دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1399 - 12:18
آنا گزارش می‌دهد؛

رفتار گزینشی وزارت علوم در قبال رسانه‌ها/ وقتی منتقدان از نشست‌های آنلاین هم حذف می‌شوند!

ارتباط با رسانه‌ها از سوی وزارت علوم طی یک سال گذشته، روندی غیر از رویکرد آقای وزیر را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد تنها رسانه‌هایی به نشست‌های خبری و برنامه‌های وزارت علوم دعوت می‌شوند که رابطه مراد و مریدی را پاس داشته و معمولاً زبان به نقد وزارتخانه باز نمی‌کنند!
کد خبر : 500985
636702012386361804_B_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وزارت علوم به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد آموزش عالی کشور که متولی جامعه علمی، نخبگانی و دانشگاهی است باید ارتباط با رسانه و مخاطب را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف خود تعریف و در دستور کار قرار دهد.


همانطور که منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حکم مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه به این مهم اشاره کرده و آورده: «امید است با اتکال به خداوند متعال و با توجه به نقش و اهمیت جایگاه خطیر روابط عمومی در دنیای ارتباطات، اطلاع رسانی، ارتباط مستمر با مردم و مسئولین و رسانه‌ها در راستای پاسخگویی به مردم و نقش مهم و بی بدیلی که آن اداره کل در پیشبرد و اجرای راهبردها و برنامه های تبلیغاتی دولت محترم تدبیر و امید برعهده دارد، با همکاری و هماهنگی با کلیه معاونان و مدیران و همکاران وزارتخانه در اطلاع‌رسانی بموقع فعالیت‌های انجام شده توسط دانشگاهیان به‌ویژه در حوزه توسعه علمی کشور و امور فرهنگی موفق و موید باشید.»


اما نگاهی گذرا به ارتباط با رسانه‌ها از سوی وزارت علوم طی یک سال گذشته، روندی غیر از رویکرد آقای وزیر را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد تنها رسانه‌هایی به نشست‌های خبری و برنامه‌های وزارت علوم دعوت می‌شوند که رابطه مراد و مریدی را پاس داشته و معمولاً زبان به نقد وزارتخانه باز نمی‌کنند!


البته طی ماه‌های اخیر، کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بهانه خوبی را برای دعوت گزینشی از رسانه‌ها فراهم آورده اما سؤال اینجاست که در همین روزهای کرونایی سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها چگونه با رسانه‌ها ارتباط می‌گیرند؟


در دعوت‌نامه‌های برنامه‌های وزارت علوم اسامی تمامی خبرگزاری‌ها درج می‌شود؛ اما این دعوت‌نامه‌ها تنها به برخی از رسانه‌ها ارسال می‌شود. به طور مثال در نشست خبری مجازی معاون آموزشی وزیر علوم، نام خبرگزاری ایکنا در دعوتنامه این نشست خبری آمده بود؛ اما هنگام ورود و پیگیری خبرنگار برای حضور در این برنامه به او گفته شد نام شما در لیست دعوت‌شدگان نیست!
همچنین در آیین تجلیل از قهرمانان، مدال‌آوران و دست‌اندرکاران رویدادهای بین‌المللی ورزش دانشجویان در سال ۹۸ که شنبه ۱۴ تیرماه سال جاری برگزار شد، تنها ۲ خبرگزاری ایسنا و باشگاه خبرنگاران دعوت شده بودند و یا در نشست خیرین آموزش عالی خبرگزاری‌های آنا ایلنا، ایکنا، ایسکا، دانشجو و... نیز دعوت نشده بودند. همچنین در نشست وزیر علوم با روسای دانشگاه‌ها نیز خبرگزاری آنا و برخی خبرگزاری‌های دیگر نیز دعوت نشدند. البته ‏ مصادیق دعوت‌های گزینشی وزارت علوم طی یک سال اخیر بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.


دعوت دوره‌ای و نه گزینشی، از رسانه‌ها در نشست‌های خبری با حفظ پروتکل‌های اجتماعی یا برگزاری آنلاین جلسات با حضور اهالی رسانه از جمله اقداماتی است که در حادترین روزهای بحرانی کشور در دستور کار بسیاری از دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت. به عبارت دیگر بودند سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که در سخت‌ترین شرایط نیز ارتباط خود را با اهالی رسانه محدود نکردند و اتفاقاً این ارتباط در شرایط حساس جامعه که جو عمومی ملتهب شده و نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام دارد، تقویت نیز شد.


این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که دانشجویان یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی بودند که به واسطه کرونا متضرر شده و طی 5 ماه گذشته به صورت ویژه پیگیر اخبار و رویدادهای دانشگاه، آزمون‌ها و سایر اخبار مرتبط بودند اما این عدم اطلاع رسانی کافی و گزینشی، قبل از آسیب به بدنه وزارت علوم، به اعتماد عمومی قشر دانشجو ضربه وارد می‌کند.


دانشجویی که چند روز مانده به برگزاری امتحانات پایان ترمش هنوز نمی‌داند این آزمون آنلاین برگزار می‌شود یا حضوری؛ اصلاً برگزاری می‌شود یا نه، نگاهش به رسانه‌هاست و پیگیر اخبار بموقع؛ و زمانی که وزارت علوم این اخبار را از روند صحیح در اختیار رسانه‌ها قرار ندهد، دانشجو را دچار آسیب و سردرگمی و بلاتکلیفی می‌کند.


امید است در روزهایی که قشر دانشجو مانند همه اقشار جامعه با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، وزارت علوم هم با اقدامات جهادی پای کار بیاید و مسیر پیش روی دانشجویان را با اخبار امیدبخش و آگاهانه روشن نماید. باید پذیرفت که انصافا مدیران وزارت علوم نیز مانند جهادگران عرصه سلامت در روزهای کرونایی شرایط خاصی را تجربه می‌کنند و نباید منکر زحمات آنان بود؛ اما از سوی دیگر نیز نباید فراموش کرد که روابط عمومی آینه تمام نمای اقدامات یک سازمان است. وزارت علوم باید بداند اگر زحماتش از طریق روابط عمومی منعکس نشود یا با گزینش رسانه‌ها، سمت و سوی خاصی به اخبار داده شود، قطعاً اعتماد قشر دانشجو را از دست خواهد داد. اعتمادی که اصلی‌ترین سرمایه مدیران این نهاد دولتی به حساب می‌آید.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
۰
ادمین جان مادرت بگو کنکور چی شد؟؟
هلدینگ شایسته