی ترم آخر پرستاری میگوید: باید فرآیند لازم جهت جذب پرستاران فارغالتحصیل و آماده به کار برای ارائه خدمات حرفهای در مراکز درمانی فراهم شود و درصورت اضطرار و عدم وجود نیروی پرستار فارغالتحصیل و نیاز به استفاده از نیروی دانشجویی مبالغ و شرایط مناسب در خورشان و زحمت دانشجویان پرستاری در این شرایط بحرانی شیوع کرونا در نظر گرفته شود.
با شیوع کرونا آموزش عملی دانشجویان پرستاری حذف شده است
نادری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پرستاری اظهار کرد: یکی از چالشهایی که در حوزه آموزش دانشجویان پرستاران مشاهده میشود، شکافی است که بین آموزش تئوری و عملی وجود دارد.
وی ادامه میدهد: من که در بخش مراقبتهای ویژه کار میکنم گاهی میبینم دانشجوهای جدید بار علمی بسیار ضعیفی دارند و مهمترین ضعف بار علمی آنها در این زمینه است که کار عملی و موارد مربوط به تجهیزات را آموزش ندیدهاند.
این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تأکید میکند: دانشجویان زمان ورود به بخش عملی میترسند که با تجهیزات و دستگاههای پیشرفته بیمارستانی کار کنند. بارها پیش آمده که دانشجویان تماس میگیرند که یک دستگاه خراب است و بعد مشخص میشود روشن کردن دستگاه را بلد نیستند.
نادری با انتقاد از نبود ساختار آموزشی مدون برای آموزش کار با تجهیزات و ابزار به دانشجویان میافزاید: کار با تجهیزات در کوریکولوم [برنامه درسی] وجود ندارد و این نقص مهمی است که باید حل شود.
مشکل شکاف آموزش تئوری و عملی از قبل کرونا وجود داشت که الان شرایط با وجود کرونا بدتر شده و همه چیز به صورت مجازی هست که آموزش عملی نادیده گرفته میشود.
گوش شنوایی بین مسئولان برای رفع مشکلات دانشجویان پرستاری وجود ندارد
محمدی، دانشجوی پرستاری در این رابطه میگوید: به دلیل شیوع کرونا امکان حضور در بیمارستان در حال حاضر برای دانشجویان وجود ندارد، اما به طور کلی شان رشتههای پرستاری در بیمارستان رعایت نمیشود و در بیمارستانها با دانشجویان پرستاری مثل بهیار برخورد میشود.
وی ادامه میدهد: شکاف زیادی بین دانشجویان پزشکی و پرستاری وجود دارد که با توجه به اینکه این دو رشته مکمل هم هستند، این مساله اتفاق منفی و بازدارندهای است.
محمدی اظهار میکند: متأسفانه گوش شنوایی بین مسئولان و اساتید برای حل مشکلات دانشجویان پرستاری وجود ندارد و ارتباط صحیح و موثری در این بین موجود نیست.
تقسیم ناعادلانه امکانات آموزشی بین دانشجویان پرستاری و پزشکی
علییاری، دانشجوی دیگر رشته پرستاری اظهار میکند: بیشترین توجه، امکانات و بودجه در دانشگاههای علوم پزشکی به سوی رشتههای پزشکی سرازیر شده است و رشتههای پرستاری و پیراپزشکی نادیده گرفته میشوند.
این دانشجوی ترم شش پرستاری میگوید: مشکلات آموزشی خیلی زیاد هستند. حتی اساتید نسبت به رشته پرستاری بیاهمیت هستند. معمولا استادهای برتر دانشگاه، رشتههای دیگر را برای تدریس دروس علوم پایه استفاده میکنند و در نهایت هر کدام زمان خالی داشته باشد به دانشکده پرستاری میآیند.
وی ادامه میدهد: متأسفانه علیرغم تمام اعتراضاتی که مطرح میکنیم هیچ گوش شنوایی برای رسیدگی به مشکلات رشتهی پرستاری وجود ندارد و کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.
در شرایط شیوع کرونا دانشجویان پرستاری را از یاد نبرید
صادق لو دانشجوی ترم ۶ پرستاری با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا بیمارستانها اجازه ورود دانشجویان پرستاری به بخشها را نمیدهند میگوید: گاهی اساتید دانشجویان را با خود به بیمارستان نمیبرند و بخش عملی آموزش پرستاری کاملاً حذف شده و با «اسکیل لب» انجام میشود که فاقد تجهیزات مناسب است.
وی ادامه داد: در این شرایط بحرانی شیوع کرونا دانشجویان پرستاری نباید از یاد بروند و باید راهکارهایی اندیشیده شود تا به کیفیت آموزش پرستاری خدشه وارد نشود.
این دانشجو تاکید میکند: با وجود اینکه پرستاری یکی از مهمترین بخشهای درمان و سلامت به شمار میرود، اما به دلیل بیتوجهی به رشته پرستاری و فاصله زیادی که بین رشته پرستاری و پزشکی ایجاد شده است دانشجویان نسبت به رشته پرستاری دلسرد شدهاند.
وی ادامه میدهد: مسئولان دانشکده و دانشگاه درخواست همواره درخواست ما برای تشکیل جلسه و پاسخگویی به مشکلات را رد میکنند؛ اگرچه معدود جلساتی هم که برگزار میشود، نتیجه مثبت و مهمی در پی ندارد.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/