چگونه فناوری موجب تحول بیمه درمانی خواهد شد؟/ تغییر فضای کاربری بر پایه بلاکچین
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سازمان تأمین اجتماعی ایران بهعنوان بیمهگری عمومی و غیردولتی در کنار خدمات و تعهدات گوناگونی که در زمینههایی همچون پرداخت مستمری، مقرری، غرامت و کمکهزینه ارائه میدهد، بیش از هر چیزی بهعنوان یک سرویسدهندهٔ خدمات درمانی بهحساب میآید و بهعنوان بزرگترین سازمان بیمهٔ درمانی غیردولتی در کشور محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی نظامهای آموزشی را متحول میکند/ اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در فرآیندهای آموزشی
فناوریهای نوین بهطور فزایندهای بر زندگی انسانها تأثیر میگذارند و تاکنون شاهد آثار آن در زمینههای مختلفی بودهایم. برای مثال حوزهٔ بانکداری را تصور کنید. فناوری مدتها است که به بانکداری رسیده است و ما اکنون میتوانیم از موهبتهای فراوان اجرای آنلاین عملیات بانکی خود بهره ببریم. یکی از زمینههایی که به نظر میرسد پتانسیل بیشتری درزمینهٔ اتخاذ فناوری دارد صنعت بیمه است.
در حال حاضر، شرکتهای بیمه درمانی بهطور بالقوه قادر هستند تا به سطوح تازهای از رضایت مشتری دست پیدا کنند. این صنعت با ترکیب دانش و تخصص مناسب، توانایی ارائهٔ سرویس و خدمات سفارشی (مشتری محور) را دارد. نوآوریها در حوزه بیمه درمانی میتواند به مقابله با چالشهای جدید جهانی کمک کند. در آینده انتخاب برنامه درمانی اختصاصی برای افراد ضروری است و با توجه به فناوریهای جدید، میتوان گزینههای موجود را با انعطافپذیری و تنوع بیشتری عرضه کرد. آیندهٔ این حوزه بازی دو سر برد به نظر میرسد و مصرفکنندگان و سازمانهای بیمهگر هر دو سود خواهند برد.
کاهش هزینهها و افزایش سرویسدهی در صنعت بیمه با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند
فناوری شاید قبل از هر چیز سرعت امور را بالا میبرد و اتخاذ سیاستهای مبتنی بر فناوری شاید حتی باعث شود با جلو افتادن فرد بیمهشده در زمینههایی همچون پرداخت هزینه دارو، خرید خون و سایر کاربردهایی که به طریقی با برنامههای بیمه ادغام شدهاند، حمایت از بیمار را بهصورت بلادرنگ ممکن سازد. اتخاذ فناوریهای اتوماسیون نیز میتواند به درک نیازها و تطبیق سیاستهای بهداشتی و درمانی مشتریان کمک کند که هم کار بیماران را سادهتر میکند و هم باعث کاهش هزینهها و افزایش سرویسدهی شرکت بیمه میشود. در ادامه به چهار راهکاری که میتواند فناوری بیمه درمانی را متحول کند میپردازیم. لازم به ذکر است در سطح بینالمللی به تلفیق فناوری در حوزهٔ بیمه insuretech گفته میشود.
رسانههای اجتماعی: رسانههای اجتماعی مدتها است که وجود دارند و شرکتهای بیمه میتوانند از آن برای بهکارگیری راههای عملیتری در حوزهٔ رصد و شناسایی وضعیت افراد و موجهای مختلف بیماریها استفاده کنند. یکی از قابلیتها یا خصوصیات رسانههای اجتماعی اشتراکگذاری وضعیت افراد است. از طریق رسانههای اجتماعی میتوان به اطلاعاتی در مورد شیوه زندگی افراد یا بخش قابلتوجهی از مردم دسترسی پیدا کرد. رسانههای اجتماعی همچنین بستری عالی برای آموزش مشتری و جذب مشتری است. ضمناً راهی را فراهم میآورد که در آن به سؤالات و شکایات آنها میتوان در کوتاهترین زمان رسیدگی کرد. اینگونه ابتکارات ساده به برند سازمان بیمه را معتبر میکند.
هوش مصنوعی: عبارتی پرسروصدا که این روزها بیش از هر زمان دیگری در مورد آن میشنویم، در حوزهٔ بیمه درمانی نیز میتواند راهگشا باشد. ازجمله ابتداییترین مصارف هوش مصنوعی در حوزه بیمه، استفاده از روباتهای مخصوص چت است. این گپهای چت درواقع برنامههایی مبتنی بر کامپیوتر هستند که به سؤالات مشتریان در پلتفرمهای دائمی و 24 ساعته پاسخ میدهند. این روش به بیمهگر کمک میکند تا در هزینهها صرفهجویی کنند و همچنین منجر به ایجاد راهبردهای شغلی تازهای میشود. هوش مصنوعی در بیمه درمانی در حال ایجاد کاربردهای دیگری نیز است. برای نمونه یکی از مصارف بالقوهٔ آتی از هوش مصنوعی در حوزهٔ "پردازش ادعاها" و بررسی مدارکی است گاهی از سوی کلاهبرداران ارائه میشود. بدین طریق میتوان به پردازش سریعتر مطالبات بر اساس لیست تعیین شده و ضوابط مقررشده کمک کرد. این مسئله نهتنها مداخله انسان را کاهش میدهد بلکه موجب کاهش زمان و تأخیر نیز خواهد شد.
فناوریهای پوشیدنی: فناوریهای پوشیدنی راهکاری هوشمندانه برای کاهش حق بیمه در سیاستهای بیمهگذار است. بیمهشدگان میتوانند دادههای سلامتی واقعی خود را از وسایلی مانند ردیابهای فعالیت و ساعتهای هوشمند دریافت کنند. برای مثال Apple Watch و سایر وسایل هوشمند پوشیدنی به صورتی طراحیشدهاند که معمولاً زندگی ما را آسانتر کرده و بر وضعیت سلامت ما نظارت میکنند تا سبک زندگی بهتری داشته باشیم.
ردیابی آسان فعالیتهای بدنی با فناوریهای پوشیدنی
کیفیت دادههای بهداشتی جمعآوریشده توسط این فناوریهای پوشیدنی بسیار مفید است؛ زیرا با استفاده از این دادهها میتوان فعالیتهای بدنی افراد را ردیابی کرد و این موضوع به بیمهگر کمک میکند تا سرویسهای بیمهای را شخصیسازی کند. اگر فردی که متقاضی طرحهای مختلف بیمه درمانی است به اهداف پزشکی و سلامت مشخصی دست پیدا کند و بداند که دقیقاً چه طرحهایی مناسب اوست بهطور بدیهی از مزیت کاهش حق بیمه برخوردار خواهد شد و تنها طرحهای متناسب با خود را خریداری خواهد کرد. همچنین محصولات ترویج فناوری مانند وسایل پوشیدنی، به مشتری کمک میکند تا تناسباندام خود را حفظ کنند و با ردیابی فعالیتهای بدنی خود کمتر گرفتار بیماریها شوند.
Blockchain: وقتی صحبت از blockchain میشود، اولین چیزی که به ذهن خطور میکند بیت کوین است، اما این مفهوم در زمینههای مختلفی ازجمله بیمه درمانی کاربرد دارد. این فناوری پتانسیل ارائه چندین ویژگی مثبت را در حوزه بیمههای درمانی عرضه میکند. برای مثال با blockchain میتوان به بیمارستانها و پزشکان کمک کرد تا بهسرعت، با خیال راحت و بهطور جامع به دادههای بیماران دسترسی داشته باشند، بنابراین از نیاز به آزمایشهای اضافی پزشکی و تلف شدن وقت در تشخیص جلوگیری به عمل میآید. بیماران نسبت به دادههای خود دارای حقوق اختصاصی هستند و کسی اجازه ندارد بدون خواست خودشان به آنها دسترسی داشته باشد و البته و میتوانند در صورت لزوم و بدون کمک هیچ نهاد خارجی، به آن دسترسی پیدا کنند.
دادههایی که در دفتر توزیعشده (Distributed Ledger) به اشتراک گذاشته میشوند، در هر زمان توسط سرویسدهندگان مختلف بیمه درمانی قابلدستیابی خواهند بود. با اتخاذ این سیاست از دست دادن دادهها و گمشدن اسناد و مدارک تقریباً به صفر خواهد رسید و این امر به کاهش هزینههای شرکتهای بیمه درمانی کمک میکند. شایانذکر است که دفتر کل توزیعشده، مجموعهای از دادههای دیجیتال تکراریِ به اشتراکگذاشته شده است که به هم همبستگی دارند و ازلحاظ جغرافیایی درجاهای مختلف توزیع شدهاند. بهعبارتدیگر هیچ مدیریت متمرکزی برای ذخیرهسازی دادهها وجود ندارد. روش Blockchain به رسیدگی مطالبات بهصورت بلادرنگ کمک میکند و درنتیجه بیمار کمتر درگیر امور بروکراتیک میشود.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/