دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

اعتراض فعالان تجاری به قطعی تکراری سامانه گمرک/ خرابی کالاهای فاسدشدنی در کمین واردکنندگان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قطعی سامانه گمرک به اتفاق تکراری در طی فرآیند تجارت داخلی و خارجی تبدیل شده و اعتراضات شرکت‌های واردات و صادرات را افزایش داده و ثبت سفارش کالاها را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر : 505541
gomrok-new-2.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، توسعه سامانه‌های تجارت داخلی و خارجی یکی از بایسته‌های توجه به جهش تولید است زیرا استفاده از آن‌ها می‌تواند مشکلات واردات و صادرات کشور را به حداقل برساند. یکی دیگر از مزایای توسعه سامانه‌های تجارت خارجی کنترل میزان قاچاق ورودی و خروجی به کشور است؛ زیرا وجود این سامانه شفافیت روند واردات و صادرات کشور را افزایش می‌دهد و همین موجب کاهش جعل و قاچاق در کشور می‌شود.


افزایش قطع و وصل شدن سامانه‌ها از آسیب‌هایی است که می‌تواند مجدد روند صادرات و واردات کشور را مختل کند حتی این موضوع زمینه افزایش قاچاق را فراهم می‌کند و موجب افزایش معطلی و صف در هنگام طی فرآیند گمرکی به کشور می‌شود.


در حال حاضر قطعی مکرر سامانه‌های گمرک به یکی از چالش‌های فعالان حوزه تجارت داخلی و خارجی تبدیل شده به نحوی که در روزهای اخیر اعتراضات برخی از شرکت‌های واردات و صادرات را افزایش داده است. اظهار نظر برخی از مدیران شرکت‌ها نشان می‌دهد که در 5 روز اخیر سامانه گمرک همچنان به صورت مستمر قطع بوده است. ایراد اصلی نیز به قطع شدن ارتباط ثبت سفارش با سامانه گمرک برمی‌گردد و همچنین موجب شده تا ثبت سفارش از دسترس خارج شود که ثبت اظهار و یا صدور مجوز بارگیری و اخذ پروانه را غیر ممکن کرده است.


این قطعی سامانه موجب توقف و معطلی زیاد برخی از واردکنندگان در مرزهای کشور شده که در برخی موارد که به دلیل ورود برخی کالاهای خاص؛ احتمال فاسدشدن آن کالا را افزایش داده است.


سابقه قطعی سامانه‌های گمرک:



قطعی EPL



قطعی رسام



اختلال در سامانه جامع گمرک



اختلال در سامانه گمرک


بررسی‌ها نشان می‌دهد که قطعی سامانه گمرک به اتفاقی تکراری در طی فرآیند تجارت داخلی و خارجی تبدیل شده و  اعتراضات شرکت‌های واردات و صادرات را افزایش داده و ثبت سفارش کالاها را با مشکل مواجه کرده است. این در حالی است که ارتقای سامانه‌‌ها یکی از ضرورت‌های بهبود فرآیند صادرات و واردات است؛ زیرا در این صورت مشکلات صادرکنندگان برطرف خواهد شد و آن‌ها می‌توانند محصولات تولیدی داخلی را به آسانی صادر کنند  علاوه‌ بر این  واردات کالای قاچاق را به کشور کاهش خواهد داد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته