دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1399 - 00:08
در گفتگوی آنا با اسماعیلی مطرح شد؛

تجربه‌نگاری تشکل‌ها در سامانه «کالک»/ بسیج دانشجویی بین تشکل‌های دانشجویی وحدت ایجاد می‌کند

مسئول سامانه مدیریت تشکل‌های دانشجویی کشور به اهداف و مأموریت‌های سامانه کالک پرداخت.
کد خبر : 515927
unnamed-۴.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تشکل‌های دانشجویی یکی از بازوهای مهم دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند مسیر درست دانشجویان را ترسیم کرده و آنان را به سوی علم، فرهنگ، اجتماع و سیاست سوق دهند. تشکل‌هایی که به علم و دین اهمیت می‌دهند در تربیت دانشجویان متخصص و با ایمان موفق‌تر هستند و می‌توانند یک دانشگاه را از نظر علمی، فرهنگی و سیاسی به جایگاه بالایی برسانند.
بسیج دانشجویی یکی از مجموعه‌های تشکیلاتی دانشگاهی است که در تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی، متخصص و اهل علم موفق عمل کرده و در ۴۰ سال گذشته ستاره‌های بسیاری را در آسمان علم و فناوری تربیت کرده است که نمونه آن شهید احمدی روشن، شهید حججی و... است.
یکی از اقدامات خوب سازمان بسیج دانشجویی در سال‌های اخیر ایجاد سامانه مدیریت تشکل‌های دانشجویی بوده که با استقبال دانشجویان همراه شده است.


در همین راستا با مسعود اسماعیلی، مسئول سامانه مدیریت تشکل‌های دانشجویی معاونت رشد و کادرسازی سازمان بسیج دانشجویی کشور (کالک) به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
آنا: مجموعه کالک از چه سالی تأسیس شد و اهداف آن چیست؟
اسماعیلی: ایده اولیه سامانه کالک از سال ۹۲ ذیل قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی شکل گرفت. در این قرارگاه عمدتاً دانشجویان دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر حضور داشتند و کارهای خوبی در دانشگاه‌ها انجام می‌دادند.



فعالان تشکل‌های دانشجویی با محوریت بسیج دانشجویی، عمر تشکلی‌ کوتاهی دارند، دانشجویان دو، سه یا حداکثر چهار سال ذیل یک تشکل دانشجویی فعالیت می‌کنند و کلی فعالیت و تجربه در زمان فعالیت آنان در تشکل اتفاق می‌افتد اما بعد از رفتن از تشکل همه تجربیات را با خود می‌برند.


به همین دلیل برخی از دوستان ایده‌ای می‌دهند که یک سامانه، ساختار و سیستمی ایجاد شود که تجربیات فعالان تشکل‌های دانشجویی باقی بماند و در جایی ثبت شود که بعداً مقداری علمی‌تر اقدامات تشکل‌ها را ببینیم تا در ذیل فضای مدیریت دانش قرار بگیرد.


در طی دو سال گذشته کارگاه‌های تجربه‌نگاری توسط سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد و موارد مهمه تشکلی را به دانشجویان آموزش دادیم‌ و سال ۹۳ بود سایت کالک را راه‌اندازی کردیم.
آنا: چرا اسم سامانه مدیریت تشکل‌های دانشجویی، کالک است؟
اسماعیلی: همان سال ۹۲ کتاب سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام کالک به چاپ رسیده بود.


در واقع دوستان تشکلی به این فکر می‌کردند که بتوانند فضا و نقشه عملیاتی را برای تشکل‌های دانشجویی طراحی کنند.


کالک همان کاغذهایی است که روی آن‌ها نقشه عملیاتی می‌کشند و به دلیل مختصر بودن واژه آن و اینکه نقشه راه تشکل‌های دانشجویی باشد، سامانه مدیریت تشکل‌های دانشجویی با اسم کالک نام‌گذاری شد.



بسیج دانشجویی میان تشکل‌های دانشجویی وحدت ایجاد می‌کند
آنا: یکی از مأموریت‌های اصلی کالک، تقویت بُعد تشکلی بسیج دانشجویی است. در خصوص این موضوع توضیح دهید.
اسماعیلی: اگر فعالان بسیج دانشجویی را مخاطب اصلی کالک در نظر بگیریم، یکی از مأموریت‌های اصلی کالک، تقویت بُعد تشکلی بسیج است.


بسیج دانشجویی را یک تشکل می‌دانیم البته تشکل است از آن جهت که کاملاً دانشجویی اداره می‌شود، نقش‌آفرینان آن دانشجویان هستند و در بستر دانشگاه فعالیت می‌کند و از لحاظ آرمان و بُعد حمایتی زیرمجموعه سازمان بسیج دانشجویی است‌.
اگر بسیج دانشجویی بخواهد ایده‌آل عمل کند باید حالتی داشته باشد که بتواند وحدت میان تشکل‌ها را در دانشگاه رقم بزند و نقطه ثقلی باشد برای اینکه اختلاف‌ها را حل کند و آن محوریت فضاهای مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی را در دانشگاه‌ها به دست بگیرد.


البته نباید نگاه تصدی‌گری باشد و تزاحمی ایجاد کند بلکه بسیج در کنار مردم و حامی دانشجویان است.



آنا: اعضای اصلی سامانه کالک از نظر علمی جایگاه بالایی دارند یا اینکه به مسائل علم اهمیت نمی‌دهند؟
اسماعیلی: افرادی که به عنوان مدیر و عضو فعال سامانه کالک انتخاب می‌شوند معمولا در دانشگاه‌های خوب کشور درس خوانده‌اند و تحصیل‌کرده هستند.


یکی از مدیران سامانه کالک در سال‌های گذشته کارشناسی خود را از دانشگاه تهران گرفت، کارشناسی ارشد را در دانشگاه خوارزمی خواند و در حال حاضر دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است.


یکی دیگر از مدیران کالک نیز هم‌اکنون دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه شریف است و به‌نوعی در کالک برای ما کسب علم همراه با تقیدات دینی مهم است.
سعی می‌کنیم وقتی ستادی تشکیل می‌دهیم که قرار است راهبر و هدایتگر تشکل‌ها باشد، اعضای آن ستاد و سامانه خودشان ویژگی‌های خوب یک دانشجو را داشته باشند.


در حال حاضر نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، استاد دانشگاه و نخبه بوده و همچنین معاونان سازمان نیز اهل علم و دانش هستند و انقلابی‌گری روش و مسلک آنان است.
آنا: درباره سامانه کالک بیشتر توضیح دهید.
اسماعیلی: سامانه کالک از یک تیم حدود ۱۰‌ نفره تشکیل شده که در گذشته به نسبت کارها و پروژه‌های مختلف تا ۲۰ نفر عضو اصلی داشته است.


کالک، سایتی است که صرفاً به تولید و توزیع محتوا بسنده نمی‌کند و هر دانشجو در آنجا پروفایل دارد و می‌تواند عضویت خود را ارتقا دهد.


هر روز در سامانه تبدیل عضویت عادی به فعال و مسئول تشکل را داریم و این روند همیشه ادامه دارد.



در سال ۹۴ سایت تغییر کرد و بخش‌های جدید آن فعال شد و ماهیت سایت فعلی همان طراحی سال ۹۴ است. یعنی ابتدا کالک تجربیات بوده است، سپس کالک عملیات، پشتیبان، تی‌وی، پرونده ویژه و هدیه مسئولیت اضافه می‌شود‌.


تا انتهای سال ۹۶ ذیل قرارگاه شهید باقری بودیم اما پس از انحلال قرارگاه، مستقیم زیر نظر سازمان بسیج دانشجویی فعالیت می‌کنیم.
از سال ۹۷ فعالیت کالک ذیل معاونت رشد و کادرسازی سازمان بسیج دانشجویی کشور ادامه پیدا کرد. با وجود اینکه بسیج دانشجویی کار می‌کنیم و عمدتاً محتوا محتوی و ارتباط‌گیری‌های ما با بسیج دانشجویی دانشگاه‌هاست، اما آن چیزی که در سامانه کالک اتفاق می‌افتد، برای همه فعالان تشکلی قابل استفاده است.


اگر سایت کالک را نگاه کنید بیش از ۲۵ درصد از اعضای آن، تشکل‌هایی غیر از بسیج دانشجویی مانند جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن علمی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و کانون‌های دانشجویی است.


در حال حاضر حدود ۲۸ هزار نفر از دانشجویان در سایت کالک ثبت‌نام کرده‌اند‌ و در سه بخش عضویت عادی، فعال و مسئول تشکل درخواست ارتقا می‌دهند. اگر کسی اطلاعات خود را را کامل و دقیق مشخص کند، درخواست ارتقای او را تأیید می‌کنیم.
آنا: برای تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان برنامه دارید؟
اسماعیلی: بله. مخاطب هدف ما اعضای فعلی تشکل‌ها هستند و در چند سالی که دانشجو در دانشگاه است برای او برنامه داریم و تولید محتواهای خوبی بر روی سایت جهت استفاده تشکل‌ها گذاشته می‌شود‌.


در حال حاضر انسجام بیشتری در سازمان بسیج دانشجویی با وجود پنج معاونت رشد و کادرسازی، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی، پژوهش و فناوری، فرهنگ‌سازی و عملیات جهادی به وجود آمده است و تشکل‌های دانشجویی ارتباط خوبی با این معاونت‌های سازمان بسیج دانشجویی دارند.
مدیریت دانش با ابزار تجربه‌نگاری و تقویت بُعد تشکلی بسیج دانشجویی در سامانه کالک
آنا: چه مأموریت‌هایی برای کالک در نظر گرفته‌اید؟
اسماعیلی: از ابتدای سال ۹۷ که ذیل معاونت رشد و کادرسازی قرار گرفتیم، مدیریت دانش بسیج دانشجویی را به‌ عنوان مأموریت‌ اول به طور جدی دنبال کردیم و ابزارمان، تجربه‌نگاری است. مأموریت‌ دوم تقویت بُعد تشکلی بسیج دانشجویی است که در این مأموریت سه‌ ابزار تولید و توزیع محتوای تشیکلاتی، آموزش و توانمندسازی و مشاوره، منتورینگ و پشتیبانی است.


در حال حاضر در حوزه تولید محتوای تشکیلاتی فعالیت‌های خود را با قوت بیشتری ادامه می‌دهیم.



ما در مأموریت اول که مدیریت دانش بسیج دانشجویی است، به سراغ همه فعالیت‌های بسیج دانشجویی رفتیم و تجربه‌نگاری کردیم. مثلاً در حوزه کرونا حدود 60 گروه جهادی را تجربه‌نگاری کردیم که این گروه‌ها از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا، چه اقداماتی انجام دادند؟ چرا اصلاً وارد این فضا شدند؟ چگونه تیمشان را جمع کردند؟ چگونه فراخوان زدند؟ چگونه تأمین مالی کردند؟ چگونه با نهادها ارتباط گرفتند؟


ما رصد گروه‌های جهادی را از معاونت عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی و رصد هسته‌های مسئله‌محور را از معاونت پژوهش و فناوری دریافت می‌کنیم و با تجربه‌نگاری کار خود را عملیاتی می‌کنیم.


مثلاً با کمک معاونت مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی مستندهای کوتاه ساخته شد و نشان دادیم که بسیج دانشجویی می‌تواند مسائل کشور را حل کند و نمونه آن افزایش وام ازدواج بود؛ بنابراین کالک می‌خواهد به تشکل‌های دانشجویی محتوای ارزشمند و اثرگذار ارائه دهد و با تجربه‌نگاری از اقدامات خوب آنان، خدمتی در جهت اهداف انقلاب اسلامی انجام دهد.


ادامه دارد...
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته