دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مطهری شریف در گفتگوی تفصیلی با آنا:

کمیسیون فضای‌مجازی مجلس می‌تواند مسئولان را دغدغه‌مند کند/ غفلت از رکن مهمی به نام فضای‌مجازی

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اهمیت موضوع فضای مجازی در عصر حاضر گفت: کمیسیون فضای مجازی مجلس می‌تواند مسئولان را دغدغه‌مند کند؛ اما باید در این کمیسیون نمایندگانی از سایر کمیسیون‌ها نیز حضور داشته باشند تا موضوع‌ها به صورت جامع بررسی شوند.
کد خبر : 502625
مطهری 2.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان؛ اینترنت یا فضای مجازی ابعاد مختلفی از زندگی مردم در جهان کنونی را تحت تأثیر خود قرار داده است. مردم ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و همه روزه فعالیت‌های گوناگونی را در فضای مجازی انجام می‌دهند.




بیشتر بخوانید:


لزوم وجود کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس/ باید از فضای مجازی حمایت چندجانبه شود




نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قصد دارند تغییراتی در نگرش مردم و مسئولان نسبت به فضای مجازی ایجاد کرده و بیش از گذشته به سامان‌دهی فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنت سراسری کمک کنند. در همین رابطه با محمدجواد مطهری شریف، کارشناس فضای مجازی گفتگویی انجام داده‌ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:



آنا: به‌تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی را برای تغییر فراکسیون فضای مجازی به کمیسیونی با همین نام آغاز کرده‌اند. شما تأثیر تشکیل این کمیسیون را چگونه می‌بینید؟ اکنون وضعیت فضای مجازی  در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


مطهری شریف: یکی از نکات بسیار مهم در فضای مجازی این است که اول باید بررسی کنیم نگاه درستی به این حوزه می‌شود یا خیر؟ نگاهی که اکنون در کشور به فضای مجازی در سطوح حاکمیتی وجود دارد صرفاً رسانه‌ای و خدمات‌محور است؛ اما باید ابعاد مختلف و بسیار بزرگ‌تری از این فضای با اهمیت را دید. 


متأسفانه اکثر تلاش‌هایی که در گذشته مجلس شورای اسلامی صورت گرفته به این‌گونه بوده که نمایندگان بیشتر فضای مجازی را با نگاه رسانه‌ای بررسی می‌کنند. در حال حاضر عمده موضوع‌های جنجالی در مورد فضای مجازی به شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توئیتر اختصاص یافته است. در حقیقت بیشتر وقت مسئولان به بحث در مورد رسانه‌های فضای مجازی محدود شده است. توجه بیش از اندازه به رسانه‌های فضای مجازی سبب غفلت از موضوعات مهم‌تر در این حوزه شده است.


بُعد سیاسی در فضای مجازی از بُعد اقتصادی قوی‌تر است


احتمالاً یکی از دلایل چنین وضعیتی  این باشد که بُعد سیاسی کشور از بُعد اقتصادی‌ در موضوعات به خصوصی قوی‌تر می‌شود و در واقع منافع سیاسی افراد درگیر یک اپلیکیشن یا برنامه تلفن همراه می‌شود. البته نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی را برای تغییر نگرش نسبت به فضای مجازی آغاز کرده و به نظر می‌رسد می‌خواهند این حوزه را دقیق‌تر و جامع‌تر از گذشته بررسی کنند.


نگاه چندجانبه به موضوعات طرح‌شده در فضای مجازی


گاهی اوقات مشاهده می‌شود که گزارش‌هایی در فضای مجازی انتشار می‌یابد مبنی بر این که یکی از مسئولان چنین حرفی زده یا چنین کاری را انجام داده است یا حتی عکسی خصوصی از او منتشر می‌شود. قاعدتاً نباید چنین اتفاقاتی در محلی که مردم در طول شبانه‌روز به آن مراجعه می‌کنند روی دهد. درواقع اگر موضوعی مطرح می‌شود باید ابعاد مختلف آن را بررسی کرد.



آنا: آیا فضای مجازی می‌تواند منجر به رونق تولید ملی شود؟


مطهری شریف: اجازه بدهید برای فهم بهتر موضوع سوالی را مطرح و پس از آن مثالی بزنم در مسئله رونق تولید، فضای مجازی چه نقشی دارد؟ اصلاً نقش دارد یا ندارد؟ به نظر بنده نقش فضای مجازی در این مسئله بسیار پررنگ است. آیا موضوعی مثل اینترنت اشیاء جزء بحث‌های  مورد بررسی در فضای مجازی هست یا خیر؟ ابتدا باید پاسخ‌های مناسبی برای این سؤال‌ها پیدا کنیم.


شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ارکان اقتصاد دیجیتال


فعالیت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلفی در کشور وجود دارد که مبتنی بر نوآوری و دانش هستند. در این کسب‌وکارها چهار یا پنج سال یک نفر یا یک گروه زحمت کشید‌ه‌اند و فعالیت خود را گسترش داده‌اند. قطعاً چنین مشاغلی نیز از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند و به نوعی یکی از ارکان فعالیت‌های اقتصادی آنلاین در کشور هستند. 


در موضوعات جهش و رونق تولید می‌توانیم از فضای مجازی استفاده کنیم. به عنوان مثال اینکه تنها به کشاورزان بگوییم کشت محصول را به صورت علمی و دانش‌بنیان انجام بدهند کافی نیست. آیا برای تحقق هدف کشاورزی علمی دانش لازم به کشاورز انتقال داده شده است؟ در بسیاری از موارد پاسخ منفی است. معمولاً دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی تنها دستگاهی الکترونیکی در مزرعه نصب  و تمام سیستم آبیاری و کوددهی را تنظیم می‌کنند. مهندسان باید در کنار نصب چنین دستگاه‌هایی دانش استفاده صحیح از آن را به کشاورزان یاد بدهند.


لزوم توجه به ظرفیت‌های واقعی فضای مجازی


البته اینکه چقدر چنین سیستم‌هایی مورد توجه مسئولان است خود جای صحبت دارد. چنین سیستمی در ایران وجود دارد. حتی در این زمینه جوانان شایسته ایرانی اختراعات خود را در کشور آمریکا ثبت کرده‌اند. همه این موارد را می‌توان در فضای مجازی معرفی کرد. باید به این موضوعات اهتمام بیشتری ورزیده شود و به جای حاشیه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های واقعی فضای مجازی باشیم.


اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد کمیسیونی تشکیل دهد که دوباره ابعادی محدود از فضای مجازی را بررسی کند، الزامی به این اقدام نیست و همان فراکسیون نیز قادر به تحلیل مسائل موجود هست. باید نمایندگان مردم کل فضای مجازی و کل جریان این خدمات الکترونیک را ببیند. این را بررسی کنند که  فضای مجازی می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری در ابعاد مختلف تولید شود؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد تأثیر آن در کوتاه مدت قابل مشاهده خواهد بود.



آنا: کمیسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی چگونه می‌تواند تأثیرات مثبت در وضعیت جامعه ایجاد کند؟


مطهری شریف: در کمیسیون فضای مجازی مجلس باید نمایندگانی از سایر کمیسیون‌ها حضور داشته باشند یعنی از کمیسیون صنایع نماینده‌ای باشد از کمیسیون کشاورزی باشد و موضوعات مختلف به صورت چندرشته‌ای بررسی شوند. مقام معظم رهبری سال‌ها پیش در دیداری با خبرگان فرمودند: «اقتصاد دانش‌بنیان، سرمایه‌اش اندک داد ولی بهره‌وری و برداشتش بالا است و سود بالایی دارد.»


در جای دیگری نیز حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: «اقتصاد دانش‌بنیان پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است.» اقتصاد دانش‌بنیان امروز با توجه به تحولاتی که در دنیا شاهد آن هستیم همان کسب‌وکارها و فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در حال فعالیت در بستر فضای مجازی است. این مشاغل می‌توانند تحول‌های بزرگی را ایجاد کنند.



آنا: فضای مجازی چه کمکی به توسعه و نجات کسب‌وکارهای سنتی می‌کند؟


مطهری شریف: پس اگر از بُعد صرفاً خدماتی خارج شویم و مقداری دیدمان را وسیع‌تر کنیم درک خواهیم کرد که تشکیل کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس اهمیت زیادی دارد. چند سال پیش کارخانه‌ای به نام «ارج» به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد. کارخانه ارج را فضای مجازی می‌توانست نجات دهد. فناوری‌های نوین می‌توانست جایگزین تجهیزات قدیمی شود. اگر قطعات الکترونیکی جدید روی دستگاهی مانند ماشین لباسشویی قرار می‌گرفت ضمن اینکه این دستگاه به اینترنت وصل می‌شد از  پروتکل‌های اینترنت اشیاء نیز تبعیت می‌کرد.


در این صورت ارزش افزوده محصولات نیز بالاتر می‌رفت. این کارها را امروز مهندسان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان، انجام می‌دهند. بحث بعدی حوزه فضای مجازی این است که برای رفع نیازهای این کسب‌و‌کارهایی که در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند یا قصد دارند کار خود را آغاز کنند چه کنیم؟ باید درک کنیم که این کسب‌وکارها می‌توانند نیازهای اساسی کشور را برطرف کنند.


نقش کمیسیون فضای مجازی مجلس در رفع مشکلات جوانان


کمیسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی باید تصمیم‌هایی را اتخاذ کند که این فضا تبدیل به الگو شود و دغدغه مردم و مسئولان این باشد که چگونه مشکلات جوانان را برطرف کنند. مجلس می‌تواند با همکاری نهادی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات ویژه‌ای را برای کسب‌وکارهای مختلف در نظر بگیرند. ذکر نکته نیز ضروری است که رسانه‌ها باید برای استفاده درست از فضای مجازی در مسائل اقتصادی فرهنگ‌سازی کنند.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب