دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگوی تفصیلی آنا با جوانپور مطرح شد؛

طراحی و ساخت «بسته آموزشی روبات بازو»/ اهداف راه‌اندازی مدرسه مهارتی اقتصاد دیجیتال چیست؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: طراحی، ساخت و تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان «بسته آموزشی روبات بازو» در مرکز تحقیقات روباتیک و فناوری‌های نرم این واحد دانشگاهی پیگیری می‌شود.
کد خبر : 529773

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، آغاز سال تحصیلی جدید‌ (99-00) که با شرایط اپیدمی کرونا در سراسر جهان از جمله ایران همراه بوده وضعیت آموزشی و تحصیلی را با تغییراتی همراه کرده است. خبرنگار آنا با توجه به شرایط موجود و برای آشنایی بیشتر با اقدامات و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز با عزیز جوانپور رئیس این دانشگاه گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.


آنا: درباره اولویت‌ها و دستور کارهای حوزه معاو‌نت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز توضیح دهید.


جوانپور: طراحی، ساخت و تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان «بسته آموزشی روبات بازو» مرکز تحقیقات روباتیک و فناوری‌های نرم در این واحد دانشگاهی و برگزاری مسابقات مجازی ملی روباتیک و مشارکت در راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال ازجمله اولویت‌های‌ مهمی است که پیگیری می‌شود.


برگزاری مجازی مسابقات روباتیک


برای‌ آموزش تخصصی بخش‌های مکانیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی روبات بازو صنعتی و نیز آزمایش و کار عملی با نمونه روبات بازوی پرکاربرد در صنعت که قابلیت انجام آزمایش‌های متنوع از لحاظ مکانیکی (نظیر آزمایش ابعاد مختلف سازه‌ها و انواع موتور‌های موجود در بازار...) و الکترونیکی (آزمایش انواع کنترل ربات به‌صورت دستی، نرم‌افزاری و هوشمند‌سازی مبتنی بر برنامه‌نویسی و انواع سنسور و ماژول‌ها)  و از نظر برنامه‌نویسی (آزمایش انواع برنامه‌ها مبتنی بر خلاقیت در سه پلتفرم مختلف) را دارا باشد؛ به طراحی و ساخت بسته‌های آموزشی روبات بازو اقدام کرده‌ایم.


با توجه به نیازسنجی انجام‌شده در بخش پژوهش، نیاز به تربیت نیروی متخصص در کشورمان، به‌ویژه در منطقه صنعتی شمال‌غرب کشور از مسائل اساسی و بنیادی برای پیشرفت روز‌افزون صنعت کشور برآورد شده است؛ بنابراین‌ در سال‌های جاری با جذب دانشجویان مستعد تیم‌های روباتیک تشکیل و به مسابقات مختلف کشوری و بین‌المللی اعزام شده‌اند که ماحصل فعالیت این تیم‌ها آمادگی برگزاری مسابقات روباتیک در سطوح مختلف با همیاری دانشجویان متخصص و علاقه‌مند است‌، از این‌رو مرکز تحقیقات روباتیک این دانشگاه در راستای استفاده از ظرفیت نیروی متخصص، مجرب و دانشجویان علاقه‌مند در زمینه روباتیک مصمم به برگزاری مسابقه در این زمینه است، اکنون با شرایط خاص پیش‌آمده و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی این مسابقات در قالب فضای مجازی با ایجاد بستر تخصصی ویژه مسابقات رباتیک برگزار خواهد شد.


راه‌اندازی مدرسه مهارتی اقتصاد دیجیتال


اولویت نخست دانشگاه در راستای‌ توانمندسازی نیروی کار جوان از طریق فراگیری مهارت‌ها مبتنی بر توسعه فناوری‌های جدید، راه‌اندازی مدرسه مهارتی اقتصاد دیجیتال است تا بتواند با آموزش‌های کوتاه‌مدت در مرحله نخست و آموزش‌های بلندمدت در مرحله بعدی، نیروی انسانی ماهر و توانمند متناسب با نیازهای جدید ناشی از رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال را تأمین کند؛ بنابراین‌ بالا‌بردن سطح آگاهی و مهارت جمعیت جوان کشور می‌تواند از طریق افزایش ظرفیت تولیدی و دستیابی به رشد و توسعه پایدار نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی‌های داخلی ایفا کند.


در این راستا راه‌اندازی کامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرای نوآوری و شتاب‌دهی چرم، کفش و تجاری‌سازی حداقل پنج‌ محصول این صنعت در دستور کار قرار گرفته و تجاری‌سازی حداقل سه محصول در سرای نوآوری سلامت‌ از اقدامات انجام‌ شده است، در کنار‌ آن عملیاتی‌کردن پروژه آماده‌سازی زمین‌های شهرک شفا، همکاری مستمر در راه‌اندازی مرکز پردازش سریع دانشگاه، سرای نوآوری نوسازی صنعتی، راه‌اندازی دو نشریه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (مجله در حوزه بیوفوتونیک)، ارتقای ایندکس مجلات موجود در این واحد دانشگاهی، برگزاری جشنواره ملی نانو، برگزاری دوره‌های توانمندسازی اعضای هیئت علمی و برگزاری وبینار استقرار و اجرای طرح پویش  و راه‌اندازی مرکز مهارت فنی‌و‌حرفه‌ای در حوزه پژوهش و فناوری برای دانشجویان از دیگر فعالیت‌های آتی معاونت پژوهش و فناوری واحد تبریز است.


آنا: معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد تبریز در ترم جاری چه برنامه‌ها و اولویت‌هایی دارد؟


جوانپور: اجرای منظم و مدون کلاس‌های درسی در تمام مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی و حرفه‌ای به‌صورت مجازی و آنلاین توسط استادان دانشکده‌ها و ترغیب دانشجویان برای‌ شرکت در کلاس است، برنامه‌ریزی برای جذب دانشجوی بدون آزمون و باآزمون در تمام مقاطع و  پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد تبریز یکی دیگر از اولویت‌های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است.


از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزاری آزمون زبان انگلیسی EPT برای دانشجویان مقطع دکتری تخصصی است که طبق زمانبندی‌های انجام شده از طرف سازمان مرکزی انجام می‌شود.


آنا: درباره اقداماتی‌ که برای‌ جذب‌ دانشجو داشته‌اید توضیح‌ دهید.


جوانپور: اقدامات و فعالیت‌های متعددی در حوزه جذب دانشجو بدون آزمون توسط روابط عمومی دانشگاه انجام شده است، طراحی بروشور معرفی رشته‌ها و ارسال این بروشور‌ها به ادارات، مراکز دولتی، مدارس و دبیرستان سطح شهر، ایجاد مراکز مشاوره تحصیلی رایگان در دانشگاه و در سطح شهر، پاسخگویی آنلاین از طریق شبکه‌های مجازی به صورت شبانه‌روزی، معرفی و دسته‌بندی رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و پردیس بین‌المللی ارس به‌صورت مجازی، در فضای مجازی تهیه و تدوین موشن‌گرافی تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، تهیه تیزرهای تبلیغاتی از امکانات و تجهیزات دانشگاه، پاسخگویی تلفنی به متقاضیان و ایجاد امکانات لازم برای ثبت‌نام غیرحضوری از اقدامات روابط عمومی است.


با تصویب پردیس بین‌المللی ارس واحد تبریز پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی با توجه به سوابق تحصیلی از طریق برگزاری مصاحبه و آزمون داخلی انجام شده و ثبت‌نام از داوطلبان علاقه‌مند به ورود به این رشته‌ها در این پردیس در حال انجام است.


آنا: شرایط تحصیل دانشجویان در این روزهای کرونایی چگونه است؟


جوانپور: علاقه‌مندان به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی که در رشته‌های باآزمون موفق به راهیابی دانشگاه نشده‌اند، می‌توانند در رشته‌های پردیس ارس ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند، با توجه به شیوع بیماری کرونا و تجربه موفق دانشگاه آزاد اسلامی در ترم قبل در برگزاری کلاس‌های مجازی آنلاین تعداد داوطلبان علاقه‌مند به ادامه تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در حال افزایش است که با ایجاد بسترهای لازم خدمت‌رسانی به دانشجویان در حال بهبود و ارتقاست.


با توجه به بخشنامه‌های وزارت علوم و نیز مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته – محل‌هایی که ظرفیت ثبت‌نامی کمتر از حد نصاب بوده قرار بر این است که جذب دانشجو مجدداً با اطلاع‌رسانی‌ که به‌زودی انجام می‌شود به انجام برسد تا داوطلبان علاقه‌مند نیز بتوانند در مقاطع کارشناسی ارشد در رشته‌های محل‌های مورد نظرشان ادامه تحصیل دهند، با توجه به روند ثبت‌نامی در دانشجویان جدید، وضعیت جذب دانشجو مطلوب بوده و امیدوار هستیم داوطلبان بتوانند در رشته محل‌های مورد‌ علاقه خود ثبت نام و تحصیل کنند.


آنا: گویا شما جزء نخستین واحدهای دانشگاهی بودید که مراجعه دانشجویان را به‌ حداقل‌ رساندید، در این مورد توضیح می‌دهید؟


جوانپور: حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ایام شیوع ویروس کرونا مراجعه دانشجویان برای‌ انجام امور آموزشی به دانشگاه را به حداقل رسانده است؛ بنابراین از طریق ایجاد کانال‌های ارتباطی (وب‌سایت و فضای مجازی) با دانشجویان جدید و دانشجویان ورودی سال‌های قبل، اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌های جدید آموزشی اطلاع‌رسانی می‌شود و از طریق انجام امور به‌صورت الکترونیکی مراجعه دانشجویان به دانشگاه را کاهش داده است.


آنا: ثبت‌نام دانشجویان جدید چگونه انجام‌ شد؟


جوانپور: با ایجاد بسترهای لازم در سامانه آموزشی توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت‌نام دانشجویان جدید به‌صورت الکترونیکی انجام شده و برای‌ انجام امور مربوط به احراز هویت از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز فرصت لازم و کافی برای مراجعه حضوری با حداقل تعداد افراد فراهم شد.


با توجه به آموزش‌ به سبک‌ مجازی برگزاری کلاس‌های درسی آنلاین برخط در سامانه وادانا در حال انجام است که خوشبختانه از لحاظ کیفیت برگزاری کلاس‌ها در این سامانه نسبت به سیستم LMS ترم قبل قابلیت‌های بیشتری ایجاد شده و میزان رضایتمندی نیز میان استادان و دانشجویان افزایش یافته است،  کلاس‌های درسی برگزار شده در سامانه با وادانا ضبط شده و دانشجویان می‌توانند پس از برگزاری کلاس‌ها نیز با مراجعه به این سامانه برای مشاهده مطلب برگزار شده کلاس‌ها اقدام کنند.


آنا: درباره‌ چگونگی آزمون‌های‌ پایان‌ ترم هم توضیح می‌دهید؟


جوانپور: برگزاری آزمون پایان‌ترم نیز به‌صورت مجازی در دستور کار بوده و بسترهای لازم برای انجام این امر فراهم شده است و مانند ترم قبل دانشجویان می‌توانند بدون‌دغدغه حضور در محل امتحان با استفاده از بستر مجازی برای شرکت در امتحان پایان ترم اقدام کنند.


طبق بخشنامه‌های سازمان مرکزی نحوه ارزیابی دانشجویان در این نیمسال به امتحان پایان ترم متکی نبوده و فعالیت‌های کلاسی در نمره پایان‌ترم و نهایی دانشجویان تأثیر داده خواهد شد که این امر موجب کاهش استرس دانشجویان می‌شود و استادان‌ می‌توانند با هماهنگی دانشجویان برگزاری کلاس‌های جبرانی در سامانه وادانا اقدام‌ کنند در این سامانه طرح قابلیت‌هایی مانند‌ screen shairing, webcam, desktop sharing فعال شده که باعث ایجاد بسترهای بهتر برای یادگیری بیشتر شده است.


آنا: برگزاری کلاس‌های عملی چگونه است؟


جوانپور: برای برگزاری کلاس‌ها و واحدهای عملی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف طبق بخشنامه‌های صادر شده از سازمان مرکزی برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این امر فراهم شده به‌طوری که این دوره‌ها با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی در محل آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها انجام شود.


انتهای‌ پیام/۴۱۱۷/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب