روشهای فناورانه برای مقابله کمسوادی/ آموزش نیاز به تحول دارد
گروه فناوری خبرگزاری آنا، شعار «آموزش برای همه» امروزه به لطف فناوری بیش از همیشه قابل تحقق است. در جهان حاضر، پدیده بیسوادی به طور مستمر و با شیبی مشخص در حال ریشهکن شدن است. اما پدیدهای تازه در حال جایگزینی آن است و این پدیده کمسوادی است. به دلیل راهبردهای جدید آموزش و تلاش بر کاهش فشار به کودک و محدود کردن مشق و املا و... امروزه شاهد این هستیم که درصد زیادی از دانشآموزان دوره راهنمایی و دبیرستان در نوشتن و حتی خواندن مهارت پایینی دارند.
سواد پایین نه تنها برای فردی که به احتمال زیاد برای یافتن کار تلاش خواهد کرد معضل خواهد بود بلکه برای اقتصاد یک مملکت نیز مهم است. معلمان کنترل زیادی بر آنچه در خانه میگذرد ندارند، بنابراین به طور سنتی مقابله با کمسوادی در خودِ مدرسه معنی پیدا میکند. بدین منظور مربیان باید خلاقیت به خرج دهند و از بسیاری از ابزارهای فناوری رایگان و مفید موجود در فضای مجازی استفاده کنند. تطبیق دروس متناسب با نیازهای هر یادگیرنده کار سادهای نیست اما ۶ روش فناوری که در ادامه گزارش در موردشان توضیح میدهیم میتواند به سادگی و با جذابیت کافی به همه کمک کنند.
طبیعتاً فناوری قرار نیست که به مشکل کمسوادی پایان دهد و هنوز دارای چنین ظرفیتی هم نیست. بنابراین این وظیفه سیستم آموزشی و معلمان است که از فناوری به طور خلاقانه و مؤثر استفاده کنند و روشهای جدیدی را برای رشد دانشآموزان کلاسهای خود پیدا کنند.
برنامههای تبدیل متن به گفتار به دانشآموزان با ناتوانی یادگیری کمک میکند
برنامههای Voice reading یا برنامههای تبدیل متن به گفتار، ابزارهای خوبی برای افرادی است که در خواندن مشکل دارند یا هنوز تسلط پیدا نکردهاند. چنین برنامهای متن را با صدای بلند پخش میکند و دانشآموزان میتوانند هنگام خواندن به دقت گوش دهند. این عمل بهویژه برای دانشآموزان مبتلا به «دیسلکسیا» (Dyslexia) میتواند مفید باشد. دیسلکسیا یا خوانشپریشی، یک اختلال و معلولیت آموزشی است که فرد به طور کامل نمیتواند متن را درک کند.
همچنین سایر ناتوانیهای یادگیری نیز با استفاده از چنین ابزاری پوشش داده خواهد شد و در کنار آن شاهد افزایش سرعت خواندن، کاهش استرس و بهبود درک مطلب توسط دانشآموزان خواهیم بود. بدین منظور ابزارهای رایگانی چه به انگلیسی و چه به فارسی وجود دارند، برای مثال ابزار گوگل که میتوانند هنگام مرور اینترنت و همچنین خواندن کتاب الکترونیکی به روند مطالعه کمک کنند. شرکت مایکروسافت نیز ابزارهای خواندنی را با نام immersive reading معرفی کرده که برای کمک به دانشآموزانی است که از نقص در توانایی خواندن و درک کردن مطالب رنج میبرند.
ابرهای کلمهای (تکنیک مصورسازی کلمات) به دانشآموزان اجازه تفکر متفاوت میدهد
ابر کلمه یک روش عالی برای نمایش بصری کلمات در متن است و به دانشآموزان کمک میکند قبل از خواندن ارتباط بین کلمات برقرار کنند و کلمات کلیدی را درک کنند. بدین منظور میتوان با استفاده از موبایل یا ابزار فناوری درون کلاس مانند کامپیوتر، از دانشآموزان خواست متن را در ابرسازهایی مانند Wordle یا WordItOut کپی و جایگذاری کنند تا ابرهای کلمهای زیبا و رنگی ایجاد شود.
دانشآموزان میتوانند در مورد اینکه چرا فکر میکنند برخی از کلمات بیشتر از کلمات دیگر در ابر کلمهای ظاهر میشوند، بحث کنند، نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را بفهمند و وقتی کلمات در متن قرار دادند به معنای عمیقتری نسبت به آن دست یابند.
یادگیری مبتنی بر پروژه به صورت دیجیتال درک مطلب را افزایش میدهد
استفاده از رسانه برای روشنسازی مفاهیم، چه در هنرهای زبانی، تاریخ و یا حتی فیزیک، همیشه مفید است زیرا به بچهها امکان میدهد ارتباط برقرار کنند و آنچه را که آموختهاند در رسانههای دیگر استفاده کنند. با یادگیری مبتنی بر پروژه به صورت دیجیتال، دانشآموزان به گروههای مختلف تقسیم میشوند و با هم همکاری میکنند و از طریق ویدئو، وبسایت یا پست وبلاگ مطالب را درک میکنند.
به عنوان مثال، پس از خواندن شکسپیر، دانشآموزان را وادار کنید تا کلمات کلیدی را در اینترنت جستجو کنند. در مورد شکسپیر یک گزارش آنلاین بنویسند؛ یک ویدئو از فیلم یا تئاتر شکسپیر را به صورت نمایشنامه آنلاین درآورند و همزمان روی مهارتهای دیجیتالی خودکار کنند تا درک عمیقتری در مورد جایگاه کلمات پیدا کنند. پروژههای دیجیتال همچنین میتواند یک روش عالی برای تقویت تکالیف نوشتن باشد، زیرا دانشآموزان میتوانند یک ویدئو یا انیمیشن دیجیتال ایجاد کنند و همراه آن نوشتهشان نیز ظاهر شود. استفاده از فناوری به تسهیل یادگیری فعال کمک میکند.
یادگیری مبتنی بر بازی جذابیت بیشتری دارد
یک روش مطمئن برای جلبتوجه بچهها بازیهاست و اینترنت پر از بازی است! با یک جستجوی سریع در گوگل میتوانید بازیهای آنلاین مختلفی را در هر زمینهای از ترکیب واژگان گرفته تا دستور زبان و هجی و موارد دیگر پیدا کنید. مدیران مدارس میتوانند بازیهای آنلاین را به صورت یک رقابت درآورند و دانشآموزان بدین طریق میتوانند توانایی خود را در خواندن نوشتن ارتقا دهند. از سوی دیگر افرادی که به هر دلیلی فرصت آموزش برابر و کافی نداشتهاند در هر سنی قادرند از این بازیهای آنلاین تعاملی و سودمند بهره ببرند. بازیها بسیار کارآمد هستند زیرا میتوانند قوانین پیچیده دستور زبان را ساده کرده و درک آنها را به روشی سرگرمکننده و محرک آسان کنند.
ابزارهای مشترک، مهارت نوشتن را تقویت میکنند
اگر معلم هستید میتوانید به جای دادن تکالیف نوشتاری که فقط خودتان آن را میخوانید، با ارسال و انتشار آنلاین کار دانشآموزان، فعالیت آنها را شایان توجه کنید. اگر آنها بدانند که کارهایشان در وبلاگی برای دیدن همه دنیا منتشر میشود، احتمالاً قدری سختتر کار میکنند و بیشتر دقت میکنند تا نوشتن خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. درست مثل یادگیری مبتنی بر پروژه دیجیتالی، دانشآموزان میتوانند در نوشتن مقاله خود با هم همکاری کنند، کارهای یکدیگر را بخوانند و به یکدیگر بازخورد دهند. اصلاح اشتباهات دیگران، یک اقدام عالی برای سوادآموزی است.
مرجع الکترونیکی کلمات برای واژهنامهها ایجاد کنید
یادتان هست که در دوران کودکی وقتی کتابی میخواندید و با کلمهای روبرو میشدید که معنیاش را نمیدانستید چه کار میکردید؟ شما فرهنگ لغت را باز کرده و دنبال معنی آن میگشتید. امروزه فرهنگ لغتها، اصطلاحنامهها و دایرةالمعارفها همگی به صورت آنلاین در دسترس دانشآموزان هستند. این مهم است که از این ابزارهای ساده بهره ببریم و دانشآموزان را به استفاده از آنها به دفعات مورد نیاز ترغیب کنیم، شاید ضمناً ایده بدی نباشد که دانشآموزان را تشویق کنیم به عنوان یک پروژه کلاسی، فرهنگ لغت آنلاینی از لیست هفتگی یا فصلی کلمات ایجاد کنند. با این کار به افزایش درک و ماندگاری املا و معنی کلمه در ذهن آنها کمک کردهایم.
انتهای پیام/۴۰۲۱/پ