دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1399 - 11:21

سایه کووید-19 بر تحقیقات علمی/ وقتی کرونا نحوه مطالعات دانشمندان را تغییر می‌دهد

داده‌های جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل‌ شده توسط «نیچر» نشان می‌دهد همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 علم را مختل کرده و روند انتشار تحقیقات را تغییر داده است.
کد خبر : 549190
covid-19_utrecht_uni.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، امسال تحقیقات راجع به ویروس کرونا، وب‌سایت‌ها و ژورنال‌های علمی را فراگرفته است. تجزیه‌و‌تحلیل جدید «نیچر» نشان می‌دهد که این رویداد نحوه و ساختار مطالعات دانشمندان را نیز تغییر داده است.


حدود 4 درصد از تحقیقات جهانی در سال 2020 صرفاً به ویروس کرونا اختصاص یافته، رقمی قابل توجه که پیشتر هرگز در مورد یک بیماری خاص نمونه‌اش رخ نداده بود. اما در سال 2020 مقالات علمی ارسال‌شده به مجلات علمی در تمام حوزه‌های دیگر نیز افزایش چشمگیری داشته است. پژوهشگران تخمین می‌زنند علت این امر این است که بسیاری از محققان مجبور بودند در خانه بمانند و بیشتر روی نوشتن مقالات تمرکز کنند.


نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که تنها ارسال مطالب به مجلات الزویر بین فوریه و مه، حدود 270،000(یا 58٪) در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 افزایش داشته است. این افزایش برای عناوین بهداشتی، درمانی و دارویی از این هم بیشتر بود و به 92٪ می‌رسد.  


همه‌گیری اخیر همچنین افزایش چشمگیر اشتراک‌گذاری محتوای پیش‌ از چاپ‌(مقالاتی که پیش از داوری در اینترنت قرار می‌گیرند)، افزایش شمار نویسندگان مرد نسبت به نویسندگان زن، و تغییر سرعت در ارزیابی مقالات را در پی داشته است(در برخی موضوعات سرعت بررسی مقالات افزایش داشته است و در برخی دیگر کاهش).


دانشمندان بیش از صد هزار مقاله در مورد ویروس کرونا در سال 2020 منتشر کرده‌اند. این رقم حتی ممکن است در دسامبر از 200 هزار عبور کرده باشد(تخمین‌ها بسته به اصطلاحات جستجو، پوشش پایگاه داده و تعاریف یک مقاله علمی متفاوت است). یکی از اولین مقالاتی که در مورد کووید-19 منتشر شده است(چاپ شده در 24 ژانویه در لانست) که در مورد 41 نفری است که در بیمارستان ووهان چین بستری شده‌اند، بیش از هر مقاله دیگری در سال 2020 مورد استناد قرار گرفته است. همچنین در سال جاری بیشترین تعداد موارد ابطال مقالات پیش آمده است که بیشتر آنها نیز به کووید-19 مرتبط بوده‌اند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته