دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1399 - 08:00

کپسول‌ سلول‌های بنیادی به کمک بیماران قلبی می‌آید

دانشمندان با استفاده از سلول‌های بنیادی نوعی کپسول را طراحی کردند که به بیماران قلبی برای حفظ سلامتی کمک می‌کند.
کد خبر : 509576
بیماری 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، استفاده از سلول‌های بنیادی به عنوان روشی امیدوارکننده برای درمان نارسایی‌های قلبی شناخته می‌شود. حالا متخصصان با بهره‌گیری از قابلیت‌های سلول‌های بنیادی نوعی کپسول را برای کمک به حفظ سلامتی بیماران قلبی تولید کرده‌اند.


یکی از دلایل بروز نارسایی‌های قلبی عملکرد ضعیف سلول‌های ایمنی این عضو با اهمیت بدن است. اگر بتوان با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت‌های تضعیف شده را بازسازی یا ترمیم کرد سلامتی قلب حفظ شده و بیماران قلبی دچار مشکلات جدی نمی‌شوند.



سلول‌های بنیادی با ترشح و آزادسازی پروتئین در بدن سرعت  رشد بافت‌های حیاتی را افزایش داده و  سلول‌های آسیب دیده قلبی را محاصره می‌کنند. دانشمندان برای تولید این نوع سلول‌های بنیادی از جلبک دریایی استفاده کردند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد مواد سازنده جلبک دریایی منابع غنی از سلول‌های بنیادی بوده و می‌توانند نقش موثری در ایجاد جریان خون منظم و بی‌وقفه در شریان‌های منتهی به قلب داشته باشند.


کپسول‌های حاوی سلول‌های بنیادی هنوز به عنوان دارو روی انسان آزمایش نشده ولی نتیجه آزمایش‌ها روی نمونه‌های حیوانی نشان می‌دهد جانورانی که این دارو را مصرف کرده 2.5 برابر بیشتر از حیوانات دیگر از بیماری‌های قلبی رهایی پبدا کرده و حیات خود را ادامه می‌دهند.


انتهای پیام/4144/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته