دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1394 - 15:21

آغاز آزمایش بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان برای دریافت سیگنال‌های بیگانگان فضایی در چین + ویدئو

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان با مساحت 30 زمین فوتبال و ارتفاع 500 متر به نام فست (FAST) در استان گوئیژو در جنوب غربی چین به بهره‌برداری رسید و آماده آزمایش شد.
کد خبر : 51867

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DailyMail، با این تلسکوپ به دلیل دارا بودن قطر و وضوح بسیارش می‌توان اجرام آسمانی دورتر و کم‌نورتر را نیز مشاهده کرد. این گام بزرگی در جهت شناخت بیشتر و بهتر پدیده‌های آسمانی ناشناخته است. مدیران مرکز نجوم چین، هدف از ساخت این تلسکوپ را تسخیر دورترین نقاط جهان می‌دانند.


چین حدود 5 سال است که روی این پروژه کار می‌کند و دانشمندان آخرین فاز تکمیلی آن را روز شنبه گذشته به پایان رساندند.



این سازه از 4500 پنل مثلثی و جانبی با ابعاد 11 متر ساخته شده است که همه آنها در کنار شبیه به یک آنتن کار می‌کنند


مقامات و مهندسان چینی اوایل این هفته مهم‌ترین قطعه این تلسکوپ را که «شبکیه» نام دارد، با موفقیت نصب کردند و مورد آزمایش قرار دادند.


این تلسکوپ یک بشقاب بازتابنده (reflector dish) با وزن 30 هزار کیلومتر دارد که به گفته مهندسان، می‌تواند تمامی سیگنال‌های عالم هستی را جمع‌آوری کند.


تلسکوپ FAST بزرگترین تلسکوپ تک دیافراگم جهان خواهد بود که از رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو با قطر ۳۰۵ متر سبقت خواهد گرفت.


دانشمندان چینی چند سال است که بر داده‌های دست دوم به دست آمده از دانشمندان در تحقیقات خود استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود تلسکوپ جدید به میزان زیادی ظرفیت این کشور را برای رصد فضایی خارجی ارتقا بدهد.



چین در طول این چند سال تمام تلاش خود را کرده تا این برنامه کاوش فضایی چند میلیارد دلاری خود را که تحت نظارت ارتش و نمادی از پیشرفت این کشور است، سرعت ببخشد. دولت چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ یک ایستگاه مدارگرد دائم در فضا دایر کند و در نهایت انسان را به ماه بفرستد.


محیط دیش تلسکوپ FAST حدود 1/6 کیلومتر است و هیچ شهری در فاصله 5 کیلومتری آن وجود ندارد. این وضع، اطراف آن را به جایی ایده‌آل برای گوش دادن به اصوات فضا تبدیل کرده است.


به گفته کارشناسان، توپوگرافی این منطقه که حاوی سنگ‌های متخلخل است، برای تخلیه آب باران و حفاظت از بازتابنده، ایده‌آل محسوب می‌شود. ساخت این تلسکوپ در مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است.


مدیرکل انجمن نجوم چین درباره این سازه عظیم می‌گوید: «در اختیار داشتن چنین تلسکوپ قدرتمند و حساسی به ما امکان دریافت ضعیف‌ترین سیگنال‌های رادیویی را هم می‌دهد. همچنین می‌توانیم از زندگی هوشمند خارج از کهکشان اطلاعات جدیدی به دست آوریم و به کشف حقایق جهان خلقت نزدیک‌تر شویم».


مراحل ساخت تلسکوپ فست



مترجم: نسترن صائبی


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته