دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 00:03
دانش‌بنیان‌ها در مبارزه با کرونا/43؛

ساخت دقیق‌ترین کیت تشخیص کرونا در 7 روز/ شناسایی کووید-19 در کمتر از یک ساعت

دانشمندان ایرانی تنها طی هفت روز موفق به ساخت نوعی کیت تشخیص کرونا شده‌اند که می‌تواند با دقت 10 برابر کیت‌های تشخیص کرونای وارداتی و در کمتر از یک ساعت ویروس را در بدن فرد شناسایی کند.
کد خبر : 496759
637202449886158683_lg.jpeg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،    تاکنون 8 میلیون و 765 هزار و 368 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌ که از این میان 4 میلیون و ۶۲۷ هزار و ۸۴۴ بهبود یافته‌ و  ۴۶۲ هزار و ۶۸۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دوره نهفتگی بیماری ناشی از ویروس کرونا 14 روز است و در بیشتر موارد نشانه‌های اولیه خفیفی دارد. بنابراین یکی از راه‌های موثر برای درمان این بیماری تشخیص آن در مراحل اولیه است.


کیت تشخیص کرونا چیست؟


یکی از راه‌های موثر در تشخیص کرونا استفاده از کیت‌های تشخیص است. به طور کلی در جهان سه نوع کیت‌ تشخیص وجود دارد که شامل رپید تست، سرولوژی و  تشخیص مولکولی می‌شود. تشخیص رپید تست و سرولوژی از طریق اندازه‌گیری ایمنوگلوبین M و G صورت می‌گیرد. ایمنوگلوبین گروهی از مولکول‌های زیستی فعال در سیستم ایمنی است که به طور اختصاصی در مقابل آنتی‌ژن‌ها ترشح می‌شوند. هر دلیلی می‌تواند باعث افزایش ایمنوگلوبین G  و درنهایت ایمنوگلوبین G شود.


زمانی که عوامل بیماری‌زا وارد بدن فرد می‌شوند، شمار ایمنوگلوبین G افزایش پیدا می‌کند،  این امر پس از 10 روز باعث افزایش ایمنوگلوبین M می‌شود.  با این حال افرادی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، به مرحله افزایش ایمنوگلوبین M نمی‌رسند و جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین از نظر علم پزشکی، نتیجه کیت سرولوژی و رپید تست ارزشی در مبحث کرونا ندارد.


کیت تشخیص


تشخیص کرونا در یک ساعت


حال یک شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از روش تشخیص مولکولی موفق به ساخت نوعی کیت تشخیص کرونا شده است که می‌تواند در 55 دقیقه وجود ویروس در بدن فرد را مشخص کند. این شرکت فعالیت خود را از سال 1387 و در حوزه تشخیص زودهنگام و درمان سرطان با روش‌های نوین آغاز کرد. بعد از شیوع کرونا در کشور این شرکت تمامی فعالیت‌های خود را کنار گذاشت و روی ساخت کیت تشخیص دقیق متمرکز شد. این کیت تشخیص طی هفت روز طراحی و ساخته شده است.


امیرعباس اسماعیل‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این کیت تشخیص کرونا، می‌گوید؛ دو نوع کیت تشخیص مولکولی وجود دارد: بلادرنگ و LAMP. کیت تشخیص کرونای کووید-19 که شرکت ما توسعه داده، از نمونه بلادرنگ بوده و با کمترین میزان ویروس در بزاق فرد قادر به تشخیص کروناست. فرمولاسیونی که برای ساخت این کیت تشخیص به کار رفته، دلیل سرعت بالای آن در تشخیص است. 


کیت تشخیص


ویژگی‌های کیت مولکولی تشخیص کرونا چیست؟


برخلاف کیت‌های سرولوژی و رپید تست که التهاب ناشی از ویروس مشخص می‌شود، در کیت مولکولی خود ویروس تشخیص داده می‌شود. این کیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اداره تجهیزات پزشکی و  انستیتوی پاستور تأییدیه و مجوز گرفته است. قیمت این کیت تشخیص بسیار پایین بوده و یک سوم نمونه‌های خارجی است. دقت تشخیص این کیت 2.5 تا 10 برابر بیشتر از کیت‌های وارداتی است و کمتر از یک درصد خطا دارد.


به گفته اسماعیل‌زاده؛ این کیت تشخیص نه‌تنها قیمت بسیار پایینی دارد، بلکه می‌تواند  در کمترین زمان دقیق‌ترین جواب را بدهد. از سازمان‌های داخلی و کشورهای خارجی نیز سفارش خرید داشته‌ایم،  بستر برای تولید انبوه به طور کامل آماده است و تنها منتظر مجوز آن هستیم.


نحوه استفاده از این کیت تشخیص آسان‌ بوده و حتی در آزمایشگاه‌های غیرتخصصی نیز قابل‌انجام است. نمونه‌ای از بزاق فرد داخل کیت تشخیص قرار می‌گیرد و پس از یک ساعت گرمادهی، با تغییر رنگ کیت می‌توان دریافت که وی مبتلا به کروناست یا خیر.


کیت تشخیص


با دانش‌بنیان‌ها بی‌نیاز از کشورها دیگر می‌شویم


با شیوع کرونا در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، بیمارستانی و ICU محصولات و تولیداتی ارائه کنند که نیاز به واردات را به طور کلی از بین برد. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید این محصولات وارد حوزه‌های جدیدی شدند اما با بکارگیری دانش، تجربه و پشتکار توانستند دستاوردهای نوآورانه، کاربردی و فناورانه برای مردم و جامعه ارائه کنند.


انتهای پیام/4021/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته