دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی:

70 درصد دانشجویان تحت تاثیر رفتار و گفتار استادان قرار می‏‌گیرند

معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به تبیین نقش اعضای هیأت علمی در پژوهش‏‌های فرهنگی پرداخت.
کد خبر : 50412

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر حسنعلی احمدی در دو نشست جداگانه با رؤسا و معاونان واحدهای استانی و نیز با اعضای هیأت علمی واحد اردبیل، به تبیین نقش مؤثر استادان در پژوهش‏‌های فرهنگی پرداخته و با توجه به موضوع ضرورت هم‌‏اندیشی فرهنگی و رسالت و مأموریت استادان، به طور مبسوط به موضوع امتیازات فرهنگی ارتقای اعضای هیأت علمی براساس ماده 1 نیز پرداخت.


وی با بیان اینکه استادان و اعضای هیات علمی در دو بعد دانش افزایی و ایمان افزایی فعالیت می‌کنند یاد آور شد: باید دید چه مقدار از فعالیت‌های ما به ساختار زیر بنایی و فرهنگی افکار دانشجویان مربوط می‌شود و این جاست که معنویت طرح می‌شود.


احمدی گفت: باید قبول کنیم استاد در نگاه دانشجو همان وجود گم شده اوست و دانشجو ناخودآگاه می‏‌خواهد استادش را در قالب همان موجود گم شده‏‌اش پیدا کند.


وی افزود: بر اساس بررسی‌‏های به عمل آمده 70درصد دانشجویان تحت تاثیر رفتار و گفتار استادان قرار می‏‌گیرند و به زبان ساده خواسته و ناخواسته الگو می‏‌پذیرند.


احمدی: در پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی پنج گروه فعال داریم و فعالیت‌‏های پژوهشی اعضای هیأت علمی باید در زیر مجموعه یکی از این گروه‏‌ها قرار گیرد مثل گروه مطالعات تمدن و مفاخر ایرانی و یا گروه مطالعات آسیب شناسی و برنامه‏‌ریزی فرهنگی

معاون پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی دانشگاه آزاد پس از این مقدمه به برنامه‏‌های اجرایی پژوهشکده پرداخت و گفت: همه‏ برنامه‏‌های اجرایی در 6 بند: طراحی و مدیریت تحقیقاتی و پژوهش‏‌های فرهنگی با مشارکت فعال اعضای هیأت علمی واحدها، تولید محصولات فرهنگی شامل: تالیف، ترجمه کتاب و مقاله‏، طراحی و مدیریت همایش‏‌های علمی و تخصصی فرهنگی، فصلنامه‌‏های تخصصی علمی و فرهنگی، ایجاد ارتباط دوسویه با سازمان‌های فرهنگی داخل و خارج کشور و نشست‏‌های تخصصی کرسی‏‌های آزاد‏اندیشی و کارگاه‏‌ها تصویب شده و قابل اجراست.


احمدی، محور‏های موضوع پژوهش را در اختیار استادان قرار داد و افزود: محورهای موضوع پژوهشی در 8 بند: دین و اخلاق، قرآن و عترت، انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی، مشاوره فرهنگی و اجتماعی، ادب و هنر، کانون‌‏ها و نشریات فرهنگی، نشاط سیاحت و زیارت و در نهایت مشارکت‌های اجتماعی خلاصه شده است.


وی با توجه به اینکه برای ارتقای درجه استادان براساس ماده یک امتیازات فرهنگی رعایت محورهای پژوهش و اولویت‌ها الزامی است، در عین حال یادآور شده ما دانشگاه نیامده‌‏ایم که مثلاً استاد پایه سه بشویم بلکه، رسالت و مأموریت مهم‏تری داریم که فراتر از این مقوله‏‌های تشویقی است و آن رسالت عبارت از اثر‏گذاری از مبنای معنویت و در نتیجه ایجاد انگیزه‌‏های معنوی در دانشجویان است.


احمدی گفت: ما در پژوهشکده مطالعات میان فرهنگی پنج گروه فعال داریم و فعالیت‌‏های پژوهشی اعضای هیأت علمی باید در زیر مجموعه یکی از این گروه‏‌ها قرار گیرد مثل گروه مطالعات تمدن و مفاخر ایرانی و یا گروه مطالعات آسیب شناسی و برنامه‏‌ریزی فرهنگی.


دکتر علی شامل رئیس واحد اردبیل نیز با خیر‏مقدم‏ گویی یادآوری کرد: دانشجویان را مثل فرزندان خود تربیت کنیم و در هر جلسه ده دقیقه آخر کلاس را به بیان مباحث تربیتی و فرهنگی اختصاص دهیم که قطعاً مؤثر و مفید خواهد بود.


در ادامه جلسه حجت‌الاسلام شفایی مهر مدیر فرهنگی واحد اردبیل به روند ارتقاء استادان پرداخت و گفت: از زمینه‌‏های سبب ارتقای فرهنگی تألیف کتاب در حوزه تربیتی اجتماعی و نیز ارائه مشاوره‌‏های فرهنگی به دانشجویان و روحیه مسئولیت‏‌پذیری استادان و همچنین استمرار توجه به ارزش‌های دینی و انقلابی محسوب می گردد و در بعد فرهنگی با لحاظ موارد مذکور است که اعضای هیات علمی ارتقا می‌یابند.


این نشست‏‌ها با پرسش‌‏های شرکت‌کنندگان و پاسخ احمدی پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته