حقوق بیش از یک میلیون بازنشسته در کشور زیر یک میلیون تومان است/ حتی تحصیل یک دانشآموز در کپر جای شرمساری دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا محمد باقر نوبخت در دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی که هم اکنون در سالن علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است اظهار کرد: نتیجه مطلوب اولین کنفرانس این بود که یک ردیف ویژه در بودجه برای عدالت آموزشی پیش بینی شده است و این خود جای تقدیر دارد.
وی افزود: من امروز روز پر کاری در سازمان دارم و قرار است بودجه سال 95 فردا در هیات وزیران به رای گیری گذاشته شود و من کارهای بسیاری دارم که باید انجام دهم. قبل از آمدن به این کنفرانس با وزیر امور اقتصاد و دارایی تماس گرفتم تا اطمینان حاصل کنم که در خصوص رقم مالیاتی که ما در نظر گرفته ایم در جلسه هیات وزیران فردا مخالفتی نداشته باشد و نگوید که این میزان زیاد است. ما امروز با رکود اقتصادی مواجه هستیم زیرا دولت حق استفاده از نفت را در بودجه ندارد در حالی که نگاه های زیادی انتظار می کشد تا ما کمبودها را جبران کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه هم اکنون اگر یک دانش آموز در کپر درس بخواند برای من جای شرمساری و تاسف دارد عنوان کرد: فرزندان کشورم گاها از یک ساختمان و تجهیزات محروم اند اما برخی همین ساختمان و تجهیزات را دارند ولی یک معلم با انگیزه وجود ندارد که به آنها درس دهد زیرا معلم احساس می کند در خصوص پرداختی های او عدالت اجرا نشده است این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای رفع محرومیت ها و مظلومیت ها با انقلاب مردم تشکیل شده است و من به عنوان مسئول سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سر افکنده ام که نتوانستم آنگونه که باید وظایف ایجاد شده ام را انجام دهم.
نوبخت با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کپرها به مدرسه تبدیل شده است اما وجود یک کپر بعد از 36 سال نمی تواند خبر خوبی باشد افزود: خبر خوش آن است که بسیاری از کپرهایی که در کنفرانس قبلی درباره آن صحبت کرده ایم امروز به واحدهای آموزشی تبدیل شده اند و باید ببینیم بعد از تشکیل دومین کنفرانس تحت عنوان «عدالت آموزشی و توسعه» آن چه اتفاقات مناسب دیگری می افتد. مسلما یک کشور بر اساس استعداد انسان هایی که در آن زندگی می کنند رشد پیدا کرده و جامعه توسعه یافته می شود. یک فرد بالتبع در شهر می تواند نسبت به روستا رشد بیشتری از لحاظ آموزشی داشته باشد. مساله توسعه به مثابه آزادی و آزادی به عنوان بستر توسعه مطرح می شود. توسعه سیاسی و آزادی اجتماعی بخشی از توسعه محسوب می شود.
وی به تشریح سه مولفه در نظر گرفته شده برای توسعه پرداخت و گفت: اقتصاد، آموزش و سلامت سه مولفه ای است که به رشد توسعه و برطرف کردن محدودیت های انسانی کمک می کند. ما در مرکز تحقیقات استراتژیک طی هشت سال گذشته به جای سه مولفه 6 بعد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی- آموزشی، دفاع- امنیتی و اقتصادی استفاده کردیم تا بتوانیم یک توسعه متوازن را رقم بزنیم. اگر کشوری می خواهد مردم را به فرجام برساند باید از این 6 بعد برخوردار باشد. درست است که ما در امکانات با محدودیت روبرو هستیم اما توسعه بحث آموزشی یکی از مبحث های مهم توسعه عادلانه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه اعتبارات آموزشی از سال 92 تا 94 نزدیک به دو برابر شده است عنوان کرد: ما سعی کرده ایم توسعه آموزشی و رشد عدالت محور آموزش را جزء اولویت های خود قرار دهیم. دانشگاه ها در مناطق محروم طی سه سال گذشته اعتبارشان از 370 میلیارد تومان به 730 میلیارد تومان رسیده است و در واقع اعتبار دانشگاه ها در مناطق محروم 96 درصد افزایش یافته است.
نوبخت تصریح کرد: باید فرصتی ایجاد کنیم تا دانش آموزان در همه مناطق بتوانند برای استفاده از آموزش ثبت نام کنند. در برخی از مناطق ایران این فرصت وجود دارد اما خانواده ها آمادگی لازم را از جهت وضعیت اقتصادی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس ندارند. در برخی از مناطق بهرغم داشتن مدارس کافی صندلی های خالی وجود دارد و معلمان با چهار تا پنج دانش آموز کلاس درس خود را برگزار می کنند این در حالی است که در برخی ازمناطق دیگر کپرهایی با چند پایه در حال فعالیت هستند. مسئولان در این استان ها باید خانواده ها را به ثبت نام فرزندانشان در مدارس ترغیب کنند. عدالت آموزشی از مسائل اقتصادی جدا نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه دولت باید زمینه ای را فراهم کند تا معلمان هم انگیزه کافی برای تدریس داشته باشند اضافه کرد: نابرابری در پرداخت در نظام اداری نباید سبب شود که معلمان از تدریس دلسرد شوند؛ این احساس مخرب و بازدارنده است. معلمی را که به کلاس درس می فرستیم نباید احساس کند محصور ظلم قرار گرفته است. البته اینگونه نیست که معلم ها به مسائل مادی توجه داشته باشند. آنها به این فکر می کنند که چرا نظام اداری و پرداخت ها در خصوص آنها کوتاهی کرده است.
وی با بیان اینکه از مهر تا پایان سال جاری به منظور رتبه بندی معلمان، هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است اظهار کرد: برای رتبه بندی معلمان در سال آینده باید بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان بودجه تزریق شود تا معلم احساس رضایت داشته باشد.
نوبخت در ادامه از خیرین مدرسه ساز تشکر کرد و گفت: با وجود اینکه خیرین مدرسه ساز بخشی از فعالیت های دولت در زمینه مدرسه سازی را بر عهده می گیرند اما دولت نیز خود باید در این ارتباط سرمایه گذاری کند. ما باید شیوه آموزش خود را در مدارس عوض کنیم. دانش آموزان باید بدانند که سواد این نیست که بتوانند «بابا آب داد» را بنویسند و یا بخوانند. تازه گمان می کنیم فرزندانمان به دانشگاه هم بروند اگر نظام نوآوری در آموزش و در دانشگاه وجود نداشته باشد تمام این فعالیت ها بی فایده است در واقع نظام آموزشی کشور نیازمند برنامه ریزی و منابع است؛ امروز منابع محدود است و تقاضاها نامحدود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تک تک دستگاه ها به سراغ من می آیند و تقاضاهایی دارند مثلا وزیر بهداشت از ضرورت سلامت در جامعه صحبت می کند و اعتباری برای سلامت می خواهد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضعف راه ها و ساختمان های نیمه ساخته کشور صحبت می کند که هنوز تکمیل نشده است و وزیر آموزش عالی از کمبود منابع در دانشگاه ها می گوید. پایان روز است و من از منابع با خبرم و سردرگم. ما امکان فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداریم اگر حتی چهار میلیون بشکه نفت نیز تولید کنیم باز هم همان میزان را می توانیم بفروشیم.
نوبخت از سردمداران دیپلماسی خارجی کشور قدردانی کرد و گفت: با تلاش آنها توانستیم از سد تحریم های ظالمانه بگذریم و به منابعی که بعد از فروش نفت وجود داشت دست پیدا کنیم. البته بخش زیادی از این منابع هم اکنون در هند در تحریماند زیرا بانک مرکزی ما همچنان در تحریم به سر می برد و ما نمی توانیم این منابع را به داخل کشور بیاوریم. مسائل بسیار درهم پیچیده است به همین دلیل بود که ما پافشاری کردیم تا بتوانیم حقوقمان را استیفا کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار بازنشسته زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند اظهار کرد: وقتی این موضوعات را مشاهده می کنم در واقع خوابم نمی برد. افزایش حقوق بازنشستگان جزو اولویت های دولت در برنامه بودجه سال 95 است. ما امیدواریم با رونمایی از بودجه 95 در برنامه ششم توسعه، با نگاه به عدالت آموزشی، سلامت و رفاه محدودیت ها را برطرف کنیم.
انتهای پیام/