یخزده و به دور از خلاقیت!/ حیف از ایدههایی که پرَپَر میشوند
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در روزهایی که عرضه عمده فعالیتهای هنری از سینما و تئاتر گرفته تا برپایی نمایشگاههای هنری تعطیل است، اهالی موسیقی همچنان فعال و در پی تولید قطعات موسیقی هستند تا مخاطبان خود را لااقل در فضای مجازی از دست ندهند.
حوزه موسیقی شاید برخلاف دیگر حوزههای هنری نیاز به چند ماه ممارست برای ساخت فیلم و یا ماهها تلاش و تمرین برای اجرای یک تئاتر ندارد و به صرف تولید یک قطعه آهنگ در چند روز و گاه در چند ساعت (!) منتهی به خروجی میشود و راه کسب درآمد در آن نیز آسانتر به نظر میرسد.
کنسرتها که بزرگترین عرصه هنرنمایی اهالی موسیقی به شمار میرود، در ابتدای سال جاری و در پی همهگیری کرونا به اجبار تعطیل شد؛ آنهم در بهترین فصل برای کنسرت که به ایام تعطیلات نوروزی مخاطبان برمیگشت. هرچند که فعالیت در این عرصه نیز صرفاً برای برخی خوانندهها خصوصا از جنس پاپ «نان و آب» و درآمد آنچنانی دارد اما به هرحال کنسرتهای آنان نیز محل دورهمی مخاطبانی خاص است که با بلیتهای گرانقیمت آن نیز کنار میآیند.
متحیر از خوانندگان کرونایی روی صحنه
در ماههای اخیر و در روزهایی که تب و تاب شیوع کرونا در قیاس با دوره کنونی آرامتر میشد و روند ابتلای به این ویروس رو به کاهش میرفت گاه برخی از این خوانندگان با کنسرتهای شاد و سرگرمکننده تلاش کردند با قیمتهای عجیب و غریب اضافه شده بر بلیت، چندماه بیکاری خود را توجیه کنند که این نیز با انتقادهای بسیاری مواجه شد.
عمده این اعتراضات به کنسرتهای اخیر در جزیره کیش برمیگردد که جمعی از گروهها و خوانندگان پاپ یه یکباره و همهباهم سعی کردند حتی در شرایط کرونایی سراغ کنسرتهای پرخطر بروند و پس از چند شب اجرا و انتقاد به وضعیت موجود، به در بسته خوردند. نکته عجیبتری که پس از این ماجرا مشخص شد این بود که برخی از این خوانندگان نیز قبلا و یا همان موقع به کرونا مبتلا شدهاند!
یک حکایت برد-برد برای همه
این دسته از خوانندگان پرماجرا که به هر طریق و شکلی حاضرند به اجرای صحنهای بپردازند از نظر کمیت زیاد نیستند؛ با این حال فعالیت همین عده را میتوان به دور از خطر ویروس کرونا برای خود و دیگران، در فضای مجازی و به عبارتی «کنسرت آنلاین» جای داد. این ایده در روزهای ابتدایی کرونا و ایام نوروز به شکل جدی توسط برخی از خوانندگان کاربلد و با حمایت بعضی مراکز هنری و فرهنگی نیز دنبال شد و اتفاقا مورد اقبال هم قرار گرفت اما کمکم رنگ باخت.
ایجاد پلتفرمهای ویژه کنسرتهای آنلاین با بلیتفروشی بسیار ارزانتر از کنسرتهای فیزیکی، میتواند ایده جذابی برای عرضه و رونمایی از آثار تازه خوانندگان باشد تا هم دست آنان را برای برپایی کنسرتهای زنده صحنهای ببندد و هم بتوانند خودنمایی خود را در فضای مجازی دنبال کنند.
فضای مجازی برخلاف محدودیت صندلیهای چندصدنفری سالنها، اتفاقا مخاطبان میلیونی از گوشه و کنار شهرها تا روستاهای دورافتاده دارد که میتوان حکایتی دوسر برُد برای مخاطب و اهالی موسیقی به لحاظ کسب درآمد و نیز ارتباطگیری وسیعتر با عموم داشته باشد.
رأس کار کجاست؟
اتفاق مغفولتر اینکه برخی شبکههای سیما مثل شبکه سه یا نسیم و امثالهم که ماهیت سرگرمی داشته و جوانپسندتر هم هستند، از چنین امکانی بهره کافی نمیبرند و نهایت اقدام آنان ضبط برخی قطعات سوختشده در قالب کلیپ است که البته به انگشتان دست هم نمیرسد و صرفاً بنا بر سوژههای تقویمی و یا پر کردن فضای بین برنامهها در کنداکتور در دستور کار قرار میگیرند.
بنابراین برخلاف تئاتر که شکل مجازیاش مورد اقبال طرفین قرار نمیگیرد و یا سینمایی که شکل اینترنتیاش با قاچاق احتمالی و ترس صاحبان فیلم روبهروست، موسیقی ظرفیت بسیاری برای خودنمایی، کسب درآمد و خصوصا سرگرمی در شکل آنلاین و یا بهرهبری از رسانههایی مثل تلویزیون دارد که متأسفانه گویا رأسی برای مدیریت این بخش وجود ندارد.
به نظر در این قضیه همه در انفعال عجیبی قرار دارند و از قدرت این بخش در روزهای کسالت و استرس کرونایی بهرهای سراسر سود نمیبرند. به ویژه در تعطیلات منطقی و اجباری دو هفتهای کنونی و شاید روزهای آینده میتوان چنین اقداماتی را اجرایی کرد البته اگر بازهم دیر نشود!
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/