دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاهی به جایگاه اجلاس GECF در سیاست‌های گازی ایران

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF امروز با حضور روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سالن اجلاس سران تهران برگزار می‌شود.
کد خبر : 51400

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با توجه به آغاز اجرای برجام و شروع روند رفع تحریم‌ها، اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سیاست‌های راهبردی انرژی کشور و به خصوص صنعت گاز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.


گاز روز به ‌روز جایگاه و اهمیت بیشتری در معادلات انرژی جهان پیدا می‌کند و بر اساس برآوردها، مصرف گاز طبیعی در جهان در طول یک دهه گذشته حدود ٣٠ درصد افزایش پیدا کرده است.


ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان، بدون تردید می‌تواند نقشی مهم و تاثیرگذار در نقشه آینده انرژی جهان داشته باشد. این نقش اگرچه اکنون بالقوه است، الزامات داخلی و بین‌المللی به صورت ناخوداگاه آن را بالفعل خواهد کرد. مهم این است که حضور و نقش آفرینی ایران در معادلات آینده گازی جهان، فعال، هدفمند و مدیریت شده باشد.


مهمتر از ایجاد این نهاد بین‌المللی، ایجاد و تقویت نقش تاثیرگذار آن در عرصه تجارت بین المللی است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز، بر اساس اصول و قواعد سازمان‌های بین‌المللی، اکنون یک نهاد مشورتی است و به دلیل ساختار و ماهیت گاز امکان نقش آفرینی به عنوان یک سازمان بین‌المللی با تصمیمات الزام‌آور برای اعضا ندارد.


احیای بازارهای صادراتی گاز ایران در پساتحریم


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با شانا عنوان کرد: ایران در دوره پساتحریم به دنبال احیای بازارهای از دست رفته و ایجاد بازارهای جدیدی برای صادرات گاز به اروپا و شبه‌قاره هند با استفاده از فناوری مایع‌سازی است.


نصرت‌الله سیفی تاکید کرد: سال‌های قبل، برنامه‌ریزی برای صادرات روزانه تا ٥٧٠ میلیون مترمکعب گاز به کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور دست از طریق خطوط لوله یا گازطبیعی مایع شده (‌LNG) انجام شده بود.


سیفی افزود: ایران قصد دارد از این انرژی برای عموم استفاده و خطر گرم شدن جو زمین را مرتفع کند. همچنین خود نیز سرمایه‌های توسعه کشور را تأمین کند.


ایران در دوره پساتحریم به دنبال احیای بازارهای از دست رفته و ایجاد بازارهای جدیدی برای صادرات گاز به اروپا و شبه‌قاره هند است

وی اظهار کرد: ایران برای اجرایی شدن این راهبرد برد- برد سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی به عمل آورد، طرح‌های بسیاری را تعریف کرد، با کشور‌های بسیاری وارد مذاکره شد و با شرکت‌های بین‌المللی به شراکت پرداخت.


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بیان کرد: کشور ما مایل است از طریق افزایش صادرات گاز خود از منابع سرزمینی و همچنین استفاده از شبکه گسترده خطوط لوله و مبادی صادراتی مرزی و مخازن زیر زمینی گاز و ترمینال‌های گازطبیعی مایع شده (LNG)، نقش بازار مقسّم (Hub) منطقه‌ای و بین المللی را ایفا کند.


چشم انداز GECF در آینده جهان


همچنین مهدی عسلی، مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت نیز در این باره به شانا گفت: برگزاری اجلاس سران کشورهای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، بار دیگر ضرورت و اهمیت شکل‌گیری و کارکرد این نهاد بین‌المللی و چشم انداز آن را در آینده اقتصاد جهانی انرژی برجسته کرده است.


وی افزود: دیر زمانی از شکل‌‌گیری مجمع کشورهای صادرکننده گاز نمی‌گذرد اما نقش این مجمع به تدریج با توجه به مسائل و چالش‌های در حال ظهور در حوزه انرژی و فراتر از آن در حوزه محیط زیست، در حال نمایان شدن است. هم اکنون کشورهای جهان با دو چالش بزرگ روبرو هستند؛ امنیت انرژی و تغییرات اقلیمی محیط زیست.


عسلی:‌ نباید انتظار داشت هر کشوری به تنهایی و بدون توسل به اجماع و همکاری جهانی بتواند به مقابله با چالش‌های حوزه گاز برخیزد

عسلی بیان کرد: شکی نیست که گاز طبیعی ویژگی‌های یک سوخت و انرژی مطلوب را دارد. نگاهی به ترکیب انرژی جهان نشان می‌دهد که حدود ٨٠ درصد انرژی مورد نیاز جهان از طریق سوختهای فسیلی (نفت، گاز و زغال‌سنگ) تامین می‌شود. در این میان، شاهد هستیم که سهم انرژی گاز در ترکیب انرژی در حال افزایش است.


به گفته او، این دو چالش در زمره‌ چالش‌های جهانی هستند، بنابراین رویارویی با آنها نیز باید «جهانی» باشد. پس نباید انتظار داشت که هر کشوری به تنهایی و مستقل و بدون توسل به اجماع و همکاری جهانی بتواند به مقابله با آن برخیزد.


وی اظهار کرد: کشورهای عضو GECF با در اختیار داشتن حجم زیادی از ذخایر گاز دنیا، این امکان را دارند که هم از جهت محیط زیست و هم از منظر امنیت انرژی به جهان کمک کنند. این را باید یکی از جنبه‌های با اهمیت برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران تلقی کرد. از سوی دیگر، می‌توان به جرات ادعا کرد که در میان سه حامل انرژی فسیلی، جهت‌گیری آینده به سمت گاز خواهد بود.


اقتدار ایران در عرصه تجارت جهانی گاز


علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در گفت‌وگو با شانا درباره سیاست‌های مثبت دولت تدبیر و امید در تعامل با جهانیان عنوان کرد: دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و پنج قدرت بزرگ جهانی، برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و هفدهمین نشست وزارتی GECF در تهران، بیانگر جایگاه ویژه ایران در مناسبات گازی دنیا و منطقه است.


کاملی: قرار است در نشست تهران بیانیه‌ای برای ارتقا و گسترش همکاری‌ها بین اعضا، ترویج مصرف گاز در جهان و تعامل بیشتر میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گازطبیعی صادر شود

وی عنوان کرد: از این رو سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز فرصتی خواهد بود تا همچون دو نشست سران این مجمع که در سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٣ در قطر و روسیه برگزار شد، کشورهای عضو این مجمع در بالاترین سطوح خود به تبادل نظر در خصوص تحولات جهانی بازار گاز و گسترش همکاریها در این زمینه بپردازند.


کاملی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، قرار است در نشست اخیر تهران بیانیه‌ای برای ارتقا و گسترش همکاری‌ها بین اعضا، ترویج مصرف گاز در جهان و تعامل بیشتر میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گازطبیعی صادر شود و همچنین نتایج مدل موسوم به «مدل جهانی گاز» بررسی و نهایی شود.


وی افزود: این مدل از بانک اطلاعاتی قوی در زمینه انرژی و به ویژه گاز طبیعی برخوردار است و بخشی از داده‌های مربوط به بخش عرضه از اعضای مجمع اخذ شده است. موضوع قابل توجه دیگر این است که مدل مذکور اولین مدل تخصصی در زمینه عرضه و تقاضای انرژی با تمرکز بر صنعت و تجارت گاز طبیعی در دنیاست.


انتهای پیام/

برچسب ها: علیرضا کاملی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته