دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ مهمترین مراکز جلب ایدههای خلاقانه
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدهادی عسکری در اختتامیه رویداد استارتاپی کارآفرینی اجتماعی دانشگاه هرمزگان گفت: اگر رشد و توسعه یک کشور را یک آرمان ملی بدانیم، بهطورقطع مسائل و آسیبهای اجتماعی یک مانع قوی و اساسی در راه تحقق همهجانبه کشور بوده و در این راه نیازمند یک برنامهریزی جامع و متمرکز برای کنترل و کاهش آسیبها هستیم.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، افزود: ازآنجاکه دولت بهتنهایی نمیتواند مسئولیت تام کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی را بر عهده بگیرد، در این زمینه عزم ملی و جلب مشارکت خلاقانه و ایدههای کارآفرینانه ضرورت دارد.
وی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را به لحاظ برخورداری از نیروهای جوان، دغدغهمند و باانگیزه را از مهمترین مراکز جلب ایدههای خلاقانه ارزیابی کرد و افزود: با مشارکت مسئولانه بخش مدنی نهاد علم که همان گروههای دانشجویی ازجمله انجمنهای علمی دانشجویی و کانونهای فرهنگی میتوان به چشمانداز مثبتی در این زمینه دست یافت.
عسکری ادامه داد: بر این اساس جلب مشارکت دانشگاهیان برای کنترل و کاهش آسیبها از مهمترین گامها در این زمینه است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به راهبرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در زمینه دانشگاه اجتماعی گفت: دانشگاه اجتماعی به دنبال تقویت مشارکت نخبگان، مسئولیتپذیری دانشگاهیان و افزایش پویایی و نشاط در فعالیتهای علمی، فرهنگی و اجتماعی و شناسایی و معرفی نخبگان به جامعه است.
وی تصریح کرد: ازآنجاکه در موضوع مقابله با آسیبها به دنبال مدلی از فعالیت توأم با کسب منفعت عمومی و کمک به حل مشکلات جامعه است، توجه ویژهای به کارآفرینی اجتماعی به عمل آمد و از طریق جلب توجه صاحبان ایده و کارآفرینان به موضوعات اجتماعی با رویکرد کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.
عسکری افزود: ازآنجاکه پویایی جامعه و حرکت در مسیر توسعه پایدار در گرو تحکیم بنیان خانواده بهعنوان زیربناییترین نهاد اجتماعی است و با توجه به اینکه معضل طلاق منشأ بسیاری از آسیبهای اجتماعی است، توجه به کنترل و کاهش آسیبها بهویژه موضوع طلاق که هم بر اساس مبانی اعتقادی و عرفی حائز اهمیت است، باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: با توجه به پیچیدگیهایی که اقتضای موضوعات اجتماعی است، عبور از کلیشهها و اتخاذ رویکردهای نوین و بهرهگیری از ظرفیت استارتاپها و شتابدهندهها ضرورت دارد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: باید زمینه ورود انجمنهای علمی نسل دوم و کانونهای فرهنگی مسئله محور فراهم گردیده و در این زمینه مشارکت سایر بخشهای دانشگاه ازجمله پارک علم و فناوری و مراکز رشد میتواند این سهم را به فرجام نیکو برسانند.
وی با قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این رویداد اظهار امیدواری کرد: این اختتامیه آغازی بر بازیابی توانمندیها و استعداد و خلاقیت کنشگران دانشجو در رصد و حل مسائل و مشکلات اجتماعی کشور باشد.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/