دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سبحانی‌فر:

لزوم وجود کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس/ باید از فضای مجازی حمایت چندجانبه شود

رئیس کمیته ارتباطات دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در کمیسیون تخصصی فضای مجازی می‌توانند قوانین و مقررات در زمینه‌های حریم خصوصی و امنیت کاربران مورد بازنگری قرار دهند.
کد خبر : 501201
سبحانی 1.jpg

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته ارتباطات دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد؛ در حال حاضر فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است. می‌توان گفت فضای مجازی پیشران یا زیرساخت سایر بخش‌ها در کشور است.


وی افزود: امروزه به فضای مجازی نباید صرفاً به این عنوان فضایی که اطلاعات در آن مبادله می‌شود نگاه کرد.  اکثر کارخانه‌ها و اکثر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با کسب‌وکارها اینترنتی بر بستر فضای مجازی انجام می‌شود. از همین رو فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به همان نسبتی که در بخش‌های مختلف تأثیرگذار و مؤثر است، توجه بیشتری به آن شود.


رئیس کمیته ارتباطات دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فضای مجازی باید در حوزه‌های اعتباری، حمایتی، امنیتی و سایر بخش‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد. مجلس شورای اسلامی در گذشته مصوبه‌ای در مورد درآمدهای متعلق به  توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را به بحث گذاشته بود. امروز ضرورت دارد که قوانین و مقررات در زمینه‌های حریم خصوصی و امنیت کاربران در کمیسیونی تخصصی مانند کمیسیون فضای مجازی مورد بازنگری قرار گیرد.


سبحانی‌فر عنوان کرد: در دوره قبلی مجلس پیشنهادی برای  کمیسیون مربوط به حوزه ارتباطات، IT و فناوری اطلاعات مطرح شد اما متاسفانه مسیر نشد. باید کمیسیونی تخصصی برای فضای مجازی در مجلس ایجاد شود یا کمیته ارتباطات در کمیسیون صنایع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وجود فراکسیون فضای مجازی از بُعد حمایتی خوب است ولی از بُعد اینکه نمایندگان بخواهند قوانین و مقررات وضع کنند آن قدر که انتظار می‌رود موثر نیست. بنابراین نیاز است که کمیسیون تخصصی برای فضای مجازی ایجاد شود و توجه بیشتری به مباحث مرتبط با این حوزه صورت گیرد. وجود کمیسیون تخصصی فضای مجازی توجه نهادهای مختلف به این حوزه با اهمیت را افزایش می‌دهد.


وی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس و مدیران مسئول در حوزه فضای مجازی منافع ملی را در نظر بگیرند، تقابلی برای سامان‌دهی به این حوزه وجود نخواهد داشت. ولی اگر هدف بر حفظ منافع ملی و توجه بر منافع مردم نباشد، مشکلات حل نخواهد شد.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته