دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1394 - 15:46

ساخت طلایی که 98 درصد هوا دارد

سوئیس کشوری است که شهرتش را از بانک‌ها و ذخایر طلا، شکلات، ساعت و پنیر دارد و این محصولات برایش اهمیتی حیاتی دارند. البته این کشور در زمینه صنایع سنگین و تولید ابزارهای دقیق نیز در رده بالای طبقه‌بندی جهانی قرار گرفته است اما این‌بار محققان موفق به ساخت محصولی شده‌اند که به اغلب این زمینه‌های کاری ارتباط دارد.
کد خبر : 52594

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت دانشگاه ETH، محققان در دانشگاه ETH زوریخ موفق شدند با تکنیک ویژه‌ای یک نوع از آلیاژ طلا را بسازند که 98 درصد از حجم آن‌را هوا تشکیل داده است و روی آب می‌ماند. این قطعه طلا که درواقع یک فوم نرم است، رسانای برق نیست چرا که در عمل ساختار فلزی آن به هم خورده و ساختارها با یکدیگر در ارتباط نیستند که بتوانند الکترون‌ها را جابه‌جا کنند.


رافائل مزنگا، پروفسور گروه غذا و مواد نرم دانشگاه زوریخ، در‌ این ‌باره گفت: «آنچه اکنون از جنس طلا ساخته شده درواقع یک ایروژل طلایی است که 1000 بار سبک‌تر از آلیاژهای معمول طلاست و از آب‌هم سبک‌تر است. این ماده تقریبا به سبکی هواست.»


قطعه 20 قیراطی فوم طلا که در این دانشگاه ساخته شده، در دمای و فشار معمولی نارسناست و ساختار آن به مملو از خلل و خرج خالی‌ست.


روش ساخت این فوم به این شکل بوده که ابتدا پروتئین‌های موجود در شیر به قدری حرارت داده می‌شوند که به فیبرهای نانویی شکسته شوند سپس این فیبرها در محلولی از یک نمک طلا آمیخته می‌شوند که حاصل آمیزش دو ماده، تشکیل کریستال‌هایی شبیه به ژل-فوم است. ماده حاصل در وانی از دی‌اکسید کربن خشک می‌شود تا محصول نهایی یا همان طلای سبک‌تر از هوا به دست بیاید.


نکته جالب درباره این محصول این است که رنگ فوم ساخته‌شده از قرمز تیره تا طلایی روشن، بسته به اندازه ذرات طلایی که در آن به کار می‌رود، قابل تغییر است. برآورد تیم تحقیق دانشگاه زوریخ این است که بتوان از این تکنیک و محصول آن در تولید جواهرات و ساعت گرفته تا صنایع اپتیک و شیمی بهره گرفت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته