دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1399 - 12:00
جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت/ 6؛

دقیق‌ترین ساعت هسته‌ای جهان تولید شد/ از اینترنت رایگان برای دانشجویان چه‌خبر؟

هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در جهان فناوری روی داد و شرکت‌های بزرگ و کوچک با معرفی محصولات جدید طرفداران خود را غافلگیر کردند.
کد خبر : 521568
فناوری 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، تغییرات در جهان فناوری به‌سرعت در حال وقوع است و هر لحظه خبری تازه از محصولات پیشرفته و اتفاقات مختلف منتشر می‌شود. از ابتدای هفته تاکنون خبرها و گزارش‌های گوناگونی در حوزه فناوری به اطلاع خوانندگان رسیده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:



تولید دقیق‌ترین ساعت جهان با بهره‌گیری ار فناوری هسته‌ای


دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از فناوری هسته‌ای دقیق‌ترین ساعت جهان را طراحی کنند. این ساعت زمان را براساس الگوی حرکت عنصر توریم اندازه‌گیری می‌کند.


ذرات هسته اتم با سرعت و نظم بسیار دقیقی در مدارهای معینی گردش می‌کنند و هرگز خللی در حرکت آن‌ها ایجاد نمی‌شود. ایده ساعت هسته‌ای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی مطرح شد ولی از آن زمان تاکنون به دلایل متفاوتی توسعه این پروژه به تعویق افتاد. ایزوتوپ توریم در فناوری‌های هسته‌ای نقش مهمی را ایفا می‌کند و به دلیل دسترسی راحت‌تر به آن نسبت به سایر عناصر اتم دانشمندان توریم را برای طراحی ساعت هسته‌ای انتخاب کردند.





 


تاکسی‌های پرنده از سال ۲۰۲۳ به پرواز درمی‌آیند


پس از امضای قرارداد همکاری بین شرکت‌های «ولوکوپتر» (Volocopter) و خطوط هوایی ژاپن(JAL) جهشی بزرگی در مسیر تولید تاکسی‌های هوایی ایجاد شده و مدیران ارشد شرکت ولوکوپتر اعلام کردند تاکسی‌های پرنده تا سال ۲۰۲۳ به پرواز درمی‌آیند.


شرکت خطوط هوایی ژاپن قصد دارد تاکسی‌های پرنده را تجاری‌سازی کرده و برای جابه‌جایی مسافران در شهرهای مختلف از آن‌ها استفاده کند. تاکسی‌های پرنده به دلیل مصرف انرژی الکتریکی تقریباً هیچگونه آلودگی تولید نمی‌کنند و می‌توان امیدوار بود که در آینده آسمانی پاک به واسطه استفاده از ناوگان تاکسی‌های هوایی آلودگی هوا کاهش یابد.





آینده گردشگری در پساکرونا


اکثر مردم جهان به طریقی تحت تأثیر همه‌گیری کنونی قرار گرفته‌اند. مرزها کمابیش بسته شده‌اند، فاصله‌گذاری اجتماعی شهروندان را ملزم به منزوی بودن و ماندن در خانه‌ها کرده و چرخ اقتصادی کشورها شدیداً کُند و آهسته شده است. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


فناوری‌هایی که مسافرت را متحول می‌کنند




درحالی‌که بسیاری از صنایع و مشاغل تحت تأثیر این اوضاع بد قرار گرفته‌اند، اما صنعت جهانگردی به‌ویژه بیش از بقیه آسیب دیده است. محدودیت‌های سفر و قرنطینه به همراه کاهش بودجه و ترس از آلودگی، باعث کاهش چشمگیر گردشگری در ماه‌های اخیر شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ گردشگری بین‌المللی با کاهش ۸۰ درصدی همراه بوده و درنتیجه درآمد ۱,۲ تریلیون دلار ضرر به این صنعت وارد شده باشد. علاوه بر این، تخمین زده می‌شود ۱۰۰ میلیون شغل گردشگری و ۲۵ میلیون شغل هواپیمایی در معرض خطر باشند.





ارسال کاوشگر جدید ناسا به ماه


سازمان تحقیقات فضایی ناسا امروز اعلام کرد کاوشگر CubeRover به زودی برای تحقیقات بیشتر در مورد ماه به سطح این سیاره پرتاب می‌شود. این کاوشگر به طور تخصصی برای تحقیق روی سطح ماه طراحی شده است.


کاوشگر CubeRover توسط مهندسان دانشگاه کارنگی ملون و دانشمندان ناسا طراحی شده و دارای پلتفرمی اختصاصی برای عملکرد بهتر در سطح ماه است. سازندگان این کاوشگر مدعی هستند CubeRover سبک‌ترین ماشینی است که تاکنون برای تحقیق روی ماه ساخته شده و تنها ۴ کیلوگرم وزن دارد.





کشف ویروس خواران دریایی


گروهی از محققان در مطالعه‌ای جدید دو گونه از موجودات زنده را کشف کردند که قادرند ویروس‌ها را بخورند و آن‌ها را نابود سازند.


هر چند وقت یکبار در مناطق مختلف کره زمین نوع جدیدی از ویروس‌ها شناسایی شده و با وارد شدن به بدن انسان‌ها و سایر جانداران زندگی آن‌ها را به خطر می‌اندازند. در واقع ویروس‌ها دردسرهای زیادی برای بشر ایجاد کرده و همانند شرایطی که اکنون در جهان به وجود آمده زندگی عادی مردم را دچار مشکل ساخته‌اند.





 نام‌هایی که روی ماه جاودانه ماندند


دهانه‌های ماه به افتخار کسانی نام‌گذاری می‌شود که اکتشاف یا جهش‌های علمی بزرگ کرده باشند. هر دهانه یا چاله ماه گودالی با کفی مسطح و دایره‌ای‌شکل در کره ماه است که با دیواره‌ای گرد محصور شده است. تقریباً تمامی چاه‌های کره ماه از نوع دهانه‌های برخوردی هستند که از برخورد شهاب‌سنگ‌ها به وجود آمده‌اند اما دهانه‌های آتشفشانی نیز وجود دارند که کوچک‌‌تر و کمتر هستند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوایند:


زنان پیشرو در علم ستاره‌شناسی




نام‌گذاری دهانه‌های ماه از ۳۰۰ سال قبل رایج شده است. امروزه کارگروه اتحادیه بین‌المللی نجوم برای نامگذاری سیستم سیاره‌ای منبع رسمی برای اسامی تمامی اجزای موجود در منظومه شمسی به شمار می‌رود. این کارگروه معمولاً نام‌ها را با الهام از تاریخ و فرهنگ‌های سراسر جهان انتخاب می‌کند.





اینترنت رایگان برای همه دانشجویان کشور


محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رایگان شدن اینترنت برای دانشجویان سراسر کشور خبر داد.


آذری جهرمی در توئیتر خود نوشت: اینترنت «رایگان» برای همه دانشجویان کشور در هنگام استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها از امروز فعال می‌شود. مشاهده لیست سامانه‌ها فعلی مشمول طرح و همچنین ثبت‌نام سامانه‌های جدید توسط دانشگاه‌ها از طریق سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میسر است.





وقتی پیام‌رسان خارجی جایگزین نرم‌افزارهای ایرانی می‌شود


درحالی‌که بیش از ۷ ماه از شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن مدارس در سراسر کشور می‌گذرد هنوز دارو و واکسنی برای ویروس کووید-۱۹ معرفی نشده و این بیماری همچنان جان بسیاری از هم‌وطنان عزیز را می‌گیرد. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:




بیشتر بخوانید:


مشکلات تمام‌نشدنی کاربران با نرم‌افزار شاد




از اسفندماه سال گذشته شرایطی در کشور به وجود آمده است که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه وجود ندارد و از همین رو استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و اپلیکیشن‌های آموزشی مناسب‌ترین راه برای یادگیری مفاهیم درسی است. از همین رو مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی کشور تصمیم گرفتند سامانه‌ای را برای جلوگیری از توقف تحصیل دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف معرفی و عرضه کنند.





کنترل عادات رانندگی کاربران در اتومبیل‌های تسلا


تسلا برای کنترل هرچه بیشتر بر عملکرد خودرو و رانندگان، دوربین‌های مخصوصی را طراحی و در اتاقک اتومبیل‌های این شرکت جایگذاری می‌کند. فیلم‌های بررسی شده از این دوربین‌ها تغییر عادات رفتاری رانندگان در حین رانندگی با خودروی هوشمند تسلا را نشان می‌دهد.


در واقع تسلا می‌خواهد با بهره‌گیری از فیلم‌های این دروبین‌ها علل حواس‌پرتی رانندگان را که منجر به وقوع حوادث خطرناک می‌شود بررسی کرده و اقدامات لازم را برای ارتقای تمرکز راننده انجام دهد. یکی از عواملی که باعث تصادف می‌شود کوری لحظه‌ای رانندگان است. این پدیده اغلب در زمانی اتفاق می‌افتد که راننده از محلی کم نور به محیط پرنور وارد می‌شود در این زمان اگر راننده از تمرکز و تسلط کافی برخوردار نباشد جان خود و سایر سرنشینان را به‌خطر می‌اندازد.





اینستاگرام دهمین سال تولید خود را با اضافه کردن ویژگی‌های جدید جشن می‌گیرد


اینستاگرام به زودی ۱۰ ساله می‌شود و مدیران این شرکت قصد دارند ویژگی‌های جدیدی را به این شبکه اجتماعی اضافه کنند. در واقع اینستاگرام می‌خواهد با اجرای سیاست‌هایی متفاوت کاربران را بیش از گذشته به مهربانی با سایر اعضای این شبکه اجتماعی دعوت کنند.


اینستاگرام به کاربرانی که با به اشتراک‌گذاری پست‌های جنجال‌برانگیز سایر کاربران را تحریک می‌کنند هشدار می‌دهد و اگر کاربر مورد نظر این هشدارها را جدی نگیرد اینستاگرام حساب او در این شبکه اجتماعی را مسدود می‌سازد. همچنین اگر کاربری قصد داشته باشد با زورگویی کاربر دیگری را به مجبور به تبعیت از گرایشات خود کند اینستاگرام به سرعت با او برخورد می‌کند.





کاشفان ویروس هپاتیت سی جایزه نوبل گرفتند


نستیتوی کارولینسکا سوئد هر سال جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به پزشکان و دانشمندان فعال در حوزه‌های مختلف فیزیولوژی یا پزشکی اعطا می‌کند. نوبل فیزیولوژی و پزشکی یکی از پنج جایزه نوبل است که به وصیت آلفرد نوبل به مشارکت‌های برجسته در زمینه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد، صلح و فیزیولوژی و پزشکی اهدا می‌شود.


روز گذشته برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۲۰ معرفی شدند. این جایزه به هاروی جی آلتر، مایکل هوتون و چارلز رایس برای کشف ویروس هپاتیت سی اهدا شد.  هپاتیت سی از طریق خون منتقل می‌شود و یکی از چالش‌های بزرگ بهداشت جهانی است. بنابراین یافته‌های این سه دانشمند نقش بسیاری مهمی در مبارزه با این بیماری ایفا می‌کند.





تعیین سن مغز با استفاده از فناوری هوش مصنوعی


با افزایش سن، ماده خاکستری مغز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. دانشمندان معتقدند ماده خاکستری جایی است که افکار در آن شکل می‌گیرد و بنابراین هرچه افراد مسن‌تر می‌شوند، عملکرد آن‌ها در آزمون‌های شناختی و حافظه بدتر می‌شود.


محققان دانشگاه ایسلند برای کشف سن مغز از فناوری هوش مصنوعی استفاده کردند. آن‌ها یک الگوریتم هوش مصنوعی برای آن طراحی کرده و ثابت کردند که می‌توان توسط MRI مغز، از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تخمین سن مغز استفاده کرد. هوش مصنوعی الگوهای کاهش حجم ماده خاکستری را بررسی کرد، چراکه از نشانه‌های واضح پیری است.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب