نقش فناوری در کیفیت محصولات و خدمات/ مدیریت کیفیت چیست؟
گروه فناوری خبرگزاری آنا، در روز ملی کیفیت از سازمانهای موفقی که در بخشهای مختلف تجاری و اقتصادی از منظر کیفی و بهرهوری پیشتاز هستند، تقدیر به عمل میآید. دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مستقر است. کیفیت در کسبوکار، مهندسی و تولید به معنی شایستگی محصول یا خدمت به گونهای است که رضایت خریدار یا مشتری را جلب کند.
مدیریت کیفیت یکی از مباحث کمابیش تازه در زمینه تولید و خدمات است و به معنای نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول یا خدمت برای اطمینان از برخورداری از استانداردهای لازم است و طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میشود. از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و دیگری کنترل کیفیت است. امروزه به لطف فناوری، تکنیکهای مدیریت کیفیت از همیشه کارآمدتر شدهاند. از آخرین ترندهای فناوری در مدیریت کیفیت اطلاعی دارید؟ در این گزارش پنج ترند برتر فناوری مدیریت کیفیت را بهصورت اجمالی بررسی میکنیم.
رایانش ابری همچنان سروری میکند
زمانی که به لطف مجازیسازی، رایانش ابری مطرح شد هیچکس تصور نمیکرد ظرف مدتی کوتاه در تمام جهان عمومیت پیدا کند. ابر عمومی، ابر اختصاصی و ابر مختلط برای نیازهای گوناگون مشتریان مختلف راهکار ارائه میدهند و کمابیش حافظه داخلی، تنها وقتی ضرورت مییابد که اینترنت پرسرعت در دسترس نباشد. مشاغل و سازمانها نیز در هر مقیاس و اندازهای از مزایای رایانش ابری مانند کاهش هزینهها و مقیاسپذیری، شفافیت، توزیعشدگی و... بهره میبرند. سازمانها همچنین برای مدیریت امور مربوط به مشتریان و کارمندان نیز از فضای ابری استفاده میکنند.
ارائه فناوریهای ابری پشتیبانی از مشتری مانند پلتفرمهای تعاملی بهصورت چت-بات متنی و صوتی و اپلیکیشنهای هوشمند در انواع دستگاههای تلفن همراه باعث شده است مشاغل بهطور مداوم با مشتریان در ارتباط باشند. این افزایش تماس با مشتری و گسترش جریان کاری، بهوضوح نیاز به اقدامات کنترل کیفیت را در سطح گسترده نشان میدهد. ناگفته پیداست ابر مانند یک دهه گذشته، همچنان خطرات امنیتی را برای سازمانها در پی دارد اما مشکلات امنیتی ابر را میتوان از طریق انتخاب ابر صحیح تا حدود زیادی برطرف کرد.
کیفیت در سازمانها حیاتی است
روزهای کنترل کیفیتِ مستقل و جزءبهجزء دیگر به سر آمده است. اکنون کنترل کیفیت بهصورت یکپارچه معنا پیدا میکند و عملکردهای سازمان باید بهصورت یک مجموعه بررسی شود. ازاینرو با تبدیلشدن کیفیت به یک تابع گستردهسازمانی، لازم است رهبری سازمان مسئولیت خود را بداند و کیفیت را از بالا به پایین منتقل کند. این مدیریت بالا به پایین باید در سیستمهای نرمافزاری مدیریت کیفیت در سازمان لحاظ شود وگرنه بخشهای مختلف در اینکه کیفیت چه معنایی دارد دچار تناقض و چندگانگی میشوند. در عصر حاضر وقتی از کیفیت صحبت میکنیم ناگزیر با مسائلی همچون صنعت 4.0(زیرمجموعهای از انقلاب صنعتی چهارم که مربوط به صنعت است و مسائلی همچون شهرهای هوشمند و هوش مصنوعی و... را شامل میشود)، نوآوریهای فناوری مانند موبایل، شبکههای اجتماعی، رایانش ابری و تجزیهوتحلیل دادهها، انتظارات و تجارب مشتری و... روبهرو میشویم.
کیفیت از طریق فرایندهای مدیریت پروژه
درحالیکه مبحث کیفیت در سازمانها مطرح میشود، از طریق فرایندهای مدیریت پروژه میتوان آن را پیادهسازی کرد. مسئله کیفیت تا وقتیکه در حد حرف باقی بماند غیرموثر است اما وقتی از بحث در کنفرانسها، به مسئله پیادهسازی واقعی آن برسیم، آنگاه میتوان انتظار بازخورد گرفتن داشت. کیفیت، تحت کنترل و راهنمایی اصول مدیریت پروژه رشد میکند. اگر سیاستهای کیفی یک سازمان را بهعنوان مانیفست اخلاقی و نیرومحرکه فلسفی آن بپنداریم، آنگاه مدیریت پروژه، راهنمای عملی کردن این مانیفست است.
زاویه دیدی وسیع نسبت به ریسکها
درحالیکه کیفیت در سطوح گسترده تعریف میشود، لازم است میان خطراتی که سازمان را تهدید میکند و مبحث کیفیت، یک همبستگی به وجود آید. برنامهریزی و بحث در مورد کیفیت کاملاً انتزاعی است. این مدیریت کیفیت است که به این مفاهیم حیات میبخشد اما برای اینکه سازمان بتواند پیشرفتهای واقعی را به دست آورد باید خطرات را بهطور ملموسی بشناسد. با گسترش کیفیت در سطح سازمان، نیاز است دید وسیعتری در مورد چگونگی استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در سازمان به وجود آید.
تجزیهوتحلیل دادهها واجبتر از نان شب!
در عصر کلاندادهها زندگی میکنیم. هرروز بدون استثنا مقدار زیادی داده از طریق تعاملات با کارمندان، مشتریان و تأمینکنندگان و... تولید میشود و بنابراین حجم و مقدار آن همیشه افزایش مییابد، بدون اینکه نشانهای از کاهش وجود داشته باشد. بر اساس اطلاعات گوگل، در حال حاضر چهل تریلیون گیگابایت اطلاعات در اینترنت وجود دارد (به عبارتی40000000000000 گیگابایت) و بیش از 90 درصد اطلاعات موجود در اینترنت فقط در دو سال اخیر به وجود آمده است!
مشاغل امروزه باید روشهای جدیدی را برای استفاده از دادهها به کار بگیرند تا بدین طریق در کنار افزایش کیفیت از مزیت رقابتی نیز برخوردار شوند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، داشتن تجزیهوتحلیل کلان دادهها نهتنها برای عملکردهای اصلی کسبوکار بلکه برای مدیریت کیفیت نیز بسیار مهم است. ازآنجاکه تجزیهوتحلیل داده در حال حاضر نقش اصلی را در بازاریابی، هدفگذاری و برقراری ارتباط با مشتریان ایفا میکند، سازمان باید از طریق مؤلفههایی همچون تجربیات مشتری (که بهصورت داده تولید میشود) به دنبال راههایی برای ردیابی و ارزیابی کیفیت باشد.
تقریباً با اطمینان میتوان گفت سازمان یا شرکتی که از این ترندهای فناوری در حوزه مدیریت کیفیت استفاده نکند بدون تردید از همین حالا بازی را به رقبای دیگری که از این ظرفیتها بهره بردهاند، واگذار کرده است.
انتهای پیام/4021/پ
انتهای پیام/