دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1399 - 17:42
خسروپناه:

در اسلام، محبت و بغض همراه هم وجود دارند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی گفت: در اسلام، محبت و بغض همراه هم وجود دارند و پیامبر اسلام به‌صورت طبیبانه اهل مدارا بودند.
کد خبر : 523073
IMG_7319.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین همایش مجازی «أَشِدّاءُ عَلَی الکفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»  عصر امروز به‌صورت مجازی و بر خط به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری برگزار شد.


در ادامه این مراسم، عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی  ضمن تسلیت وفات پیامبر (ص)  گفت: یکی از موضوعاتی که در جامعه و تاریخ معاصر در میان جوامع اصلی و نخبگان مطرح بوده این است که اسلام مطرح‌شده از سوی رسول‌الله(ص) و قرآنی که بر ایشان نازل شد و برای مردم تبلیغ کرد، چه اسلامی بوده است.


وی  با بیان این پرسش که  اسلام رسول‌الله، اسلامی کنش گر   و یا اسلامی است که به موضوعات عبادی می‌پردازد، افزود: برخی در جهان عرب این موضوع را مطرح کردند که اسلام به این مسائل اقتصادی و اجتماعی و... کاری ندارد و  اسلام سکولار را تبلیغ کردند. به عقیده آن‌ها، پیامبر اسلام صرفاً درباره مبدأ و معاد سخن گفته است و دیگر مسائل کاری ندارد.


آیا اسلام، اسلامی رحمانی است؟


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی خاطرنشان کرد: برخی بر این باورند که اسلام، رحمانی است و به موضوعاتی مانند برخورد با معاندین و کفار کاری ندارد و بعد قاطعیت و برخورد با معاندین به‌طورجدی مطرح نشده است. لذا باید به‌طور دقیق این دو موضوع را موردبررسی قرار دهیم. برای پاسخ  به موضوع اول، باید به قرآن و سنت نبوی  و  برای موضوع دوم باید به سیره نبوی مراجعه کنیم.


خسروپناه  در خصوص موضوع اول گفت: در این خصوص  باید به قرآن و روایات مراجعه کنیم تا متوجه شویم اسلام نبوی، به چه شکل بوده است. امام رضا(ع) در روایتی مفصل، به موضوع امامت و وظایف امامت در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی می‌پردازند. مبدأ و معاد اساس تمام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی است.


خداوند پروردگار زمان و زمین است و هیچ شریکی ندارد


وی اضافه کرد: اگر موضوع سکولاریسم در جهان پذیرفته می‌شود، به دلیل پذیرش موضوعی به نام اصالت انسان است. درحالی‌که خداوند پروردگار زمان و زمین است و هیچ شریکی ندارد و ربوبیت لا شریک است. حضور خداوند منحصر به مسجد و کلیسا نیست بلکه در تمام فرآیندهای زندگی انسان جریان دارد. اگر مردم توجهی به حضور خداوند نداشته باشند، دچار آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.


هر کس تقوا نداشته باشد، خائن می‌شود


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی  بیان کرد: اگر انسان  تقوا نداشته باشد،  فریب  می‌خورد و به جرم دست خواهد زد. اصل توحید در ربوی‌ات و خداشناسی، در حضور خدا در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نقش پیدا می‌کند. یکی از مؤلفه‌های معاد و مبدأ، این است که بر تمامی عرصه‌های جامعه، خداوند حاکم شود در غیر این صورت، ولایت شیطان بر جامعه حاکم خواهد شد.


وی ادامه داد: اسلام با سرمایه‌گذاری مخالف نیست بلکه با سرمایه‌داری و کاپیتالیسم مخالفت است؛ برخی از دوستان از اندیشه غربی و اسلامی آگاهی ندارند و لذا می‌گویند که اقتصاد اسلامی وجود ندارد. اسلام با گردش ثروت موافق است و این گردش ثروت باید محرومان و فقرا نیز بهره‌مند کند. اسلام رسول اکرم(ص)، اسلام جامع‌نگر است و اسلام گزینش گر نیست.


تأکید اسلام به مدارا


خسروپناه در خصوص اسلام رحمانی تصریح کرد: اولاً این‌که در اسلام بر مدارا تأکید شده درست است اما از مداهنه و ندیدن حقیقت نهی کرده است. برخی از اسلام رحمانی به‌عنوان وسیله‌ای برای تعامل با دشمن استفاده می‌کنند اما در تعامل با دوستان، از این نوع اسلام استفاده نمی‌کنند. اسلام رحمانی صرفاً نباید در گفتار باشد، بلکه در کردار نیز باید از اسلام رحمانی استفاده کنیم.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه اسلامی اظهار کرد: قرآن به سخت‌گیری به کفار و معاندین تأکید دارد؛  همچنین در اسلامی باید با دوستان، خوش‌برخورد و رفتار رحمانی داشت.  رفتار پیامبر اسلام نیز در طول تاریخ اسلام، مهر تأییدی بر این موضوع است.  مشرکین، یهودیان و منافقان، سه گروهی بودند که رسول‌الله(ص) با آن‌ها به مبارزه و مقابله پرداخت. پیامبر با یهودیان و مشرکین برخوردهای سختی داشتند به‌طوری‌که توانایی نظامی یهودیان درهم کوبیده شد.


 پیامبر اسلام (ص)تا سر حد امکان، فتنه‌های آن‌ها را خنثی کرد


وی ادامه داد:  پیامبر اسلام (ص) به مقابله با منافقین پرداخت و تا سر حد امکان، فتنه‌های آن‌ها را خنثی کرد. البته پیامبر اسلام کسانی که نسبت به شخص ایشان کینه داشتند، می‌بخشیدند. اما اگر قصد آسیب رساندن به‌نظام اسلامی را داشتند، پیامبر با شدت با آن‌ها برخوردار می‌کردند.


خسروپناه با اشاره به اینکه برخی از اسلام رحمانی، تعاریف منفعلانه دارند که رویکردی غلط است، گفت: امام علی (ع) پس از جنگ جمل دستور دادند که کسی با اسرا و تسلیم‌شدگان کاری نداشته باشد، اما در جنگ صفین، تاآخرین‌نفس به مقابله با معاویه پرداختند. از همین رو می‌توان گفت در اسلام، محبت و بغض همراه یکدیگر وجود دارد و پیامبر اسلام به‌صورت طبیبانه اهل مدارا بودند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته