دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1394 - 15:09

بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی عملکرد مغز را بهتر می‌کند

بازی‌های ویدئویی گذشته‌ای پر از فراز و نشیب داشته‌اند؛ گاهی شما را هوشمندتر کرده‌اند گاهی احمق‌تر، گاهی چا‌ق‌تان کردند، گاهی لاغر، گاهی آرام‌تان کردند و گاهی هم پرخاشگر. آدم تکلیف خود را با این بازی‌ها نمی‌داند و هر دفعه دانشمندان نسخه جدیدی را در مورد آنها برایمان می‌پیچند. اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی عملکرد مغز را برای به خاطرسپاری بهبود می‌بخشند.
کد خبر : 54861

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از PopSci، مطالعات اخیر دانشمندان روی بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی نشان می‌دهد که این بازی‌ها تا 12 درصد می‌توانند فرآیند به خاطرسپاری را در مغز بهبود بخشند. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که افراد 45 تا 75 سال دقیقا به همین میزان عملکرد به خاطرسپاری در مغز کاهش می‌یابد. اما با انجام بازی‌های ویدئویی و کشف دنیای مجازی بازی قابلیت بهتری برای یادگیری و به خاطر سپردن جزئیات بازی خواهند داشت.


در این تحقیق، 69 دانشجو را که اهل بازی‌های ویدئویی نبودند به سه دسته تقسیم کردند. دو گروه به مدت دو هفته به ترتیب به انجام بازی دو بعدی «پرندگان خشمگین» (Angry Birds) و بازی سه‌بعدی «دنیای سه‌بعدی سوپر ماریو» پرداختند. گروه دیگر هیچ بازی انجام ندادند.


تست‌های حافظه که قبل و بعد از بازی از این افراد گرفته شد، نشان داد که گروهی که بازی‌ دوبعدی انجام دادند، هیچ بهبودی در شرایط حافظه‌شان دیده نشد اما حافظه گروهی که بازی سه‌بعدی انجام دادند تا 12 درصد بهبود یافت.


دانشمندان برای اینکه دانش خود را در این زمینه افزایش دهند و متوجه شوند که با انجام بازی‌های ویدئویی چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد، همین آزمایش را در مورد موش‌ها نیز انجام دادند. آنها در مطالعات قبلی از یک نوع بازی ویدئویی سه‌بعدی که پر از جزئیات مختلف بود برای تحریک هیپوکمپوس یا اسبک مغز استفاده کردند و متوجه شدند که. بازی‌های ویدئویی در اصل می‌توانند به عنوان تمرینی برای مغز مورد استفاده قرار گیرند.


اَسبَک یا هیپوکمپوس قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است. این بخش مغز ساختمان عصبی خمیده‌ای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد. اسبک از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیج‌گاهی جای گرفته‌ است. هیپوکمپوس از دو شاخ منحنی‌وار تشکیل شده‌است که به بادامه مغز ختم می‌شوند. اسبک از بخش‌های مهم مغز پستانداران است.


اسبک مسئول حافظه دور است و پیش‌مغز را از آزموده‌های گذشته ما آگاه می‌کند. این مجموعه خاطرات گذشته را به شکل کوتاه و یا دراز مدت حفظ می‌کند. این ناحیه از مغز جزء اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.


مترجم:‌ نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته