دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1399 - 13:30
روش سریع و ارزان به کمک سنسور میکروفلوئیدی؛

تجزیه‌وتحلیل مداوم آب استخر ممکن می‌شود

محققان درحال توسعه سنسورهایی هستند که به‌طور مداوم آب استخر را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.
کد خبر : 505127
pool_lane_rope_pwtag.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیو اطلس، حفظ مقدار مناسب کلر در استخر بسیار حائز اهمیت است، زیرا مقدار بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث سوزش پوست و چشم شود. همچنین کمبود آن نیز باکتری‌ها یا میکروب‌ها را از بین نمی‌برد.


در حال حاضر، بیشتر مسئولان استخرها باید به‌طور دوره‌ای از کیت‌های آزمایش استفاده کنند تا به‌طور دستی آب را بررسی کنند. این روند مستعد خطای انسانی است و از این گذشته مسئولان ممکن است انجام آزمایش‌ها را فراموش کنند یا آن را با دقت انجام ندهند.


اگرچه سیستم‌های مجهزی وجود دارد که آب را به‌طور مداوم تجزیه‌وتحلیل می‌کنند اما این مجموعه‌ها بسیار پیچیده و گران هستند.


با توجه به این نکات، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در حال ایجاد یک سنسور میکروفلوئیدی ساده و کم‌هزینه هستند که می‌تواند این کار را انجام دهد.


این دستگاه که به‌اندازه یک کارت اعتباری است، به‌طور دائمی در لبه استخر نصب می‌شود. سپس مقدار کمی آب در کانال‌های کوچکی که در بدنه شیشه‌ای آن تعبیه شده، جذب می‌کند. در مرحله بعد این آب با دو ماده شیمیایی مخلوط می‌شود و درنهایت یک سنسور فتومتریک یکپارچه میزان کلر و pH آب را اندازه‌گیری می‌کند. این داده‌ها می‌توانند به‌صورت بی‌سیم به کاربر منتقل شوند.


در حال حاضر آزمایش صورت گرفته از نمونه اولیه در 12 استخر، موفقیت‌آمیز بوده و نتایج مطلوبی ارائه شده است.


این دستگاه برای صاحبان استخر مفید بوده، چراکه کار دشوار آزمایش دستی استخرها را حذف کرده و از استفاده بیش‌ازحد از مواد شیمیایی در استخر جلوگیری می‌کند. این امر باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده و از همه مهم‌تر خطر ابتلا به عفونت ناشی از مواد شیمیایی کاهش می‌یابد.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

برچسب ها: استخر سنسور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته