دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نقش و سهم استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا

یکی از مهم‌ترین نکات در مبارزه با بیماری کرونا و قطع زنجیره همه‌گیری این بیماری استفاده از ماسک است. سازمان‌های بهداشتی به همه مردم توصیه کردند در شرایط کنونی از ماسک استفاده کنند.
کد خبر : 545819
156994040.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در دستورالعمل‌های توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت بر استفاده از ماسک برای تمام افراد در مکان‌های عمومی به ویژه در مکان‌های پر ازدحام تأکید شده است. اما بسیاری از مردم با این سؤال مواجه هستند که آیا استفاده از ماسک‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها به ویژه ویروس کووید-19 اثری دارد؟


در نگاه کلی همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌هایی که در اثر عطسه و سرفه از دستگاه تنفسی افراد مبتلا به بیماری خارج می‌شوند به راحتی روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط‌های مختلف باقی می‌مانند و از این طریق بین تعدادی زیادی از مردم گسترش می‌یابند.


ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطره‌های بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست. تحقیقات دانشمندان پس از ماه‌ها از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا نشان می‌دهد چون این ویروس رفتار یکسانی در بدن همه افراد ندارد بهتر است هر فردی برای جلوگیری انتقال ویروس کووید-19 از ماسک استفاده کند.


نتایج مطالعه‌ای در هنگ کنگ حاکی از آن است که میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطره‌های تنفسی یا ذره‌های پخش شده در هوا در هنگام استفاده از ماسک‌های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین در جریان تحقیقاتی دیگر مشخص شد در صورت استفاده صحیح از ماسک‌های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از دستگاه تنفسی افراد کم می‌شود و اگر در مکان‌های عمومی  ۸۰ درصد  مردم  از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب