دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1394 - 08:30

کشف عضو تازه در دورترین فاصله منظومه شمسی

ستاره‌شناسان ژاپنی اعلام کردند موفق به کشف سیاره‌ یا «کوتوله‌»ای در دورترین نقطه از منظومه شمسی شدند که تاکنون رؤیت نشده بود.
کد خبر : 49441

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، در تازه‌ترین کشف، تلسکوپ سوبارو ژاپن در کوه‌های آند شیلی موفق به رصد سیارکی شد که تخمین زده می‌شود بین 500 تا هزار کیلومتر قطر دارد و فاصله‌اش از خورشید 15/5 میلیارد کیلومتر است.


در عصری که به کمک تلسکوپ‌های فضایی و انواع رصدکننده‌های اعماق فضا، ستاره‌شناسان موفق به شناختن مرزهای بی‌انتهای جهان شده‌اند، هنوز هم در منظومه شمسی خودمان ناشناخته‌ها و نادیده‌های کوچک و بزرگی یافت می‌شود.


گوشه‌های منظومه شمسی این‌ روزها آرام آرام کشیده می‌شود و ستاره‌شناسان موفق به درک بهتر از ابعاد آن می‌شوند.


این سیارک تازه کشف‌شده که به گفته اسکات شپرد، یکی از ستاره‌شناسان مرکز تحقیقات فضایی کارنگی، V774104 نامگذاری شده است، تاکنون در منظومه شمسی مشاهده نشده بود.


این کشف در حالی اعلام می‌شود که اخیرا ناسا سفینه‌ای را به دورترین سیارک منظومه شمسی، یعنی پلوتو، فرستاد و توانست عکس‌ها و نمونه‌گیری‌های بی‌نظیری از این سیارک و قمرهای آن انجام دهد.


این مأموریت با عنوان «نیوهورایزنز» یا «افق‌های نو» برای کشف آنچه در دورترین نقطه منظومه شمسی می‌گذرد تعریف شده بود که اکنون این دورترین نقطه تنها چند روز پس از آخرین اطلاعات دریافتی از سفینه، دورتر شده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته