شرکتهای توسعهدهنده تاکسی هوایی در جهان را بشناسید/ از ایرباس تا استون مارتین
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، «تاکسی هوایی» یکی از جدیدترین انواع سیستم حملونقل عمومی است که میتواند این حوزه را متحول کند. اگرچه تاکنون چند شرکت محصولاتی را برای استفاده رونمایی کردهاند اما این ایده هنوز در ایران بهطور رسمی عملیاتی نشده است. چراکه راهاندازی این سیستم مستلزم فراهم کردن شرایط و عوامل بسیاری است که زمان زیادی میبرد. بههرحال برخی از برترین مهندسان جهان در حال رقابتاند تا تاکسیهای پرنده موجود در داستان علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کنند. در ادامه به بررسی شرکتهایی میپردازیم که درحال توسعه این پروژه هستند.
تاکسیهای عمودپرواز شرکت اُبِر
پروژه تاکسی شرکت «اُبِر» یکی از بزرگترینها در صنعت «هواپیماهای عمودپرواز» (Vertical Take off and Landing یا VTOL) است. این شرکت 2023 را بهعنوان سالی که خدماتش بهصورت تجاری در دسترس باشد، هدف قرار داده است، اما ما میتوانیم اولین تاکسیهای Uber Air را کمی زودتر از طریق یک برنامه آزمایشی ببینیم.
مدیران اولین بار در سال 2016 توجه خود را به سفرهای هوایی معطوف کردند و در نیمه دوم دهه 2010 برنامه را تسریع کردند. اوبر امیدوار است تا پایان سال 2020 آزمایش فناوری خود را در شهرهایی مانند دالاس، لسآنجلس و دبی آغاز کند. این هواپیماها کوچک، پرسرعت و پیشرفته بوده و نیازی به باند فرود و برخاست ندارند.
هر هواپیما قادر خواهد بود با سرعت 240 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و با یکبار شارژ مسافتی حدود 100 کیلومتر را طی کنند. این هواپیماها همچنین خودران هستند، البته خلبان میتواند در شرایط اضطراری کنترل را به دست بگیرد.
اگرچه شرکت اوبر در سال 2018 از پروژه تاکسی هوایی خود رونمایی کرد، اما بسیار متفاوت با هواپیماهای عمودپرواز است، چراکه فعلاً با هلیکوپتر افراد را جابجا میکند.
ایروموبیل
شرکت «ایروموبیل» (AeroMobil) مستقر در اسلواکی همچنان متعهد است یک اتومبیل پرنده فعال را که «یک ابرخودروی ابرقدرت» نامیده میشود، رونمایی کند. این شرکت چهارمین نمونه اولیه خود را ساخته و کاملاً به دنبال عملیاتی کردن این پروژه است.
این شرکت از هنرهای مفهومی زیادی برخوردار است تا خودرو را در فرم نهایی خود به نمایش بگذارد. برخلاف عمودپروازها، اتومبیلهای پرنده هیبریدی برای برخاستن از باند طراحی شدهاند، اما همچنین قابلیت حرکت در جاده همانند یک خودروی عادی را نیز دارند. این سیستم به همراه یک پیشرانه بسیار کارآمد به چرخها و بالهای جمع شونده نیاز دارد. ازاینرو این شرکت به دنبال استفاده از یک پیشرانه الکتریکی است.
پروژه «واهانا» شرکت ایرباس
پروژه واهانا شرکت ایرباس، به دنبال ایجاد یک هواپیمای عمودپرواز الکتریکی است که کاملاً خودکار باشد. مدل خودپرواز (تمامخودکار) مزایای زیادی دارد. این امر میتواند در هنگام استخدام و آموزش خلبانان (که معمولاً انتظار حقوق بالاتری نسبت به راننده تاکسی دارند) باعث صرفهجویی در هزینهها شود، همچنین مهندسان نرمافزار از قبل تجربه زیادی در ایجاد سیستمهای خلبان خودکار برای هواپیماهای بزرگتر دارند که میتوانند روی این عمودپروازها اعمال شوند. همچنین این یک روش ایدئال برای اجرای سرویس تاکسی هوایی است.
در اوایل سال 2018، نمونه اولیه واهانا اولین آزمایش پروازی کامل خود را با فناوری خلبان خودکار انجام داد. ایرباس از آن زمان حدود 50 پرواز آزمایشی انجام داده و قصد دارد برای اولین بار تا آخر سال 2020 شروع به کار کند.
کیتی هاوک
این شرکت چند سال روی پروژه «کیتی هاوک فلایر» کارکرد و چند پرواز آزمایشی انجام داد، اما این پروژه در ژوئن سال 2020 متوقف شد زیرا این شرکت آنچه را که از آن نیاز داشت آموخت. کیتی هاوک اکنون روی یک هواپیمای بزرگتر و بالدار به نام «هوی ساید» (Heaviside) با برد 160 کیلومتر و حداکثر سرعت 290 کیلومتر در ساعت تمرکز کرده است. این هواپیما نیز یک سرویس تاکسی هوایی خواهد بود اما در مورد اینکه چه زمانی عملاً آن را خواهیم دید مشخص نیست.
ولوکوپتر 2X
طراحی ولوکوپتر 2X بلند پروازانه بوده و بسیار جالب به نظر میرسد. این پهپاد در آلمان تولید شده و دارای 18 روتور مجهز به باتری است که از طریق یک اهرمک کنترل میشوند. این شرکت به لطف حمایت مالی اینتل، یک مدل آزمایشی کامل ساخته و آن را در نمایشگاه CES 2018 رونمایی کرد.
2X میتواند دو مسافر را حمل کند. مدت پرواز آن 30 دقیقه و برد آن 27 کیلومتر بین مراکز شارژ است. کارهای اینتل در این پروژه شامل ایجاد چهار واحد سنسور مستقل برای کنترل موقعیت، 9 بسته مختلف باتری الکتریکی و حتی چتر نجات در بالای خودرو است که در صورت بروز مشکل باز میشود. مسئولان شهر دوبی این پهپاد را برای ناوگان تاکسی هوایی آینده خود درنظر گرفتهاند.
«شُر فلای» (SureFly) شرکت موگ
«شُر فلای» یک عمودپرواز قوی است که هدف آن اپراتورهای تجاری و مشتریانی است که به دنبال یک پرواز با دوام و خودکنترل هستند.
درحال حاضر توسعه این پهپاد ادامه دارد. این پهپاد دارای هشت پروانه است و حداکثر سرعت آن به 120 کیلومتر در ساعت میرسد. برخلاف عمودپروازهای دیگر با بنزین کار میکند و در صورت لزوم یک بسته باتری، 10 دقیقه پرواز اضافی را برای آن فراهم میکند. نسخه اولیه قادر به حمل حدود 181 کیلوگرم بار خواهد بود، اگرچه نسخه سنگینتری قادر به حمل 300 کیلوگرم، در حال حاضر در دست ساخت است. هردوی این پهپادها توجه ارتش آمریكا را به خود جلب کردهاند.
«بلک فلای» شرکت اُپنر
بلک فلای (BlackFly) توسط شرکت اُپنر (Opener) کانادا ساخته شده است. این پهپاد یک عمودپرواز بسیار متفاوت است که تجربه خلبانی شخصی با ویژگیهای خودکار، ازجمله برخاست، فرود و عملکرد خودکار بازگشت به خانه را ارائه میدهد. بنابراین بدون گواهینامه میتوانید پرواز کنید!
بلک فلای از طریق هشت روتور پهپادی که روی دو بال قرار گرفتهاند، پرواز میکند. برخاستن آن نیز بهصورت عمودپرواز است. این پهپاد قادر است مسافت طولانی 64 کیلومتر را با سرعت 115 کیلومتر در ساعت بپیماید.
«ترنزیشن» شرکت ترافوجیا
«ترنزیشن» (Transition) با بال و چرخهای جمع شونده، یک مدل هیبریدی است که بهگونهای طراحی شده تا روی زمین و آسمان خدماتدهی کند. ترنزیشن درواقع یک مدل ترکیبی واقعی است. قدرت این هواپیما توسط یک پیشرانه هیبریدی بنزینی-الکتریکی تأمین میشود که دارای یک حالت سرعت انفجاری هنگام پرواز است.
ترافوجیا یک شرکت چینی است که در سال 2006 تأسیس شده است. قرار بود این محصول در سال 2019 به بازار عرضه شود اما تاکنون هنوز ارائه نشده است.
ایهانگ 184
پهپاد «ایهانگ» (Ehang) برای اولین بار سال 2016 در نمایشگاه CES ظاهر شد و کاملاً غیرممکن به نظر میرسید؛ یک کواد کوپتر شخصی عمودپرواز کاملاً خودکار، کاملاً ایمن، راحت و قابل کنترل از طریق یک رابط صفحه لمسی که هرکسی میتواند استفاده کند.
این شرکت بیش از هزار بار مدل خود را در انواع شرایط (ازجمله باد شدید، 230 کیلوگرم وزن اضافی و ...) آزمایش کرده است تا عملکرد آن را بهبود بخشد. این پهپاد ظرفیت حمل دو نفر را دارد و میتواند با یکبار شارژ مسافت 16 کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت طی کند.
کشورهای کره جنوبی و اتریش اعلام کردهاند بهزودی برای راهاندازی سرویس تاکسی هوایی خود از پهپادهای شرکت ایهانگ استفاده خواهند کرد.
تاکسی هوایی شرکت «جابی ایویشن»
شرکت «جابی ایویشن» (Joby Aviation) اخیراً پس از سالها کار روی هواپیمای شخصی، حمایت مالی شرکتهای تویوتا و اینتل را دریافت کرد تا یک تاکسی هوایی برقی را ایجاد کند.
این مدل جالب و متفاوت است، زیرا از بسیاری از سایر پروژههای تاکسی هوایی بزرگتر است (ظرفیت نشستن 5 نفر را دارد). اگرچه این مدل عمودپرواز نامیده میشود، اما به نظر میرسد بر اساس هواپیمای سنتی با چندین ملخ ساخته شده، که سؤالات زیادی را در مورد چگونگی عملکرد آن ایجاد کرده است.
هواپیمای ترکیبی شرکت «جانت ایویشن»
شرکت تازهوارد «جانت ایویشن» (Jaunt Aviation) با همکاری گروه Triumph یک تاکسی پرنده را توسعه میدهد که ترکیبی بین هلیکوپتر و هواپیما است. این شرکت قصد دارد یکی از اصلیترین نگرانیهای مربوط به هلیکوپترها یعنی نویز را برطرف کند. درواقع با استفاده از یک فناوری انحصاری، هواپیما سرعت روتور اصلی خود را هنگام پرواز کاهش میدهد تا نسبتاً ساکت بماند.
این شرکت با برخی از بزرگترین شرکتهای تجاری مشارکت کرده است. برای مثال شرکت «هانیوِل» یک نرمافزار ناوبری، فناوری کنترل پرواز و یک سیستم پیشرانه الکتریکی را برای این هواپیما فراهم خواهد کرد. شرکت اوبر نیز قبلاً از این شرکت بهعنوان یکی از شرکای تولید خود برای ساخت تاکسی هوایی شهری نام برده بود.
تاکسی هوایی پورشه-بوئینگ
دو شرکت بزرگ پورشه و بوئینگ همکاری را با یکدیگر آغاز کردهاند تا بازار تاکسیهای هوایی را بررسی کنند و محصولی را تولید کنند. تیمهای بینالمللی مهندسین از هر دو شرکت، طراحی مفهومی یک وسیله نقلیه بالدار را آغاز کردهاند.
این پروژه هنوز در مرحله ابتدایی است، بنابراین طرح نهایی میتواند تغییر کند، اما شرکتها درنظر دارند یک محصول عمودپرواز، کاملاً الکتریکی، لوکس و ابتکاری را تولید کنند. قرار است نمونه اولیه تا آخر سال 2020 آزمایش شود.
شرکت هیوندایی
شرکت هیوندایی درحالتوسعه یک خودروی پرنده عمودپرواز است تا بهعنوان تاکسی هوایی از آن استفاده شود. این محصول S-A1 نام دارد که میتواند 5 نفر را در خود جای دهد. این پرنده تمام الکتریکی با یکبار شارژ میتواند 100 کیلومتر را بپیماید درحالیکه حداکثر سرعت آن به 290 کیلومتر در ساعت میرسد.
این محصول درحال حاضر در فاز اولیه بوده و قرار است در سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود.
«ولانته ویژن» شرکت استون مارتین
حتی شرکت خودروساز استون مارتین هم میخواهد وارد بازار تاکسیهای هوایی شود! در سال 2018، سازنده اتومبیلهای اسپرت بریتانیا یک طراحی به نام «ولانته ویژن» (Volante Vision) را رونمایی کرد که فضایی را برای سه مسافر ارائه میداد و تقریباً به شکل مثلث بود.
به گفته استون مارتین، شرکت «رولزرویس» پیشرانه ولانته ویژن را ارائه میدهد. استون مارتین همچنین برای توسعه این مفهوم با دانشگاه کرانفیلد بریتانیا همکاری کرده است. تاکنون استون مارتین برخی از تصاویر رایانهای این وسیله نقلیه مفهومی را منتشر کرده که عمودپرواز، هیبریدی و تمامخودکار بودن آن مسجل شده است.
نمونه اولیه شرکت «رولزرویس»
رولزرویس دو شرکت دارد که تحت نام آن فعالیت میکنند: یکی که اتومبیلهای لوکس تولید میکند و دیگری که موتور هواپیما میسازد. مورد اول هنوز هیچ علاقهای به بخش پرندههای عمودپرواز نشان نداده است، اما بخش موتور هواپیما، مفهومی را در سال 2018 منتشر کرد که توانایی حمل افراد، بار یا هر دو را دارد. در برگه مشخصات، برد آن 800 کیلومتر و حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. این مشخصات فوقالعاده به لطف سیستم انتقال قدرت توربینهای گازی که برای تغذیه موتورهای الکتریکی خود برق تولید میکنند، امکانپذیر است.
رولزرویس درحال حاضر درحال توسعه سختافزار و نرمافزارهای لازم برای ایجاد این پرنده عمودپرواز است. هدف اصلی شروع به کار این پروژه اوایل دهه 2020 در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/