دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 11:48
دادستان کل کشور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

حکم عادلانه یک قاضی اضطراب‌های اجتماعی را از بین می‌برد

دادستان کل کشور با بیان اینکه قاضی می تواند با ارائه یک حکم عادلانه تمام نوسانات اجتماعی را حل کند گفت: قضات در واقع با آراء قاطع خود می توانند اضطراب های اجتماعی در یک منطقه را از بین ببرند.
کد خبر : 52021

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با بیان اینکه بزرگان گفته اند دانش قاضی باید همانند دانش مجتهد باشد اظهار کرد: البته در این خصوص یک درجه عدول کرده اند و گفته اند کسی که دانش قضایی دارد می تواند مقلد باشد اما به مسائل قضایی مورد نیاز، آگاهی داشته باشد؛ اما در خصوص عدالت این عدول در نظر گرفته نشده است و عدالت باید تمام و کمال اجرا شود. قاضی باید عادل باشد. در واقع عدالت را باید همگان به عنوان یک خصیصه اخلاقی داشته باشند اما این موضوع در خصوص قاضی یک بحث گسترده را در پیش دارد.


وی با بیان اینکه مقدمه عدالت، اخلاق و تربیت نفسانی است افزود: قضات نباید به علم افزایی در دانشگاه و حوزه کفایت کنند بلکه باید به روز و به هنگام باشند. قاضی که اطلاعات به‌روز نداشته باشد همانند طبیب حاذقی است که دانش روز را ندارد تا بتواند به وسیله آن مریضان را مداوا کند. قضات باید با آخرین یافته های حوزه قضایی آشنا باشند.


دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه قضات باید همواره آموزش ضمن خدمت را دنبال کنند تصریح کرد: قضات باید این موضوع را در واقع دانش افزایی موثر را جزء اهداف اصلی خود قرار دهند. قضات نباید تحت نفوذ هیچ قدرتی حتی خواسته های نفسانی و حب و بغض خود قرار گیرند.


رئیسی با تاکید بر این موضوع که حکم متعلق به خداست عنوان کرد: کسانی که در این جایگاه قرار می گیرند باید بدانند این جایگاه حساس است اما پاداش و اجر بالایی دارد. قضاوت کار ممتازی است لذا قضات باید تلاش کنند که قضاوتی همراه با قانون عادلانه و رسیدگی عادلانه داشته باشند.


وی با بیان اینکه همواره زمینه هایی برای لغزش وجود دارد گفت: اگر انسان بر اساس رضای خدا عمل کند هیچ قدرتی نمی تواند او را بلغزاند. قاضی باید خود را به جایگاه کمالات نفسانی برساند.


دادستان کل کشور یادآور شد: جایگاه قاضی مستقل و همانند کوه ها استوار است زیرا می تواند تمام نوسانات اجتماعی را با آراء قاطع خود التیام بخشد.


وی با بیان اینکه حکم یک قاضی در یک منطقه می تواند اضطراب های اجتماعی را در یک منطقه از بین ببرد عنوان کرد: شما امروز بعد از مراسم تحلیف در دادسراها در خط مقدم برخورد با ناهنجاری های اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرید. برخورد با هر پرونده فساد، آثاری را در حفظ جامعه اسلامی از هرگونه اضطراب به دنبال دارد.


رئیسی خطاب به کارآموزان قضایی گفت: در این راه از مشورت و تجربه قضات با سابقه استفاده کنید. دستگاه قضایی ملجاء و پناهگاه مظلومان است و مانند پدر مهربانی است که اگر کسی به او پناه ببرد حق وی را خواهد گرفت. ناسلامتی و تهدیدهایی در گوشه و کنار قوه قضائیه وجود دارد اما رئیس دستگاه قضایی اراده جدی در خصوص برخورد با این ناسلامتی ها دارد.


دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در دستگاه قضا برای وکلا جایگاه مناسب در نظر گرفته ایم عنوان کرد: قانون اساسی و قوانین موضوعه، وکیل را مددکار قاضی و اصحاب دعوا عنوان کرده است و کسی که به اخذ رای کمک می کند. البته وکیل ناسالم نیز نوعی تهدید است و باعث دادرسی ناعادلانه می شود.


رئیسی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا در رسیدگی به قانون و اجرای عدالت از همه فرصت های قضایی استفاده کنیم و رئیس قوه قضائیه بر این موضوع تاکید دارند تا این مجموعه سالم، خدای نکرده به وسیله یک یا دو و یا چند نفر مورد آسیب قرار نگیرد.


در پایان این مراسم 99 کارآموز قضایی سودگند یاد کرده و حکم خود را از دست دادستان کل کشور دریافت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته