دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1399 - 10:02
اجمالی/ بهرامی:

ایران و جمهوری آذربایجان وجوه مشترک بسیاری دارند/ حداقل ۹۰ درصد مردم آذربایجان شیعه هستند

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجوه مشترک بسیاری دارند.
کد خبر : 521382
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست نقد و بررسی و مستند «داغ قره باغ» به همت باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) صبح امروز در تحریریه شهید باغبانی مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


محمدباقر بهرامی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در این نشست اظهار کرد: قفقاز جنوبی یکی از نقاط استراتژیک دنیاست. از سه کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و گرجستان در آنجا حضور دارند. در ادوار تاریخ گذشته آذربایجان در حاکمیت ایران بود و ما با کشور آذربایجان وجوه مشترکی داریم که کمتر دو کشوری این وجوه مشترک دارند. ایران و جمهوری آذربایجان مرزهای مشترک بسیاری دارند.


وی افزود: در حوزه تمدنی مثل جمهوری آذربایجان هستیم. از بعد فرهنگی و مسائل دیگر نیز وجه مشترک داریم. مرز آبی مشترک با یکدیگر داریم و هر دو کشور مسلمان هستند. همیت راهبردی نگاه ما به قفقاز جنوبی به ویژه آذربایجان دارای مبانی بسیار متقنی است.


رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: در زمان اتحاد جماهیر شوروی بر اساس آمایش سرزمینی و حزب کمونیست این جماهیر مناطق جغرافیایی تقسیم‌شده بودند. برخی مناطق به عنوان منطقه کشاورزی، صنعتی و فضایی تقسیم شده بود.


حداقل ۹۰ درصد مردم آذربایجان شیعه هستند


بهرامی ادامه داد: حداقل ۹۰ درصد مردم آذربایجان شیعه هستند. آذربایجان در مناطق نفت و گاز قرار دارد و منطقه‌ای امنیتی است و توسعه و عمران در این منطقه مقرون به صرفه نیست. جمهوری اسلامی نیز در هشت سال دفاع مقدس حرکت توسعه‌ای و عمرانی انجام نمی‌داد، چون در جنگ امکان تخریب مناطق وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: قره باغ و قفقاز چون نزدیک ایران و یک منطقه امنیتی بودند، توسعه و آبادانی در آنجا انجام نشد.


سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: دست‌های قدرتمند فرامنطقه‌ای در قره باغ وجود دارد. روسیه نقش مهمی در قره باغ دارند و در آنجا نفوذ دارد. امنیت و اقتصاد و توسعه در قره باغ وجود ندارد. ارمنی‌ها به کمک مردم قره باغ آمدند در برهه‌ای از زمان و این منطقه به اشغال ارمنستان در آمد.


بهرامی ادامه داد: حیدر علی اف رقیب گورپاچف بود. حیدر علی اف بخشی از موفقیت‌های خود را مرهون جمهوری اسلامی است و مسئولان ایرانی در زمانی ماهانه ۵۰ هزار دلار به او وقتی نخجوان بود کمک می‌کردند.


وی خاطرنشان کرد: حیدر علی اف وقتی به ریاست جمهوی آذربایجان رسید، ابتدا استقلال جمهوری آذربایجان را به رأی عمومی گذاشت و می‌دانست که جمهوری اسلامی به آن طمعی ندارد. او در دوران ریاست جمهوری از کمک‌های جمهوری اسلامی برخوردار شد. همچنین بعد از حکومت حیدر علی اف، فرزند او الهام علی اف رئیس‌جمهور شد.


رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: مسئولان فعلی جمهوری آذربایجان تمایل بیشتری به کشورهای غربی دارند و از حضور جمهوری اسلامی و روسیه در این منطقه نگران هستند. 30 سال پیش برای حل مسئله قره باغ گروهی تحت عنوان «میز» تشکیل شد اما در این سال‌ها کاری برای حل این مشکل نکردند.


همیشه و در همه زمان اشغال را محکوم می‌کنیم


بهرامی خاطرنشان کرد: تجربه تلخ در قرون وسطی این امکان را از مسیحیت گرفته که بتواند رهبری خوب برای حکومت‌ها باشند. همچنین یهودیت اینجور است.


وی عنوان کرد: خدا خواسته است در یک کشوری که هفت هزار سال تمدن دارد اسلام بهترین دین الهی حاکم باشد. شرایط ژئوپلوتیکی و جغرافیایی ایران در دنیا نظیری ندارد. به فضل الهی انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک مجتهد جامع‌الشرایط، امام خمینی (ره) تشکیل شد و جمهوری اسلامی به خوبی می‌تواند شرایط منطقه و دنیا را بسنجد.


این استاد دانشگاه گفت: دولت آذربایجان قوی شده است و می‌خواهد قره باغ را از ارمنستان پس بگیرد اما دلیل اصلی جنگ قره باغ مسئله دیگری است. کشورهای فرامنطقه‌ای از این جنگ می‌خواهند به نفع خود استفاده کنند چراکه منطقه قفقاز بازیگری مهم در عرصه بین‌المللی در آینده است.


وی بیان کرد: سناتور ناتو در آمریکا می‌گوید که به دنبال نفوذ در هفت کشور از جمله ایران بودیم اما در ایران نتوانستیم موفق شویم، چون قدرت دفاعی ایران بالاست. در اینجا از نگاه بلند رهبران انقلاب اسلامی متوجه می‌شویم که چرا نیروهای مسلح را در اختیار دولت‌ها قرار ندادند و تحت حاکمیت ولی فقیه بود.


سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان و ارمنستان کشورهای همسایه ما هستند و موظف هستیم که با آنان تعامل داشته باشیم چراکه رفتار با همسایگان تعامل ویژه‌تری باید نسبت به سایر کشورها داشته باشد. همیشه و در همه زمان اشغال را محکوم می‌کنیم و قبول نداریم. در واقع حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی هر کشوری باید به عنوان یک اصل حفظ شود.


مسئله قره باغ باید از طریق غیر جنگ حل شود


بهرامی ادامه داد: جمهوری آذربایجان در حال حاضر توان پاسخگویی به عموم مردم را ندارد چراکه مردم این کشور می‌گویند چرا نمی‌توانند قره باغ را از ارمنستان پس بگیرند. اگر مسئولان آذربایجان نتوانند ارمنستان را پس بگیرند در افکار عمومی مشروعیت آن کم می‌شود و رو به سقوط می‌رود و باید مسئولان آذربایجان به فکر این مسئله باشند. با روسیه و ترکیه به صورت منطقه‌ای می‌توانیم مسئله قره باغ را حل کنیم. نباید حل این مسئله را به کشورهای فرامنطقه‌ای بسپاریم. آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند که مشکل قره باغ حل شود.


وی افزود: مسئله قره باغ باید از طریق غیر جنگ حل شود. رژیم صهیونیستی و روسیه به ارمنستان در قضیه قره باغ موشک می‌دهند. جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی ایران مستقر شوند و نفوذ داشته باشند. ما باید براساس منافع ملی خودمان در سیاست منطقه‌ای جنوب قفقاز بازنگری داشته باشیم و اجازه نفوذ به فرامنطقه‌ای‌ها ندهیم. حل مسئله قره باغ و مناقشات آن از طریق سازمان منطقه‌ای باید حل شود.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته