صنعت ساخت هواپیمای فوقسبک در ایران محدود است/ پرنده آبی و نبود مشتری
محمدحسین جهانپناه در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به این که هواپیماهای فوقسبک در ایران به شکل بسیار محدود ساخته میشوند چراکه زیرساخت هواپیماسازی کشور گسترده نیست، بیان کرد: تنها یک نمونه هواپیما به نام پرنده آبی در ایران ساخته میشود که مشتریهای بسیار کمی دارد. زیرساختهای تعمیر و نگهداری از سالهای قبل به دلیل نیازهای موجود در صنعت هوایی در کشور شکل گرفته است اما بازار عرضه و تقاضایی برای ساخت هواپیمای فوقسبک در کشور وجود ندارد، به همین دلیل نمیتوان قیمت حدودی ساخت یک هواپیمای فوقسبک و کوچک را برآورد کرد.
نقش واردات در ساخت هواپیما
وی افزود: کشور در شرایط تحریم کامل به سر میبرد و واردات بسیار دشوار است. از سوی دیگر صنعت هوایی به شدت به واردات قطعات وابسته است و حتی کشورهایی مثل ترکیه و هند که هواپیما میسازند نیز برخی از قطعات را وارد میکنند. بنابراین برای ساخت هواپیما باید دسترسی به بازار برای خرید قطعات موتور وجود داشته باشد. هواپیماهای فوق سبک و کوچک را نمیتوان به صورت تمام و کمال در کشور تولید کرد چراکه ساخت برخی از قطعات هواپیما به دلیل نبود دانش فنی و مواد اولیه در کشور ممکن نیست.
این کارشناس هوانوردی با اشاره به این که ساخت این نوع هواپیماها زمانی امکانپذیر است که مشتری وجود داشته باشد، بیان کرد: هیچ شرکتی راضی به تولید هواپیما نمیشود مگر این که تقاضایی در بازار وجود داشته باشد. پروژه ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ نیز دولتی بود که به دلیل نبود مشتری در داخل کشور محصول نهایی به ارگانهای دولتی و نظامی داده شد. در اکثر پروژههای دولتی به وجود بازار و مشتری اهمیت داده نمیشود.
خط تولید هواپیما و بازدهی آن
وی افزود: قیمت هواپیماهای فوقسبک و کوچک نیز بسته به مدل آنها متفاوت است، برای مثال پیش از نوسانات ارز، قیمت هواپیمای فوقسبک دونفره از ۱۰۰ میلیون تومان شروع میشد. ساخت هواپیما مانند ساخت خودرو است، هر چه تعداد بیشتری بسازید هزینه نهایی کمتر میشود چراکه هزینه تولید انبوه بهصرفهتر است. بسیاری از کشورها ترجیح میدهند به جای ساخت هواپیما آن را بخرند چراکه هزینه توسعه و راهاندازی خط تولید وجود ندارد. خط تولید تنها در صورتی بازدهی دارد که بتوانند تعداد زیادی هواپیما در داخل و خارج کشور بفروشند. برای مثال ژاپن صنعت هواپیماسازی دارد که سوددهی ندارد چراکه خارج از بازار ژاپن هواپیمایی نفروختند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/