شاخصهای استاندارد در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد/ پیشرفت انجمنهای علمی در گرو جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
در این گفتگو میزبان دیبا پاکنژاد، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی (مدیریت و برنامهریزی آموزشی) دانشگاه گیلان هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
آنا: دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
پاکنژاد: دانشگاه همانند یک سیستم است که از اجزای مختلفی شامل روسا، اساتید، کارمندان و دانشجویان تشکیل شده است و اگر ارتباط و همفکری میان این اجزا به خوبی و درستی تعریف شود موجب پیشرفت و توسعه سطح علمی کشور میشود.
مبدا و نقطه شروع هر تحولی در جامعه، از دانشگاههاست و این مراکز آموزشی باید برای تولید علم تعامل درستی با نظامهای حاکم بر جامعه مثل نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند تا تولید علم در راستای نیازهای جامعه باشد.
دانشجویان در انجمنهای علمی راههای غلبه بر مشکلات و بحرانها را میآموزند
آنا: نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
پاکنژاد: برای گسترش علم و پرسشهایی که منجر به پاسخ و پیشرفتهای علمی میشود، تجمعها و ارتباطات علمی ضروری است. یک فرد نخبه بدون کار گروهی نمیتواند مفید و اثرگذار واقع شود. در کشورهای پیشرفته انجمنهای علمی یک نوع سازمان و نهاد مستقل و رسمی شناخته شده است که به صورت جدی روی آنها سرمایهگذاری میشود، چراکه یکی از مهمترین کانونهای علمی و تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیتهای علمی محسوب میشوند.
انجمنهای علمی بستر مناسبی برای رشد علمی دانشجویان و آشنایی آنان با زوایای حرفهای و کاربردی رشته برای یادگیری مباحث نظری و تئوری است. در این تشکلها دانشجویان فرصت دارند عمل را در کنار علم به کار بگیرند و آنچه آموختهاند را تمرین کنند و آماده حضور در جامعه شوند. دانشجویانی که در انجمنها فعالیت میکنند راههای غلبه بر مشکلات و بحرانها را میآموزند، صبر و انتقادپذیری را تمرین میکنند، با شیوههای رهبری و مدیریت یک گروه آشنا میشوند تا موفقیت کسب کنند.
شاخصهای استانداردی در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
پاکنژاد: در سالهای اخیر شاهد اقدامات امیدبخشی مانند برگزاری جشنواره حرکت در سطح کلان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم، البته پیرامون جشنواره هم میتوان اشاره کرد که معیار و شاخصهای استانداردی که با ماهیت هر رشته برای ارزیابی و بررسی فعالیت یکساله انجمن علمی متناسب باشد به خصوص در رشتههای علوم انسانی وجود ندارد.
چون این معیارها بیشتر مربوط به فعالیتهای پژوهشی، ابداع و اختراعات یا ساخت ابزار و… است که در برخی رشتهها در مقطع کارشناسی شاید امکانپذیر نباشد. اما بهطور کلی این اقدامات وزارت علوم جای حمایت و پیشرفت بیشتری دارد، در حال حاضر هنوز به اهداف اصلی انجمنهای علمی نرسیدیم و در مسیر تحقق اهداف انجمنها، جایگاه وزارت علوم بیش از همه مهم و تاثیرگذار است.
عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیند کار انجمنهای علمی از چالشهای انجمنهاست
آنا: چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
پاکنژاد: عدم ارتباط و همکاریهای همسوی اساتید با انجمنهای علمی و نبود بودجه و اعتبارات کافی برای انجمنها مسئله جدیدی نیست و همواره با ما بوده و عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیند کار انجمن از جمله چالشهای انجمنهای علمی است. همچنین بیعلاقگی، نداشتن آگاهیهای درست دانشجویان و عدم حمایتهای معنوی از انجمنها بیش از هر چیز به ضرر انجمنها تمام میشود.
جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه میتواند موجب پیشرفت انجمن علمی شود
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
پاکنژاد: انجمنهای علمی باید در دانشگاهها به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی مستقل باشند تا مشکلات و مسائل مختلف آنها دیده شود. مسئله دیگر، وجود رابطه بین انجمنها و نهادهای علمی و فرهنگی غیر دانشگاهی و حضور بدنه دانشجویی در این عرصه است. جذب و پرورش دانشجویان فعال، با انگیزه، خلاق و نخبه علمی میتواند موجب پیشرفت انجمن علمی شود.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
پاکنژاد: در سال اولی که وارد دانشگاه شدم، انجمن علمی رشته ما تازه تاسیس بود و از طریق دوستانم که از اعضای انجمن بودند و راهنمایی یکی از اساتید، علاقهمند به فعالیتهای علمی و فرهنگی شدم و در انجمن علمی حضور یافتم.
اقدامات انجمن علمی مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه گیلان
آنا: درباره انجمن علمی علوم تربیتی (مدیریت و برنامهریزی آموزشی) دانشگاه گیلان توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری این انجمن تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
پاکنژاد: انجمن علوم تربیتی (مدیریت و برنامهریزی آموزشی) در سال ٩۶ تاسیس شد و از جمله فعالیتهای این انجمن برگزاری همایش جلوههای انسان دانشگاهی با حضور محمدرضا نیستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و معاون مرکز نظارت و ارزیابی تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری کارگاههای آموزشی بازی درمانی کودک، پروپوزالنویسی، مقاله نویسی و…، نشست و گفتگو در خصوص نقد نظام آموزش و پرورش، جشنهای مختلف و همچنین بزرگداشت مقام معلم در ایام کرونا بهصورت مجازی، انتشار مطالب علمی و… است.
* گفتگو از علیرضا محمدی
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/