دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1399 - 18:46
در پنجمین نشست ایسا مطرح شد؛

معرفی کیت تشخیص کووید-19 برگزیده جایزه مصطفی(ص)

جکی یینگ، دانشمند برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در حوزه فناوری نانو، طی سخنرانی خود در پنجمین نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) در مورد کیت تشخیص کرونا TEPAT 1.0 و تولیدات دیگر صحبت کرد.
کد خبر : 545586

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از ستاد ارتباطات و اطلاع‌­رسانی بنیاد مصطفی(ص)،  پنجمین نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA) از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ آذر ماه سال جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود.


پروفسور جکی­‌ یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در این نشست گفت: محصولات تولید شده در شرکت نوآور تشخیص آزمایشگاهی Cellbae Pte Ltd - که شعبه اصلی آن در سنگاپور است- را موضوع صحبت خود قرار داد. این شرکت در سال 2017 از آژانس علوم، فناوری و تحقیقات (A*STAR) خارج شد و به پژوهش آزمایشگاهی  (برون تنی) در زمینه سمیت دارویی و تولید محصولات پرداخت.  


برگزیده جایزه مصطفی(ص)  کیت مدل مالتی­پلکس آرتی-پی­سی­آرTEPAT 1.0  را برای تشخیص ویروس کرونا معرفی کرد. کیت حاضر، امکان تشخیص سریع و اختصاصی RNA ویروس کرونای استخراج شده از نمونه­‌های گرفته ­شده از حلق و بینی را با حساسیت بالا فراهم می‌کند.


یینگ اظهار کرد: TEPAT 1.0 می­تواند در هر واکنش، 6 رونوشت RNA ویروسی را با اطمینان بیش از 95 درصد تشخیص دهد. این کیت اگر بهترین کیت تشخیص موجود در بازار نباشد، قطعاً یکی از بهترین‌ها است. چون تنها کیت تشخیص در جهان است که با پوشش و حساسیت ۱۰۰ درصدی، تمام ژنوم‌­های ویروس کرونا را شناسایی می‌­کند.


وی افزود: اعتبار سنجی بالینی، حساسیت و دقت تشخیص 100 درصدیِ بدون واکنش متقابل با گونه های غیر کرونا در این کیت را نشان می­دهد. نکته قابل توجه این کیت، تشخیص دو ژن اختصاصی  RdRpP و M (پروتئین غشایی ویروس) است. این ویژگی، امکان تشخیص اختصاصی تر و  با حساسیت بیشتر را فراهم می­‌کند.


جکی ­‌یینگ اظهار کرد: این ژن‌ها تحت فشارهای انتخابی مختلفی قرار می­‌گیرند تا اگر ویروس جهش یافت، کیت تشخیص Cellbae  بتواند انواع جدید را از طریق شناسایی حداقل یکی از اهداف ویروس، تشخیص دهد. این شرکت همچنین TEPAT 2.0 Direct RT-PCR را با استفاده از نمونه سواب بینی تولید کرده است که به گفته یینگ، این فناوری در حال حاضر تحت ­بررسی سازمان بهداشت سنگاپور است و انتظار می­­رود ظرف دو هفته به تأیید برسد.


برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 سایر محصولات ساخته شده توسط شرکت Cellabe را با قرار دادن در سه دسته­ی  Cellbae Product Pipeline 1، Cellbae Product Pipeline 2  و Cellbae Product Pipeline 3 معرفی کرد. این محصولات شامل تست­های Real-Time RT-PCR ، تست­‌های نانوکاوشگر و کیت‌های تشخیص سریع مبتنی بر کاغذ سروفلو (seroflo)  هستند.


یینگ در پایان اظهار کرد: شرکت Cellbae در حال توسعه در سطح جهانی است و به دنبال توزیع‌کنندگان، شرکای استراتژیک و همکاران بالینی در خاورمیانه، آمریکای جنوبی، اروپای شرقی و آسیای شمالی است. این شرکت اکنون در نیجریه، برخی از کشورهای اروپای غربی، آسیا، و اقیانوسیه توزیع­‌کنندگانی را برای خود تعیین کرده است.


نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام (EISA)، بستری است که زمینه فعالیت شرکت‌های متوسط و کوچکی که نیاز به توسعه کار و محصول خود دارند را با معرفی به سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که در نشست امسال، تسهیل‌گران بنابر ارتباط صنایع و‌ نوآوران حضور دارند‌.


پنجمین نشست ایسا با محوریت مراقبت­‌های بهداشتی پیشرفته و دستاوردهای پزشکی از 10 تا 17 آذرماه سال جاری به‌صورت مجازی برگزار می­‌شود.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته