دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1399 - 17:33
توسط محققان صورت گرفت؛

ساخت ماسکی که با نور خورشید ضدعفونی می‌شود

گروهی از محققان موفق به ساخت ماسک پارچه‌ای شده‌اند که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضدعفونی می‌شود.
کد خبر : 530060
2c4e3e51-b80e-476b-ad02-c8a621adefa7-istockcovidmasks.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا از تک اورگ، شیوع ویروس کرونا موجب شده همه مردم در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. بااین‌حال، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که به ماسک می‌چسبند در صورت برداشتن یا لمس آن، می‌توانند به جای دیگری منتقل شوند. اکنون، محققان نوع خاصی از ماسک پارچه‌ای تولید کرده‌اند که طی 60 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، 99.99 درصد باکتری‌ها و ویروس‌های آن از بین می‌رود.


ماسک‌های صورت ساخته‌شده از مواد پارچه‌ای مختلف می‌توانند ذرات آئروسل در مقیاس نانو را فیلتر کنند (مانند آن‌هایی که در اثر سرفه یا عطسه آزاد می‌شوند) که این امر به‌طور بالقوه به کاهش شیوع بیماری‌ها ازجمله COVID-19 کمک می‌کند. اما باکتری‌ها و ویروس‌های زنده روی سطح ماسک هنوز هم می‌توانند مسری باشند.


محققان پارچه‌های ضد میکروبی خود را بااتصال زنجیره‌های دارای بار مثبت 2-دی اتیل آمینو اتیل کلراید (DEAE-Cl) به پارچه معمولی ساخته‌اند. سپس آنها پارچه اصلاح‌شده را توسط یک محلول حساسیت به نور با بار منفی، که با فعل‌وانفعالات قوی الکترواستاتیک به زنجیره‌های دی اتیل آمینو متصل می‌شود، رنگ کردند.


گروه تحقیق دریافت ماسک پارچه‌ای ساخته‌شده با قرار گرفتن به مدت 60 دقیقه در معرض نور خورشید 99.99 درصد ضدعفونی می‌شود.


آزمایش‌های بیشتر نشان داد که این ماده می‌تواند حداقل 10 بار با دست شسته شود و حداقل 7 روز به‌طور مداوم در معرض نور خورشید قرار گیرد بدون اینکه قابلیت ضد میکروبی خود را از دست بدهد.


انتهای پیام/4112/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ماسک محققان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته