دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانش‌بنیان‌ها در مبارزه با کرونا/62؛

پلتفرم ارائه خدمات دورکاری ایجاد شد/ ایجاد فضای مجازی محیط کار با هزینه کم

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به توسعه پلتفرمی برای ارائه خدمات ارتباطی از راه دور شده که روند دورکاری را برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ آسان‌تر می‌کند.
کد خبر : 503136
shutterstock_766131976_72_psd_0l2cBtu1.png

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع کرونا در جهان باعث تحول عظیمی در نحوه کار کردن شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک برای حفظ جان کارمندانشان از گزند کرونا و قطع زنجیره انتقال روند کار را به دورکاری تغییر دادند و سعی کردند با استفاده از  فناوری‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی کار را به پیش ببرند. 


با شیوع کرونا در ایران نیز بسیاری از کسب‌وکارها مجبور به دورکاری شدند. از سوی دیگر برخی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک برای کار نیازی به حضور فیزیکی ندارند، با این حال برای پاسخگویی به مشتریان و ارائه خدمات به ارتباطات تلفنی نیاز دارند. این مشکل را می‌توان از طریق سیستم‌ها یا پلتفرم‌های فضای مجازی کار برطرف کرد.


درواقع یکی از مشکلات در دورکاری نبودِ زیرساخت‌های مناسب برای برخی از مشاغل خاص است، برای مثال دورکاری برای یک منشی کار بسیار دشواری به شمار می‌رود؛ چراکه مشتریان با شماره‌های شرکت تماس می‌گیرند و اگر منشی دورکار باشد، امکان پاسخگویی به تماس‌ها را ندارد؛ بدین ترتیب حجم زیادی از ارتباطات بی‌پاسخ می‌ماند. یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه خدمات ارتباطی موفق به توسعه پلتفرمی شده که می‌تواند فضای کار مجازی را برای انواع کسب‌وکارها مهیا کند.



فضای مجازی کار چیست؟


علی دشتی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، می‌گوید؛ تلفن گویای میزبانی‌شده، سانترال میزبانی‌شده یا منشی مجازی واژه‌هایی هستند که برای توصیف خدمات پلتفرم فضای مجازی کار استفاده می‌شوند. چنین سیستمی تاکنون در کشور وجود نداشته است و نخستین شرکتی هستیم که خدمات منشی مجازی را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهیم.


سایت‌ها و پیج‌های فروش آنلاین، کسب‌وکارها، وکلا، استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای خانگی و... می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند. بعد از ثبت‌نام اینترنتی در سایت این شرکت دانش‌بنیان، یک شماره تلفن ثابت تهران به مشترکان داده می‌شود. همچنین هر مشترک یک پنل دارد که می‌تواند تنظیمات مربوط به تماس مشتریانشان را شخصی‌سازی کنند. بدین ترتیب می‌توان مشخص کرد که وقتی مشتری تماس می‌گیرد، یک آدم حقیقی پاسخگوی تماس باشد یا پیام از پیش‌ضبط‌شده‌ای مشتری را راهنمایی کند و به داخلی مربوطه ارتباط دهد.



مزایای استفاده از فضای مجازی کار


خدمات این شرکت دانش‌بنیان شامل دو سرویس اصلی تلفن گویا و منشی مجازی می‌شود. سرویس تلفن گویا مبتنی بر سیستم اتوماتیک است، سانترال،  فکس، صندوق صوتی و ورودی نامحدود دارد و می‌توان منوهای اطلاعاتی در آن بارگذاری کرد. سرویس منشی مجازی نیز یک اپراتور دورکار است که بر اساس دستورالعملی که مشترک در پنل تعریف می‌کند، به تماس‌های مشتریان پاسخ می‌دهد.


اگر کسب‌وکار نوپا بخواهد یک منشی حقیقی تماس‌های شرکت را جواب دهد، باید ماهانه چند میلیون تومان حقوق بدهد و  مکان ثابت و مشخصی نیز برای این فرد مهیا کند. این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا توان مالی انجام این کار را ندارد. بنابراین استفاده از خدمات فضای مجازی کار بهترین گزینه برای کاهش هزینه‌ها برای کسب‌وکارهای نوپا و خانگی به شمار می‌رود.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ سرویس منشی حقیقی شرکت بسیار منحصربه‌فرد است، افراد با توجه به مهارت‌شان استخدام می‌شوند تا به تماس‌ها پاسخ دهند. همچنین امکان دورکاری برای این افراد نیز وجود دارند و می‌توانند از راه دور پاسخگوی تماس‌های کسب‌وکارها باشند.



استخدام منشی با هزینه پایین


 این شرکت‌ دانش‌بنیان به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه بسیار کمتری یک منشی برای پاسخگویی به تماس‌های تجاری داشته باشند. مشترکان خدمات را با توجه نیازشان خریداری می‌کنند، برای مثال برخی از کسب‌وکارها پنج دقیقه در روز و برخی دیگر 100 دقیقه در ماه سیستم سانترال( صدای از پیش ضبط شده) یا منشی مجازی می‌گیرند. این خدمات پاسخگویی به تعداد بالای تماس تلفنی را ممکن می‌کند، محدودیتی برای ایجاد راه ارتباطی داخل سازمانی ندارد و  اجازه نمی‌دهد تماسی از دست برود.


به گفته دشتی؛ شرکت میزبانی کسب‌وکارها را در پلتفرم خدمات ارتباط برعهده دارد. در حال حاضر نزدیک به  4 هزار شماره تلفن در اختیار 3 هزار مشتری قرار داده شده است. مشتریان این شرکت،کسب‌وکارهای بزرگ و کوچکی هستند که دورکاری می‌کنند و کسب‌وکارهایی که در تهران مستقر نیستند. بخش‌هایی از سازمان‌های دولتی، اتحادیه‌ها، تولیدی‌ها، سایت‌های فروش و افرادی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند نیز از مشتریان خدمات ما هستند.


آسیب کرونا به کسب‌وکارهای کوچک و نوپا


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید؛ بعد از شیوع کرونا در کشور تعداد مشتریان بسیار زیاد شد اما از سوی دیگر ریزش نیز وجود داشت؛ چراکه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک قادر به ادامه فعالیت خود نبودند. با این حال بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌ها که با شیوع کرونا در کشور مجبور به دورکاری شده بودند، استقبال خوبی از خدمات شرکت کردند. این امر باعث شد که تعداد مشتریان ما طی چند ماه‌ اخیر به چهار برابر حالت عادی برسد.


شیوع کرونا مانع از ادامه فعالیت  بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و نوپا شد. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که امکان دورکاری نداشتند به اجبار فعالیت خود را متوقف کردند و متضرر شدند. شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از گزند این آسیب‌ها در امان نبودند. بنابراین از مسئولان و نهادهای مربوطه انتظار می‌رود که حداکثر تلاش خود را کرده تا این کسب‌وکارها دوباره بتوانند روی پای خود بایستند، چراکه اقتصاد به این کسب‌وکارهای کوچک و جامعه به خدمات آنها نیاز دارند.


انتهای پیام/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب