دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 08:40
آنا بررسی می‌کند؛

آخرین خورشیدگرفتگی قرن 14+جزئیات

خورشید گرفتگی یکشنبه یکم تیرماه 1399، حدود ساعت ۹ صبح شروع شده و حدود ساعت ۱۰ الی ۱۰:۲۰ در بیشتر نقاط کشور به اوج خود می‌رسد.
کد خبر : 496808
AnnularEclipse-Pinski-1522.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین روز از تابستان سال 1399، آسمان ایران شاهد آخرین خورشیدگرفتگی قرن 14 است. این خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی بوده و به‌صورت جزئی در مناطقی از جنوب آسیا، شمال آفریقا و بخش‌هایی از اروپا و استرالیا قابل‌مشاهده است.


طبق گفته مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این خورشیدگرفتگی حدود ساعت ۹ صبح روز یکشنبه یکم تیرماه 1399 شروع شده و حدود ساعت ۱۰ الی ۱۰:۲۰ در بیشتر نقاط ایران به اوج خود می‎رسد. این کسوف از ساعت ۱۱:۳۰ به‌مرور به‌پایان می‎رسد.


اگرچه این خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح قابل روئیت است، ولی برای رصد نیاز به ابزارهای محافظتی چشم وجود دارد؛ زیرا نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است.


درصد خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف ایران


در نقشه زیر درصد خورشیدگرفتگی در استان‌های مختلف ایران را مشاهده می‌کنید. طبق اطلاعات موجود استان‌های سمت جنوب شرقی کشور بهتر می‌توانند شاهد رصد خورشیدگرفتگی یکم تیرماه باشند.



همچنین در جدول زیر می‌توانید جزئیات این خورشیدگرفتگی برای هر استان کشور را ملاحظه کنید.



خورشیدگرفتگی یا کسوف هنگامی اتفاق میفتد که سایه ماه روی بخشی از زمین بیفتد و بنابراین در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از خورشید یا تمامی آن را از دید ناظران کره زمین بپوشاند.


چرا هرگاه ماه از ميان کره زمين و خورشيد عبور می‌کند، خورشیدگرفتگی اتفاق نمی‌افتد؟
دليل اين موضوع اين است كه مدار ماه و کره زمين باهم زاويه دارد و در بیشتر حالات، ماه از قسمت بالا يا پايين قرص خورشيد عبور می‌کند. مدار زمين و ماه در دو نقطه به هم بر خورد می‌كنند كه به آن گره‌های مداری گفته می‌شود. بنابراین قرص ماه هرگاه در اين گره با کره زمين و خورشيد در يك خط قرار بگيرد، خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد.


خورشیدگرفتگی حلقه‌ای



درمجموع ۴ نوع خورشیدگرفتگی کلی، جزئی، حلقه‌ای و مرکب داریم که پدیده یکم تیرماه از نوع حلقه‌ای است.


فاصله خورشيد تا کره زمين و کره ماه ثابت نبوده و اين فاصله‌ها اندكی تغيير می‌كنند. وقتی کره زمين از حالت عادی خورشيد نزدیک‌تر و از ماه دورتر است، اندازه ظاهری ماه کوچک‌تر از اندازه ظاهری خورشيد می‌شود. اگر در اين هنگام گرفتگی رخ دهد، ماه نمی‌تواند قرص خورشيد را به‌طور كامل بپوشاند. درنتیجه حلقه درخشانی از نور خورشيد اطراف ماه را فرامی‌گیرد که به اين حالت کسوف حلقه‌ای گفته می‌شود.


گفتنی است به دنبال این پدیده خواندن نماز آیات برای مسلمانان واجب است.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته